Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Tilbake til tegnebordet

Annonse fra A. Huseby & Co

– Vi er heldige som får lov til å være en del av våre kunders designprosess, sier May hos A. Huseby & Co.

– Vi tilbyr kunden mer enn bare interiørstyling. Vi kan hjelpe til med å se en helhet i hjemmet. Vi tar vi for oss hele rommet: hvilken form det har, vi ser på lys, farger, komposisjon, sier May. 

Hun har bakgrunn fra retail- og interiørdesign og er opptatt av å bevare kundens identitet.

Kundens personlige stil er et viktig utgangspunkt for hvilket uttrykk man skal skape. Derfor ser vi også på hva slags stil og møbler kunden har fra før.

– Det er fint å beholde noen møbler, og løfte uttrykket med oppdaterte alternativer. Et ekstra sett objektive øyne kan være nyttig om man ønsker å skape en god visuell og funksjonell løsning. Det er viktig for oss at våre kunder tar trygge og riktige valg som de skal være fornøyd med lenge, sier Lynn. 

Hun har studert interiørarkitektur. Lynn er teknisk sterk med et godt øye for detaljer.

Det er viktig for oss at våre kunder tar trygge og riktige valg som de skal være fornøyd med lenge.

Noen vet nøyaktig hva de skal ha, mens andre ikke helt vet hvilken ende de skal starte i.

– Vi starter gjerne med å avdekke kundens behov, hvordan de skal bruke rommet og hvem som bor i boligen. Vi har mange flotte produkter her i butikken, og det kan være lett å spore av. Hvis vi har et budsjett å forholde oss til, tilrettelegger vi alternativer på prisklasser, forskjellige møbler og leverandører. Vi fører blant annet merker som Hjelle, Montana, Fritz Hansen, Naver, Fogia og Carl Hansen, det finnes alltid et godt alternativ, sier Nina. Hennes bakgrunn som grafisk designer vitner om god estetisk sans.

– Våre kunder er folk flest; gleden av god skandinavisk design har ingen aldersgrense. Vi

møter nyforelskede studenter som skal supplere et ungt hjem og etablerte familier som flytter fra hus til leilighet. Vi er lidenskapelig opptatt av at kunden skal få et fint og funksjonelt hjem. Det skal være godt samspill mellom møblene, og et personlig preg er viktig, sier Margrét. 

Hun har god erfaring som interiørkonsulent, og er også nysgjerrig på mennesker og hvem kunden er.

Noen vet nøyaktig hva de skal ha, mens andre ikke helt vet hvilken ende de skal starte i.

Sammen har de fire jentene en genuin interesse for faget og for klassikerne. De har kompetanser som utfyller hverandre og er alltid ivrige til å diskutere nye trender.

– Så enkelt er det; du forteller oss om dine ønsker og preferanser, så snakker vi sammen om budsjett og avtaler en befaring. Der tar vi mål og bilder før vi tar med oss idéene tilbake til tegnebordet. Vi bruker visuelle virkemidler som moodboard til å formidle uttrykk og stemning, sammen med plantegning og eventuelle oppriss. Vi ønsker å tilby våre kunder det lille ekstra, smiler May.

Det skal være godt samspill mellom møblene, og et personlig preg er viktig.

VIL DU VITE MER OM INTERIØRSTYLING? FØLG JENTENE I ASKER @AHUSEBYCO

Redaksjonen i Budstikka har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet