"VIP-venner" på videregående blir forskning

TOMMEL OPP: – Vi ble godt kjent på kort tid og har fått et veldig godt klassemiljø, sier    Sondre Snersrud (f.v.), Bastian Winther, Henrik Spiten, Lena Kormeseth og Vilde Zeiner. – Men alle blir ikke like godt kjent med alle. Noen ganger er det mest faglig, andre ganger kan det utvikle seg til noe mer, sier     Henrik Spiten.

TOMMEL OPP: – Vi ble godt kjent på kort tid og har fått et veldig godt klassemiljø, sier Sondre Snersrud (f.v.), Bastian Winther, Henrik Spiten, Lena Kormeseth og Vilde Zeiner. – Men alle blir ikke like godt kjent med alle. Noen ganger er det mest faglig, andre ganger kan det utvikle seg til noe mer, sier Henrik Spiten.

Videregående skoler gir elevene makkere ved skolestart. Nå skal NTNU forske på ordningen.

DEL
<div id='netboard-1'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('netboard-1'); }); </script> </div>

Solen steker i skolegården, sommerferien nærmer seg, og Lena Kormeseth (16) i klasse 1 STB er snart ferdig med sitt første år på Asker videregående skole.

– Vi er ferdig med alle eksamener, men har igjen noen vurderinger. Så jeg er ikke kommet helt i feriemodus ennå, sier hun.

Hennes klasse er en av de første på Asker videregående skole som har gjennomført VIP-makkerskap dette skoleåret. Det vil si at alle får utdelt en samarbeidspartner og en makkergruppe fra første skoledag (se fakta).

– Jeg kjente ingen da jeg begynte her. Det å få både en å sitte sammen med og en gruppe å bli godt kjent med, var helt supert. I tillegg ble makkeren min en god venn. Vi har så bra samhold i klassen at det er helt fantastisk, sier Lena Kormeseth.

– Det er litt delte meninger om det – blant lærerne, for vi har det så morsomt, sier Bastian Winther (17) fra Vollen.

LES OGSÅ: Elevene anbefaler mer makkerskap

LES OGSÅ: Idretten tar opp kampen om SFO-barna – med leksehjelp og sport etter skolen

Opplevd ensomhet

Stipendiat Astrid Hoås Morin ved NTNU skal ta doktorgrad på VIP-makkerskap i Akershus fylke. Hun vil se om dette har en effekt på opplevd ensomhet, tilhørighet, mobbing og generell psykisk helse – og frafall i skolen.

– Klassemiljøet har mye så si for elevenes tanker om å slutte, mener Astrid Hoås Morin.

Anne-Karine Knutsen er VIP-koordinator på Asker videregående og samfunnsfagslærer for klasse 1STB. Hun ser at ordningen gir trygghet og et bedre læringsmiljø. Elevene er enig.

FORNØYD: Anne-Karine Knutsen er VIP-koordinator.

FORNØYD: Anne-Karine Knutsen er VIP-koordinator. (Foto: )

– Dette er bra spesielt i innskolingsfasen. Læringstrykket kommer fortere i gang, det er blitt en selvfølge for oss å sitte i gruppene, sier Sondre Snersrud (16) fra Blakstad.

<div id='outstreamvideo'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('outstreamvideo'); }); </script> </div>

– Men hvis du kommer på en gruppe som ikke samarbeider bra, kan det bli litt kritisk.

– Ja, derfor er det viktig at man varierer miksen og bytter ofte nok, sier Henrik Spiten (17) fra Vettre.

LES OGSÅ: Bærum kommune vant innovasjonspris

VIP-makkerskap 

Roligere klasse

– Det er alltid spennende å se hvem man kommer på gruppe med, sier Vilde Zeiner (16).

– Vi har gjennomført VIP-makkerskap gjennom hele året, på alle trinn og med et ekstra fokus på vg1, siden elevene er nye og kommer fra ulike skoler. Vi er kjempefornøyd, sier Knutsen.

– Årsaken til at vi hengte oss på, var at en del elever ikke følte seg inkludert. Neste år vil vi, via en fadderordning, trekke dette mer inn i friminuttene også. I tillegg vil alle fortsette i samme klasse, uavhengig av programfag. Dermed slipper vi å bryte ned det vi har bygget opp, sier Knutsen.

– Ordningen er veldig håndterlig og tar lite tid. Klassen kommer raskere til ro, og ordningen gir en mer tydelig klasseledelse, sier VIP-koordinator ved Nesbru vgs., Anne Grete Borch.

FORNØYDE: Anne Grete Borch (foran til venstre) og Inger Knutsen. Bak: Ingrid Bækkedal (til venstre) og Ingrid Ambjørnsen ved Nesbru videregående skole. Fra høsten er Bækkedal og Ambjørnsen mentorer for nye makkerpar.

FORNØYDE: Anne Grete Borch (foran til venstre) og Inger Knutsen. Bak: Ingrid Bækkedal (til venstre) og Ingrid Ambjørnsen ved Nesbru videregående skole. Fra høsten er Bækkedal og Ambjørnsen mentorer for nye makkerpar. (Foto: )

– Og ingen blir sittende alene, sier elevene Ingrid Bækkedal (17) og Ingrid Ambjørnsen (17).

– Her strakk vi også ordningen ut, gjennom skoleåret. Da elevene var blitt godt kjent, satte vi sammen grupper ved loddtrekning, sier kontaktlærer og rådgiver på Nesbru, Inger Knutsen.

– Ja, det var gøy, og så skrev vi gule lapper med pene ting til hverandre, sier Ingrid Bækkedal.

Artikkeltags