Skip to main content

Ble Årets Askerladd – og nå vil Indra Navia rekruttere høyt utdannede ukrainere

Systemingeniør Morten Drivvoll fra Bærums Verk jobbet i Indra Navia i 37 år før han gikk av med pensjon mandag denne uken. Her med administrerende direktør Eldar Hauge.

Systemingeniør Morten Drivvoll fra Bærums Verk jobbet i Indra Navia i 37 år før han gikk av med pensjon mandag denne uken. Her med administrerende direktør Eldar Hauge. 

FOTO: KNUT BJERKE

Indra Navia i Asker er Årets Askerladd. Selskapet som snudde krise til vekst, vil forsøke rekruttere høyt utdannede ukrainere.

– Det er en gledelig overraskelse å havne i det gode selskap med den lange rekken av profilerte personer og virksomheter som har fått den tidligere, sier Indra Navias administrerende direktør Eldar Hauge (61) fra Vettre til Budstikka. 

Nordeas banksjef Arild Pedersen overrakte prisen under en lunsj på Tofte fredag formiddag. 

Indra Navia er en høyteknologibedrift, med rundt 200 ansatte. Selskapet leverer systemer til flyplasser. Det handler om utstyr som skal sørge for trygg trafikkavvikling i luften, under landing og på bakken. 

Grønn begrunnelse 

Juryen har en lang og bred begrunnelse for hvorfor selskapet fikk prisen, noe Pedersen delte med de fremmøtte på Tofte. 

Banksjef Arild Pedersen i Nordea og Håvard Lindtvedt fra samme bank, overrakte «Årets Askerladd» til administrerende direktør Eldar Hauge i Indra Navia.

Banksjef Arild Pedersen i Nordea og Håvard Lindtvedt fra samme bank, overrakte «Årets Askerladd» til administrerende direktør Eldar Hauge i Indra Navia. 

FOTO: PRIVAT

Juryen betegner selskapet som «et unikt norsk industrieventyr». Selskapets systemer brukes i dag på små og store flyplasser i 130 land. Juryen legger også stor vekt på at Indra Navia på ulike måter har demonstrert at selskapet jobber for å redusere CO2 avtrykket. 

Eksempler på dette er at Indra Navia bevisst jaktet på lokaler nær Flytoget, selskapet oppfordrer besøkende til å bruke hotell eller andre botilbud i Asker, og firmaet har også redusert parkeringsplassene sine for å oppfordre til kollektivbruk. 

Rekruttering 

Indra Navia blir også berømmet for å ta grep i forhold til nye landsmenn og flyktninger. 

– Den humanitære krisen i Ukraina har berørt og engasjert oss sterkt. Våre medarbeidere arrangerte tidlig i krigen en innsamlingsaksjon for hjelpe til, sier Eldar Hauge. Og forklarer videre: 

– Våre medarbeidere utfordret bedriften til å matche det innsamlede beløpet og resultatet ble en veldig hyggelig sum. Blant flyktningene som nå kommer til Norge, vet vi at vi vil finne mange høyt utdannede mennesker. Vi ønsker å samarbeide med kommunen i å legge til rette for at disse kan bli fremtidige medarbeidere hos oss, sier Hauge. 

Selskapet trenger folk, og har 13 ledige stillinger ute nå. Hauge forventer å rekruttere ytterligere 15 i løpet av 2022. Noen av disse kan kanskje bli ukrainere. 

Operativt merker Indra krisen ved at tilgangen til enkelte produksjonsdeler har blitt svært vanskelig. Samtidig har prisene gått kraftig opp, og enkelte komponenter har steget med ufattelige 4.000 prosent, opplyser Hauge. 

Fra krise til vekst 

Da pandemien startet så mye først ut til å krasjlande for Askerladden med bråstopp i flytrafikken. Selskapet snudde seg imidlertid rundt. Det viste seg blant annet at mange prioriterte å gjøre oppgraderinger, og selskapet spisset fokus mot dette. 

– Vi ende faktisk opp med å ha noen av våre beste år under pandemien, sier Hauge. 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.