– Når jeg spiller dataspill sammen med andre, kan vi holde på lenge. Jeg glemmer meg helt bort, sier Andreas Sørensen (14).

Når niendeklassingen er ferdig med skoledagen på Bekkestua ungdomsskole i Bærum, legger han seg gjerne i sofakroken i stua hjemme, med nettbrett og hodetelefoner for å se en fotballkamp. Eller rigger seg til foran tv-en med spillkonsoller. Akkurat nå går det mye i fotballspillet Fifa.

– Hvis jeg ikke har lekser eller skal på fotballtrening, kan jeg spille i timevis. Jeg er ikke sikker på hva jeg hadde brukt fritiden til hvis jeg ikke hadde hatt dataspill.

Gutter spiller, jenter chatter

I den ferske Ungdata-undersøkelsen kommer det frem at over halvparten av guttene på alder med Andreas i Bærum bruker mer enn to timer på elektroniske spill hver dag.

Jentene velger heller sosiale medier – seks av ti jenter på 10. trinn bruker daglig sosiale medier mer enn to timer. De bruker dessuten mer tid på filmer og serier.

Skjermbruken totalt sett har eksplodert, fastslår undersøkelsen: Så mange som åtte av ti elever på ungdomsskolen bruker mobiltelefoner, nettbrett, tv-spill og andre digitale duppetitter mer enn to timer hver dag, etter skoletid.

– På kort tid har det skjedd noe i retning av en digital revolusjon i hverdagen til ungdom, sier forsker Stian Overå fra Kompetansesenter rus region øst (KoRus), som står bak Ungdata-undersøkelsen.

Ungdata-undersøkelsen 2017

  • 6.978 tenåringer fra ungdomsskolen i Asker og Bærum har deltatt. Svarprosenten har vært på nær 90 prosent.
  • 4.959 unge fra videregående skoler i Asker og Bærum har deltatt. Svarprosenten har vært på 75 prosent.
  • Ungdommene er stilt spørsmål om ulike sider ved deres livssituasjon, om hvordan de har det og hva de driver med i fritiden.
  • Spørreundersøkelsen er elektronisk og anonym. Den ble gjennomført i mars i år. Velferdsforskningsinstituttet NOVA ved Høgskolen i Oslo og Akershus og kompetansesenteret KoRus-Øst står bak Ungdata i Asker og Bærum på oppdrag fra kommunene her.
  • Sist gang Ungdata ble gjennomført i Asker og Bærum var i 2014.

BARNEVAKTEN:– Pass på å ha tid uten skjerm

Unge i Asker og Bærum er langt mer på skjerm enn jevnaldrende i resten av landet, der tre av fire unge har tilsvarende høyt skjermkonsum som her.

– Er det for mye skjermbruk?

– Mer enn fire timer foran skjerm, som én av fire har, er mye. Den massive digitale bruken er en stor endringen i barnas hverdag. Vi må ta det på alvor og følge med på hva det innebærer, sier Håvard Espelin (H), leder for oppvekstkomiteen i Asker.

– Data er kommet for å bli, det viktigste er at vi oppdrar unge i nettvett, sier Haakon Kvenna Veum (H), nestleder i komiteen for barn og unge i Bærum.

– Gøy og lærerikt

Forskerne peker på at det er store forskjeller i skjermbruken, som øker med alderen: 49 prosent av videregående-elevene i Asker bruker tre til seks timer, 12 prosent bruker seks timer eller mer på fritiden. Jevnaldrende i Bærum bruker litt mindre tid på skjerm.

– Kan det bli for mye skjerm?

– Ikke for min del. Hvis jeg spiller så mye at jeg blir sliten i hodet, så slutter jeg, sier Andreas, som ikke har spill med 18-årsgrense. Ellers har han ingen fast spilletid.

– Kanskje er det litt sløvt av oss, men Andreas prioriterer skole og trening først. Og han virker fornøyd. Så jeg ser ingen grunn til å ha en absolutt grense for skjermbruken, sier Kristian Farbrot Sørensen, pappaen til Andreas.

Sønnen mener faren har en vei å gå for å forstå dataspill. For eksempel at spilling kan være sosialt selv om han sitter alene, fordi han spiller online med kompisene.

– Jeg spiller fordi det er gøy. Men jeg lærer også mye, både engelsk og om installering. Og så må jeg tenke strategi. Jeg blir rask både i tomlene og i toppen.

TENKER OG TRYKKER: – Jeg spiller fordi det er gøy. Men jeg må også tenke strategi, sier Andreas, her godt i gang med tv-spillet Star Wars.
TENKER OG TRYKKER: – Jeg spiller fordi det er gøy. Men jeg må også tenke strategi, sier Andreas, her godt i gang med tv-spillet Star Wars.(FOTO: )