"VIP-venner" på videregående blir forskning

TOMMEL OPP: – Vi ble godt kjent på kort tid og har fått et veldig godt klassemiljø, sier    Sondre Snersrud (f.v.), Bastian Winther, Henrik Spiten, Lena Kormeseth og Vilde Zeiner. – Men alle blir ikke like godt kjent med alle. Noen ganger er det mest faglig, andre ganger kan det utvikle seg til noe mer, sier     Henrik Spiten.

TOMMEL OPP: – Vi ble godt kjent på kort tid og har fått et veldig godt klassemiljø, sier Sondre Snersrud (f.v.), Bastian Winther, Henrik Spiten, Lena Kormeseth og Vilde Zeiner. – Men alle blir ikke like godt kjent med alle. Noen ganger er det mest faglig, andre ganger kan det utvikle seg til noe mer, sier Henrik Spiten.

Artikkelen er over 1 år gammel

Videregående skoler gir elevene makkere ved skolestart. Nå skal NTNU forske på ordningen.

DEL

Les alt innhold på Budstikka.no – 99 kr for to måneder.

Solen steker i skolegården, sommerferien nærmer seg, og Lena Kormeseth (16) i klasse 1 STB er snart ferdig med sitt første år på Asker videregående skole.

– Vi er ferdig med alle eksamener, men har igjen noen vurderinger. Så jeg er ikke kommet helt i feriemodus ennå, sier hun.

Hennes klasse er en av de første på Asker videregående skole som har gjennomført VIP-makkerskap dette skoleåret. Det vil si at alle får utdelt en samarbeidspartner og en makkergruppe fra første skoledag (se fakta).

– Jeg kjente ingen da jeg begynte her. Det å få både en å sitte sammen med og en gruppe å bli godt kjent med, var helt supert. I tillegg ble makkeren min en god venn. Vi har så bra samhold i klassen at det er helt fantastisk, sier Lena Kormeseth.

– Det er litt delte meninger om det – blant lærerne, for vi har det så morsomt, sier Bastian Winther (17) fra Vollen.

LES OGSÅ: Elevene anbefaler mer makkerskap

LES OGSÅ: Idretten tar opp kampen om SFO-barna – med leksehjelp og sport etter skolen

Opplevd ensomhet

Stipendiat Astrid Hoås Morin ved NTNU skal ta doktorgrad på VIP-makkerskap i Akershus fylke. Hun vil se om dette har en effekt på opplevd ensomhet, tilhørighet, mobbing og generell psykisk helse – og frafall i skolen.

– Klassemiljøet har mye så si for elevenes tanker om å slutte, mener Astrid Hoås Morin.

Anne-Karine Knutsen er VIP-koordinator på Asker videregående og samfunnsfagslærer for klasse 1STB. Hun ser at ordningen gir trygghet og et bedre læringsmiljø. Elevene er enig.

FORNØYD: Anne-Karine Knutsen er VIP-koordinator.

FORNØYD: Anne-Karine Knutsen er VIP-koordinator. Foto:

– Dette er bra spesielt i innskolingsfasen. Læringstrykket kommer fortere i gang, det er blitt en selvfølge for oss å sitte i gruppene, sier Sondre Snersrud (16) fra Blakstad.

– Men hvis du kommer på en gruppe som ikke samarbeider bra, kan det bli litt kritisk.

– Ja, derfor er det viktig at man varierer miksen og bytter ofte nok, sier Henrik Spiten (17) fra Vettre.

LES OGSÅ: Bærum kommune vant innovasjonspris

VIP-makkerskap 

Roligere klasse

– Det er alltid spennende å se hvem man kommer på gruppe med, sier Vilde Zeiner (16).

– Vi har gjennomført VIP-makkerskap gjennom hele året, på alle trinn og med et ekstra fokus på vg1, siden elevene er nye og kommer fra ulike skoler. Vi er kjempefornøyd, sier Knutsen.

– Årsaken til at vi hengte oss på, var at en del elever ikke følte seg inkludert. Neste år vil vi, via en fadderordning, trekke dette mer inn i friminuttene også. I tillegg vil alle fortsette i samme klasse, uavhengig av programfag. Dermed slipper vi å bryte ned det vi har bygget opp, sier Knutsen.

– Ordningen er veldig håndterlig og tar lite tid. Klassen kommer raskere til ro, og ordningen gir en mer tydelig klasseledelse, sier VIP-koordinator ved Nesbru vgs., Anne Grete Borch.

FORNØYDE: Anne Grete Borch (foran til venstre) og Inger Knutsen. Bak: Ingrid Bækkedal (til venstre) og Ingrid Ambjørnsen ved Nesbru videregående skole. Fra høsten er Bækkedal og Ambjørnsen mentorer for nye makkerpar.

FORNØYDE: Anne Grete Borch (foran til venstre) og Inger Knutsen. Bak: Ingrid Bækkedal (til venstre) og Ingrid Ambjørnsen ved Nesbru videregående skole. Fra høsten er Bækkedal og Ambjørnsen mentorer for nye makkerpar. Foto:

– Og ingen blir sittende alene, sier elevene Ingrid Bækkedal (17) og Ingrid Ambjørnsen (17).

– Her strakk vi også ordningen ut, gjennom skoleåret. Da elevene var blitt godt kjent, satte vi sammen grupper ved loddtrekning, sier kontaktlærer og rådgiver på Nesbru, Inger Knutsen.

– Ja, det var gøy, og så skrev vi gule lapper med pene ting til hverandre, sier Ingrid Bækkedal.

Artikkeltags