Skip to main content

Nytt løp under Oslofjorden vil koste 2 milliarder mer

Oslofjordtunnelen, her sett fra Hurum-siden, skal få et nytt løp. Nå har kostnaden økt.

Oslofjordtunnelen, her sett fra Hurum-siden, skal få et nytt løp. Nå har kostnaden økt.

Foto: KJETIL OLSEN VETHE

Kostnaden for et nytt løp i Oslofjordtunnelen har økt vesentlig siden forrige beregning.

Den nye tunnelen, som skal gå parallelt med den eksisterende, fikk en prislapp på fem milliarder kroner senest for ett år siden, da saken var oppe i fylkestinget. 

Nå må det legges på minst to milliarder kroner, viser en rapport bestilt av Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet, skriver avisen RHA.

Dyrere passering?

Det er dessuten uvisst om anslått bompengebetaling på 105 kroner per enkelttur gjennom – for personbiler – vil bli stående.

204 kroner er tidligere anslått pris for kjøretøy i takstgruppe 2, det vil si kjøretøy med tillatt totalvekt over 3.500 kilo.

– Finansieringsplanen til prosjektet er lite robust, og man er i brudd med forutsetningene om planlagt 15 års nedbetalingstid med gjeldende takster i bompengevedtak, heter det i rapporten.

Ulykkesutsatt

Den nåværende Oslofjordtunnelen åpnet i 2000 og har mang en gang blitt utskjelt for å være for bratt, og akkurat det har ført til flere branner og branntilløp som følge av overoppheting av bremsene på vogntog.

Budstikka skrev nylig at brannvesen på begge sider av Oslofjorden har trent spesielt på slukke branner og håndtere ulykker i den 7,3 kilometer lange undersjøiske tunnelen.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.