Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kun én time fra Oslo:

Jenny (6) fikk drømmedag med Mummi

Annonse fra Gjøvikregionen Hadeland Ringerike Reiseliv

Slik gikk det da Jenny Aleksandra Aasen (6) fikk treffe heltene fra Mummidalen og bade i en unik fontene på Jevnaker. Gå heller ikke glipp av "glamping" og Nord-Europas største badepark.

Denne sommeren trenger du ikke dra helt til Finland med familien for å oppleve Mummitrollet. Årets utstilling på Hadeland Glassverk er nemlig "En reise i Mummidalen". 

For 6-åringen Jenny Aleksandra Aasen ble det en drømmedag med flere stjernetreff.

BREDE SMIL: Jenny smilte fra øre til øre sammen med Mummitrollet og Lille My. (Foto: Marthe Stenberg)

Om Hadeland Glassverk:

Norges eldste håndverksbedrift i kontinuerlig virke med levende glassproduksjon, samt en stor turistattraksjon. Dette gjør at du kan blåse ditt eget glass når du er på besøk.

Årets utstilling (ny hvert år) er "En reise i Mummidalen" fra 2. juni - 19. august,  som inneholder morsomme og lærerike historier om Mummidalen og kunstneren Tove Jansson. Tar om lag 50 minutter. Anbefalt aldersgrense: 4 år.

Andre opplevelser: Glasshytta, kunstutstillinger, Barnas Bondegård og mange butikker med stort utvalg innen både mat, interiør og mote (Glassbutikken, Fabrikkutsalget,  Høvdinghallen, Porselenshuset,  Interiørhuset, Hadeland Lys og Tinnstøperi og Honninghuset).

Hadeland Glassverk er åpent hver dag - hele året

Les mer her!

- En helt magisk dag

- Det var magisk. Jeg syns det rommet med snø var det fineste. Der hadde de også en bro med vann under, forteller Jenny entusiastisk etter å ha vært på utsillingen "En reise i Mummidalen". 

Mamma Stine Pehrsson forteller at datteren har gledet seg lenge til denne dagen.

- Det er alltid noe litt magisk over forestillinger og utstillinger. Dette er noe vi har pratet om som vi har hatt lyst til å se, sier hun.

Da selveste Mummitrollet og Lille My kom gående mot Jenny ble dagen komplett.

- Dem var veldig greie, sier 6-åringen plutselig litt sjenert.

- Hva har vært det fineste med å være her da?

- Bare alt sammen, jubler Jenny før hun stikker fingeren ned i en megastor softis fra Mummi-caféen.

Med "alt sammen" mener ikke bare Jenny Mummiutstillingen. Hadeland Glassverk har masse annet å by på for både voksne og barn. Barnas Bondegård og glassblåsing er to veldig populære aktiviteter å få med seg. I tillegg er det flere utstillinger, utsalg av forskjellige ting og matopplevelser på stedet (se egen bildekarusell og faktaboks).

Om Kistefos-Museet:

Kistefos-Museet ble stiftet i 1996, og består av industrimuseum, kunsthall og en stadig voksende skulpturpark.

Gaver fra Christen Sveaas og Jevnaker kommune gjorde at museet kunne åpne. Sveaas sin farfar Konsul Anders Sveaas grunnla nemlig tresliperiet A/S Kistefos Træsliberi.

Fabrikkanlegget på Kistefoss befinner seg på Riksantikvarens liste over bevaringsverdige teknisk-industrielle kulturminner.

Årets utstilling i kunsthallen: Wilhelm Sasnal.

Sesongen 2018 varer 27. mai - 7. oktober.

Åpningstider i juli: Hver dag 11-17.

Ordinære åpningstider: Tirsdag til søndag 11-17. Mandager stengt. 

Les mer her!

Jenny vil alltid tilbake hit etter at vi har vært her.

Stine Pehrsson, Mamma til Jenny (6)

Størst i Skandinavia

Et besøk til Hadeland Glassverk kan perfekt kombineres med en tur innom Kistefos-Museet, som kun ligger et par minutter bortenfor med bil. Industrimuseet ligger faktisk i Skandinavias eneste intakte tresliperi. Der har Jenny vært tidligere, og hele ansiktet lyser opp på 6-åringen når vi snakker om det unike museet.

- Hun vil alltid tilbake hit når vi har vært her, sier mamma Stine og smiler.

- De har en stor fontene der hvor det kommer masse vann, og jeg tørr faktisk å gå helt inn til midten, forteller Jenny like før vi går inn på museet.

Skulpturparken blir betegnet som Skandinavias største for samtidskunst, og fontenen Jenny beskriver er et veldig populært element for de minste - men også for de voksne. Den heter "Veien til Stillhet" og er laget av Jeppe Hein. 

Ikke gå glipp av Instagram-favoritten

Hvert år kommer nye skulpturer til parken. Nå er det i alt 39 skulpturer og fra og med 2009 er alle nyankomne skulpturer stedsspesifikke - altså skreddersydd til det stedet de er. Årets nye skulptur er Lynda Benglis’ "Face Off". 

LEK I FONTENEN: Jenny vil alltid tilbake til Kistefos, og elsker denne fontenen. (Foto: Marthe Stenberg)

Ifølge informasjons- og medieansvarlig for museet, Lena J. Brune, er det spesielt én skulptur som går igjen på sosiale medier, Marc Quinn sin "All of Nature Flows Through Us".

- "Øyet" tror jeg må være vår mest fotograferte skulptur (se bildekarusell). Jeg tror det har med at man blir fascinert over at noe så storstilt, spektakulært og menneskeskapt står midt i naturen. Samtidig gir det rom for å tenke "hva er det", forteller hun.

Kistefos-Museet består i tillegg til skulpturparken av industrimuseum og en kunsthall. Årets utstilling er den polske kunstneren Wilhelm Sasnal, som har latt seg inspirerer av alt fra politikk, familien, gutterommet og sykkelen sin. Om et år vil også en spektakulær ny kunsthall over Randselva stå klar, tegnet av den internasjonalt kjente arkitekt BIG.

For de minste er det også en klatrepark og mange opplevelser i tresliperiet som kombinerer lek med læring, blant annet en hoppebinge som kalles "Hoppe i restavfallet".

- Det er viktig for oss å også legge til rette for at barnefamilier syns det er fint å komme hit, sier Brune.

Dette er en sydlandsperle på Østlandet som ikke har blitt utnyttet godt nok tidligere

Ole Henrik Pedersen

Om Randsfjord- festivalen 2018:

Fredag 10. august:

12:00: Åpning av aktiviteter. Badepark, aktivitetspark, hinderbane, tubes, padlebrett og mye annet gøy.

Lørdag 11. august:

12:00: NM Streetfootball (Jevnaker kunstgress), Vennebyenshow.

14:00: Underholdning (TBA).

15:00: NM Tømmerløp.

Konserter:

19:00: Ekte Indianere

20:00: Trang Fødsel

21:30: Bisån

22:30: Silya & the Sailors

00:00: OnklP & De Fjerne Slektningene

Les mer her!

HER KOMMER BADEPARKEN: Ole Henrik Pedersen viser hvor anlegget skal ligge. (Foto: Marthe Stenberg)

Nord-Europas største badepark åpnes nå

I forbindelse med Randsfjordfestivalen 10. og 11. august skal Nord-Europas største badepark åpne på Jevnaker. Det er den frivillige stiftelsen i Randsfjordfestivalen som er primus motor for det nye badeanlegget.

- Jeg føler at vi har vært heldige med timingen. Det har vært et skrik etter at noen i området skal dra i gang noe, forteller Ole Henrik Pedersen som er salg- og sponsoransvarlig i stiftelsen.

Badeparken er 52 ganger 58 meter stor, og vil bestå av 50 til 60 forskjellige elementer. I år vil den bli liggende fra Randsfjordfestivalen starter og fram til slutten av august. Neste år skal den ligge klar hele badesesongen. 

Pedersen vil imidlertid ikke stoppe her.

- Vi har sett litt på både klatrepark, zipline og freespeegolf. I tillegg ser vi på muligheten for å anlegge svømmebasseng for voksne og en uteservering ala Lekter`n på Aker Brygge. Man skal like så godt kunne dra hit til Jevnaker som til Hunderfossen i tre dager, og det skal ikke være for dyrt. Jeg mener at dette er en sydlandsperle på Østlandet som ikke har blitt utnyttet godt nok tidligere, forteller Pedersen som gleder seg til årets festival med flere store navn på plakaten. 

Dette er en perfekt måte å være sammen som familie.

Siri Hallaren, Glamping Norge

- Vi har hatt frierier her

Skal du både få med deg Hadeland Glassverk, Kistefos-museet og Nord-Europas største badepark kan det være greit å legge inn en overnatting på Jevnaker. Nå har du også muligheten til å få en unik opplevelse ved å ta en natt eller to med glamping i hagen til Thorbjørnrud hotell.

I naturskjønne omgivelser kan du våkne til fuglesang og ta morgenkaffe`n mens du skimter utover vannet, og likevel ha fått en god og behagelig natt søvn.

- Glamping gir deg muligheten til å være én millimeter fra naturen, samtidig som du får sove i god seng med dyne og pute. Vi beholder det positive med teltlivet, og eliminerer det negative, sier Siri Hallaren som er eier av Glamping Norge.

UNIK OPPLEVELSE: Start dagen med et bad eller en kopp kaffe mens du nyter naturen, frisk og opplagt etter en god natt søvn. (Foto: Marthe Stenberg)

Om Glamping på Thorbjørnrud:

Thorbjørnrud er et tradisjonsrikt konferansehotell, som også er en av Norges beste lokalmatprodusenter.

Konferansehotellet stenges i juli, men det legges til rette for eksotisk glamping i hagen på Thorbjørnrud hele sommeren.

På glamping sover man i gode senger med elektrisitet og vakkert innredet telt, enten 2-manns eller 4-manns. Du har også tilgang på bad inne på hotellet.

Les mer her!

Her på Thorbjørnrud helt nede ved vannet til Randsfjorden kan roen senke seg for både store og små.

- Dette er en perfekt måte å være sammen som familie. Jeg pleier å anbefale barnefamilier å bo i samme telt for å få en opplevelse sammen man ellers ikke har mulighet til. Da ligger man i enkeltsenger etter hverandre i ring, forteller Hallaren.

De har selvsagt også telt med dobbeltseng, og omgivelsene på Thorbjørnrud har vist seg å innby til mye romantikk også.

- Det har faktisk vært et frieri her for ikke lenge siden, røper driveren.

I tillegg til de unike omgivelsene kan man også få en ferdig frokostkurv hver morgen. Den inneholder blant annet ost og skinke laget på Thorbjørnrud, samt nybakt brød fra Hadeland Glassverk. En mer lokal smak på frokosten får man knapt.

- Her skal ikke gjestene stresse. De sender bare en melding når de har lyst på frokost, så er kurven klar på ti minutter.

Redaksjonen i Budstikka har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet