Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nytt kjøkken på en dag

Annonse fra Norsk Kjøkkenfornying

Det er ikke hver dag man investerer i nytt kjøkken. I stedet for å bytte hele innredningen, kan du heller fornye det som er slitt. Det på én dag.

– Kjøkkenet har alltid vært selve hjørnesteinen hjemme hos oss. Kanskje er det her vi har tilbragt flest timer sammen med barna, når de var små. Nå bruker vi mye tid her sammen med barnebarna, og det er minst like fint.

80-TALLS KJØKKENET

Odveig Heiertz (70) står foran et trehvitt, gammelt kjøkken i Høgtunveien i Asker. Kjøkkenet bærer preg av tidens tann, selv om tiden har stått stille. Den kornblå veggen bak gulnede furuskap vitner om det.

NYTT KJØKKEN: Odveig Heiertz koser seg i det nye kjøkkenet sitt.

– Det har da gjort nytten sin, dette kjøkkenet. Selv om det er gammelt nå, kanskje 20 år, har jeg da klart å lage mat her i alle år. Men det er en tid for alt. Nå er det tid for et nytt kjøkken, sier Odveig og drar håndflaten over den slitte benkeplaten.

– Det var egentlig tilfeldig at vi kom over Kjøkkenfornyeren. Det er klart, nå har jo jeg og Ludwig tittet en stund, så vi så jo etter gode tilbud. Odveig refererer til mannen sin, Ludwig Heiertz (69).

– Vi bestemte oss for å ta sjansen og avtalte en befaring. Bjørn fra Kjøkkenfornyeren kom, og så vårt kjøkken med helt nye øyne. Med bilder, prøver og tegninger så vi snart også det han så. Her var det potensiale, smiler Odveig.

– Det at du får alt du trenger på ett sted, var uvurderlig for oss. Kjøkkenfornyeren har et bredt utvalg kvalitetsprodukter, vi kunne beholde gamle skrog eller bestille nye på mål. De kunne levere alt av elektriske artikler, og kanskje det aller viktigste – flinke fagfolk som kan jobben sin. Og så er det jo helt utrolig at det bare tar én dag å få et helt nytt kjøkken, legger hun til.

OPTIMALT RESULTAT

Det er ikke hver dag man investerer i nytt kjøkken. For Odveig var det viktig at det nye kjøkkenet skulle fungere optimalt, med funksjonelle løsninger som gjør det lettere å bruke kjøkkenet. 

Kjøkkenfornyeren leverer moderne, smarte løsninger til en hyggelig pris. Stekeovn i arbeidshøyde, brede oversiktlige skuffer og skap i takhøyde sparer plass og tid, men også rygg og knær.

HJØRNESKAP: Norsk Kjøkkenfornying leverer smarte løsninger for å få orden i kjelene.

– Fornyingsprosessen har gått over all forventning, nesten bedre. Alt gikk som planlagt, de som arbeidet her var punktlige og effektive, nøye og helproffe. Når vi først hadde rørlegger innom, fikk vi han like gjerne til å skifte en stoppekran i kjelleren. Det nye kjøkkenet er så lekkert, det ser ut som et kjøkken i en katalog. Men det er før jeg har begynt å rote i skuffer og skap. Her gjelder det å planlegge, sier Odveig og drar fram en Rolls Royce av en skuff.

– Nå gleder vi oss til å innvie det nye kjøkkenet. Jeg tenkte jeg skulle lage kylling, vi pleier å spise det på fredager. Men først må vi ut å kjøpe nye kasseroller, nå har vi jo fått en sånn fin, moderne induksjonskoketopp som ingen av de gamle virker på, smiler Odveig fornøyd.

Interessert i en helt uforpliktende befaring og et godt tilbud fra Norsk Kjøkkenfornying? Fyll inn skjemaet og du blir kontaktet!

JA TAKK! KONTAKT MEG FOR GRATIS BEFARING!

Redaksjonen i Budstikka har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet