Gir Gudmundsenbua nytt liv

SELVFINANSIERT: Dag Juell Pettersen dekker restaureringen på 2,5 millioner kroner av Gudmundsenbua (bak) med egne midler, men håper å få 550.000 i støtte fra kulturminnefondet.

SELVFINANSIERT: Dag Juell Pettersen dekker restaureringen på 2,5 millioner kroner av Gudmundsenbua (bak) med egne midler, men håper å få 550.000 i støtte fra kulturminnefondet. Foto:

I Vollen ble noen av verdens flotteste seilbåter bygget, og eventyret startet med Gudmundsenbua. Nå berges den etter mange års forfall.

DEL

  • Se flere bilder nederst!

Det var i 1870-årene Søren Gudmundsen etablerte seg som båtbygger i Vollen. Han bygde fritidsbåter i ei bu i strandkanten. Det var starten på seilbåteventyret, for hans læregutt Christian Jensen slo seg sammen med Johan Anker og åpnet verft. De to tegnet og bygde noen av de raskeste seilbåtene i verden til rikfolk og kongelige.

Jensen konstruerte og bygget også polarskipet «Maud» for Roald Amundsen.

Ikke noe museum

Etter som årene gikk forsvant de fleste spor etter Vollens stolte båtbyggertradisjoner. Gudmundenbua sto igjen, men bare så vidt. Byggets tilstand var elendig, og siden 1990-tallet har det vært snakket om hvordan bua burde tas vare på. Men ingenting skjedde før eier av bua, Dag Juell Pettersen, i år startet en omfattende restaurering som etter planen skal være ferdig i februar neste år.

– Den har alltid vært et mareritt der den har stått i så dårlig stand. Far hadde ikke ressurser til å gjøre noe med den. Men da jeg pensjonerte meg for 1 1/2 år siden fikk jeg tid og mulighet pengemessig til å restaurere, sier Juell Pettersen.

Faren kjøpte bua, slippen og et par bolighus, et område på ca. fem mål i 1963, og drev slippen til utpå begynnelsen av 1990-tallet.

– Jeg er vokst opp med båt, og synes det er viktig å ta vare på båtbyggerhistorien Gudmundsenbua representerer. Og at det gjøres slik at den også kan brukes til båter i de neste 200 årene, sier Juell Pettersen.

For Gudmundsenbua skal ikke bli noe museum.

– Jeg gleder meg til å ta den i bruk som en del av Vollen Slipp, til verksted og montering. På den måten vil Gudmundsens ånd leve videre, sier Jørgen Braathen, driver av Vollen Slipp.

LES OGSÅ: – Kommer det en snørik vinter, så detter den ned

Koster 2,45 millioner

– Hva vil restaureringen koste?

– Den vil komme på nærmere 2,5 millioner kroner som i utgangspunktet dekkes av meg. Men kulturminnefondet har gitt et tilsagn på inntil 550.000 kroner i støtte som kommer til fratrekk hvis det innvilges, sier Juell Pettersen.

Han forteller at restaureringen er godkjent av Asker kommune, og at den har vært omfattende.

– Det var mye råttent, men alt som ikke var det er tatt vare på. Så som gammelt reisverk, deler av takkonstruksjonen og deler av panelet, sier Juell Pettersen.

LES OGSÅ: 41 år siden Preciosa forlot Vollen

Minne fra gullalderen

– Veldig morsomt at Gudmundsenbua kommer til heder og verdighet igjen. Den er et meget viktig kulturminne her i Vollen. Et av de få synlige etter gullalderen i norsk lystbåtbygging, sier Tron Wigeland Nilsen, daglig leder for Oslofjordmuseet.

Leder av Vollen Vel, Knut Førsund, synes også det er bra at bua restaureres:

– Vellet ville at den skulle restaureres. Dette er det eldste bygget vi har igjen etter båtbyggermiljøet i Vollen. Og den eneste rette måten å gjøre det på, var å restaurere den til noe som kan brukes. Dette er å ta vare på Vollens sjel. Og jeg synes de har vært flinke til å bruke det som var mulig av det gamle, sier han.

Artikkeltags