Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Løpegruppa fra Hagebyen

Annonse fra OBOS Fornebulandet

De fire mammaene har tre ting til felles: De bor alle i Hagebyen på Fornebu, har barn født i 2016 og er i like dårlig form.

– Jeg er egentlig veldig hjemmekjær. Vi har vokst opp i Asker og jeg har hele tiden tenkt at Fornebu bare en slags mellomstasjon, før vi flytter tilbake. Men nå… dette er mye mer enn ett stopp på veien, nå føler jeg at vi har funnet vårt hjem, sier Siri Anne Bernum Halck (32).

Storesøster Mari Mette Bernum (34) nikker enig.

– Ved å bo her gjør vi det på en måte enkelt for oss selv. Her har vi alt vi trenger på ett sted og i gåavstand. Også er det veldig god barnehagedekning her. For hver babyboom etableres det en ny barnehage som redder småbarnsfamiliene, sier Hanne Nilsson (34).

To av de fire jentene er søstre, en er barndomsvenninne og en er en ny bekjent.

NABOER: De fire mammaene fra Hagebyen på Fornebu.

Celine Kennedy (31) har bodd på Fornebu lengst, siden 2014.

– Når vi var nye her, trillet jeg bort til kantinen til Aker for å kjøpe kaffe. Det er 3 år siden, men nå finnes det uendelig med tilbud og muligheter, sier Celine.

Fornebu er mer enn butikker og cafeer – det er først og fremst nye barndomshjem.

LØPEGRUPPA FRA HAGEBYEN

De fire naboene har tre ting til felles: De bor alle i Hagebyen på Fornebu, har barn født i 2016 og er i like dårlig form.

– Vi har en slags løpegruppe, men vi løper ikke så mye… det er mer for kos. Også er det helt greit å stå over leggingen en kveld av og til. Det er første gang vi løper et løp, målet er å gjennomføre. Det er ambisjonen, ler Celine.

På Obos’ visningssenter i Widerøeveien har det møtt opp en sprek gjeng ansatte og beboere som har kjøpt bolig på Fornebulandet. Alle løperne har like trøyer, mørkeblå med Obos på brystet.

– Løper jeg fortere, hvis jeg drikker denne tror du? Hanne skrur av korken på en energidrikk og smiler til de de andre.

Det er snart klart for Fornebuløpets 5 km.

Speakeren løfter megafonen til munnen og teller bestemt ned. Ved målstreken står pulje 2, de mest ivrige først. Joggesko i neonfarger tripper, solbrillene er raske.

– Jeg sier i fra når det er 30 sekunder til start.

Et lite stykke inn i puljen står mammaene fra Hagebyen. Startskuddet går og sender løperne langs kortsiden av Telenor Arena, rundt svingen ved undergangen før puljen forsvinner ut av syne.

INNSATS I FOKUS: Naboene er enige om at innsatsen er viktigst.

LOKAL BANKETT

Resultatet blir godt nok, med stort forbedringspotensialet i følge mammaene. Innsatsen er likevel viktigst, den kan ingen utsette noe på.

– Nå skal vi ha bankett på Maya’s. Det var ikke lett å få bord der i kveld, så det er nok flere som skal ut å feire egen innsats, sier Mari Mette fornøyd.

– Ser du, det er det som er så fint med Fornebu. Vi går bare hjem vi, føyer Hanne til.

– Helt klart. Og til neste år går vi for gull, avslutter Siri Anne med et smil.

– For oss er det viktig å støtte lokale arrangementer i de områdene der vi driver utbygging. Fornebuløpet har ulike distanser og klasser som tiltrekker seg aktive mennesker i alle aldre. Litt som Fornebuløpet passer Obos for alle, sier Anders Gregersen, administrerende direktør i OBOS Fornebulandet AS.

Obos er hovedsponsor for Fornebuløpet


I år løp 25 Obos-kunder Fornebuløpet. Dette er kjøpere som allerede har flyttet til Fornebu, eller som overtar sine boliger de neste årene.

– Vi vil bidra til å bygge gode samfunn og miljøer på Fornebu. Gjennom våre utviklingsprosjektene ønsker vi å tilrettelegge for aktivitet og sosiale møteplasser. Vår neste store satsning på Fornebu er Punkt., en container boxpark vi skal aktivisere med forskjellig aktivitet. Her vil forhåpentligvis beboere og ansatte på Fornebu kunne finne interessante tilbud, oppfordrer Anders.

Redaksjonen i Budstikka har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet