Skip to main content

Kilde utenfor pallen, men overtok verdenscupledelsen

Aleksander Aamodt Kilde endte på sjetteplass onsdag. Det holder til verdenscupledelse.

Aleksander Aamodt Kilde endte på sjetteplass onsdag. Det holder til verdenscupledelse.

Foto: Joakim S. Enger

Aleksander Aamodt Kilde endte på sjetteplass i Bormio-utforen onsdag, men går inn i det nye året som verdenscupleder.

Sjetteplassen onsdag gjør nemlig at Aamodt Kilde leder verdenscupen sammenlagt. Tre poeng er det ned til Alexis Pinturault. Aamodt Kilde leder også utforcupen sammenlagt.

Lommedalens IL-utøveren kjørte fra startnummer fem i onsdagens renn, og ledet ved alle mellomtidene mot da ledende Mauro Caviezel – bortsett fra den viktigste. I mål var nemlig Aamodt Kilde tolv hundredeler bak sveitseren.

Til slutt passerte fire andre alpinister Aamodt Kilde. Dermed endte den regjerende verdensmesteren på sjetteplass. Matthias Mayer vant rennet.

– Må vri skiene

– Han kommer godt i gang, og setter seg i nydelig hocke, sa NRK-ekspert Bjarne Solbakken direkte på TV da Aamodt Kilde startet sin omgang.

Mot slutten av rennet landet 28-åringen litt bakpå ved et hopp.

– Han var nok litt sen på trykket i en sving i målhenget. Han blir lav og må vri skiene for å komme i riktig retning.

Nesten-fall

Mot slutten av rennet var det Adrian Smiseth Sejersteds tur. Stabæk IF-alpinisten holdt på å falle tidlig i sin omgang, men lå likevel «bare» 27 hundredeler bak ved andre mellomtid. Herfra ballet det imidlertid noe på seg. 69 røde hundredeler ved tredje passering ble til 91 hundredeler ved den fjerde – etter mye god kjøring og noen små feil.

Men rett etter fjerde passering stakk ytterskien vekk fra Smiseth Sejersted ved en sving, og kjørte rett frem. Stabæk IF-alpinisten mistet balansen fullstendig, men holdt seg på beina, og kom seg til mål. Der var han 2.76 sekunder bak vinneren, Matthias Mayer.

Til slutt ble Smiseth Sejersted nummer 35.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.