Skip to main content

Strid mellom Ruter og NSB kan gi blodpris på kollektivreiser

Lei av å betale: Ruters styreleder Bernt Stilluf Karlsen er lei av å sponse NSBs togbilletter. FOTO: KARL BRAANAAS
Lei av å betale: Ruters styreleder Bernt Stilluf Karlsen er lei av å sponse NSBs togbilletter. FOTO: KARL BRAANAAS

Striden mellom Ruter og NSB kan føre til dyrere togbilletter for Akershus-reisende.

I mange år har en samarbeidsavtale mellom Ruter og NSB sikret reisende i Oslo og Akershus felles billettsystem og pris uansett transportmiddel. For Ruter innebærer avtalen at de må sponse NSB-billettene som i utgangspunktet er dyrere. Nå er Ruter lei av dette, melder NRK Østlandssendingen.

Bernt Stilluf Karsen fra Lommedalen er styreleder i Ruter, og han sier til NRK at Ruter betaler altfor mye for togtransporten i Oslo og Akershus. Beløpet er nå oppe i 900 millioner kroner. Dersom partene ikke blir enige om en forlengelse av avtalen, må reisende betale mer for togbillettene. For kortere reiser utgjør ikke forskjellen så mye, men jo lengre reise, jo større forskjell, ifølge Ruters beregninger.

– De som kjører med tog må kjøpe en billett med Ruter hvis de skal ha en buss til toget og ny billett på toget for å reise med toget. Og så vil prisene øke med 50 til 60 til 70 prosent for de togreisende, sier styreleder i Ruter, Bernt Stilluf Karlsen til nrk.no.

LES OGSÅ: Syv tog i timen fra Stabekk stasjon

– Helt uaktuelt

Fylkesvaraordfører Lars Salvesen (KrF) sier det er helt uaktuelt at Ruter og NSB bryter samarbeidet.

– Ruter bruker i dag 11 % av sitt budsjett på å sponse NSB sine billetter. Det er penger vi gjerne skulle brukt til å kjøre flere busser i stedet. Men det er en avtale som sikrer enkelt felles billettsystem og lave priser for kundene. Hvis billettavtalen mellom Ruter og NSB ikke videreføres er det krise for kollektivtrafikken.

Hvis ikke denne saken løses vil jeg foreslå at Ruter instrueres i å fortsette samarbeidet med NSB. Det er krisemaksimering å blåse dette så mye opp i media. Jeg er gjerne med å diskutere hvordan vi kan få mer penger til kollektivtrafikk og hvordan vi kan bruke pengene bedre. Men dette er helt feil medisin. Det er å gå baklengs inn i fremtiden, sier Lars Salvesen.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.