Skip to main content

Nytt signalanlegg sviktet etter 14 dager

RØDT: Åpningen av jernbanelinjen ved Høvik ble utsatt med ett år på grunn av forsinkelser i leveransen fra den tyske produsenten. Bare to uker etter at stasjonen omsider ble åpnet lyste det rødt og all trafikk måtte gå på ett spor. Nå sitter tyskerne og retter programvarefeil i det nye systemet.
RØDT: Åpningen av jernbanelinjen ved Høvik ble utsatt med ett år på grunn av forsinkelser i leveransen fra den tyske produsenten. Bare to uker etter at stasjonen omsider ble åpnet lyste det rødt og all trafikk måtte gå på ett spor. Nå sitter tyskerne og retter programvarefeil i det nye systemet.

Det gikk bare 14 dager etter åpningen av jernbanelinjen forbi Høvik før signal-anlegget gikk i stå.

Tidlig mandag morgen måtte Jernbaneverket melde at feil ved signalanlegget medfører redusert togtrafikk på linjen mellom Sandvika og Lysaker.

LES OGSÅ: Offisiell jubel for få togene tilbake

LES OGSÅ: Første hverdag for ny Høvik stasjon  

– Riktignok skjer dette i romjulen uten den store rushtrafikken. Men det bekymrer oss at det skjer så kort tid etter åpningen. Det skaper usikkerhet, sier pressetalsperson Håkon Myhre i NSB.

Han legger til:

– Vi har bare fått beskjed om at det er feil ved signalanlegget. Så du får presse Jernbaneverket opp i et hjørne slik at de kan forklare hva som er årsaken.

PÅVIRKET TOGTRAFIKKEN: Mandagens problemer med nytt signalanlegg fikk konsekvenser for togtrafikken.
PÅVIRKET TOGTRAFIKKEN: Mandagens problemer med nytt signalanlegg fikk konsekvenser for togtrafikken.

LES OGSÅ: Togstasjon mangler billettautomat - NSB har ikke flere igjen  

Bagatelisert problem

– Vi har problem. Men det er ikke på noen måte sikkert at dette har noe med det nye anlegget å gjøre, sier kommunikasjonsdirektør Svein Horrisland i Jernbaneverket (JBV).

Det sa han tidlig mandag morgen etter at pressevakten viste liten entusiasme for å bringe klarhet rundt problemet som han mente snart var løst.

LES OGSÅ:Åpner tre stasjoner søndag 13. desember

LES OGSÅ: Åpningen av Høvik stasjon er utsatt – igjen  

Systemsvikt

Litt senere er Horrisland på tråden igjen.

– Jo, det er programfeil i det nye signalanlegget. Systemet låser seg, og det må tas en «restart» for å få det opp igjen.

Press på tyskere

Men de våger ikke gjøre dette på dagtid da det tar noe tid og uvisst om det kommer opp og går igjen.

– Vi har lagt press på den tyske produsenten for å bringe dette i orden. Logger er oversendt, og de jobber for å finne ut av hva som skjer, sier kommunikasjonsdirektøren.

Han er svært overrasket over at dette kan skje ettersom leverandøren Thales har hatt god tid på å teste.

Allerede i 2012 ble avtalen om signalanlegg inngått med Thales. Leveransen har vært hjemsøkt av forsinkelser, noe som medførte at åpningen av linjen og Høvik stasjon ble utsatt et helt år.

Bare ett spor i drift

Jernbaneverket har fremmet økonomisk krav mot Thales på grunn av forsinkelsene.

– Jeg er sikker på at de setter alle krefter inn på å løse problemet. Det er ikke nok å ta en restart. Nå må de finne årsaken, påpeker Horrisland.

Pressevakten opplyste at det ble sendt ut mannskaper for å lokalisere feilen natt til mandag.

Men nå viser det seg altså at det er feil i datasystemet. Feilrettingen foregår på kontorer i Tyskland – ikke langs linjen i Bærum.

Togene går foreløpig på ett spor og bare hvert 30. minutt.

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.