Smia i Vollen som ingen klarte å redde

TRIST: Borgersensmia var et sørgelig syn før den ble revet i januar 2000.

TRIST: Borgersensmia var et sørgelig syn før den ble revet i januar 2000. Foto:

Asker Museum jobbet for å bevare Borgersensmia i Vollen der beslag til «Maud» ble smidd, men i år 2000 var slaget tapt.

DEL

Etter flere års kamp for å ta vare på smia ble den revet. Det er Vollen historielag som bringer Borgersensmia frem i lyset igjen i årboken for 2018, «Glimt fra Vollen».

Smedmester Nils Kristian Borgersen kjøpte eiendommen i Vollen der smia sto i 1886. Den er nærmeste nabo til dagens Oslofjordmuseum. Han leverte smedarbeider til både båter og isskjæring, og drev tydeligvis godt, for han hadde opptil 12 mann i arbeid fortelles det i boken. I 1916 etablerte Christian Jensen sitt verft ved siden av Borgersens eiendom.

Jensen bygget «Maud» og Borgersen fikk i oppdrag å lage beslagene til polarskuta.

LES OGSÅ:

Misliker riving av låve: Får kritikk av vernemyndighetene 

Vågestykker i isødet

AKTIV: Bilde fra smia med smedene i arbeid.

AKTIV: Bilde fra smia med smedene i arbeid. Foto:

Nei til flytting

Smia var meget nær redning også forteller Fredrikke Hegnar von Ubisch, museumsbestyrer for Asker Museum:

– Eier av smia og eiendommen den sto på ønsket ikke at den skulle bevares der den var og bli åpnet for allmennheten. Det er noe man kan forstå. Så Asker Museum skaffet penger til å få flyttet smia, men da sa fylkeskonservatoren nei. Skulle den bevares, skulle det skje der den sto var beskjeden derfra, sier hun, og legger til at fylkeskonservatoren bevilget penger til registrering og fotodokumentasjon før riving. Noe som ble utført.

LES MER: Se hvordan polarskuta «Maud» ble bygget

Flere sentrale bygg

Tanken var å flytte smia like utenfor Borgersens eiendom, til kommunal grunn på stranden foran dagens Oslofjordmuseum, men det gikk altså ikke.

– Det er synd at ikke smia kunne bevares. Den kunne ha satt Vollen enda mer på kartet, for den representerte en viktig del av båtbyggervirksomheten i området. Smia leverte til båtbyggeriene i Vollen, og ikke minst til Roald Amundsens «Maud», sier Hegnar von Ubisch.

– Historielaget skal ikke være politisk, det skal stå opp for, synliggjøre og tilgjengeliggjøre kulturminner. Og vi ville trekke frem historien om Borgersensmia, fordi vi synes det er veldig trist at den ikke ble bevart, for riving kunne vært unngått, sier Morten Gisle Johnsen, redaktør for årboken.

Og nettopp å synliggjøre sentrale Vollen-bygg har man vært opptatt av i årets lokalhistoriske bok.

For ytterligere tre bygg er beskrevet, og alle eksisterer fortsatt. Det er forsamlingshusene «Vennely» og «Glimt», og kunstnerhjemmet «Vesleheimen».

Artikkeltags