Det var en gang, på hytta, i påsken 2012.

16 år gamle Andrea Brataas fra Sandvika kjedet seg. På den nye tjenesten «Instagram» opprettet hun kontoen @fashionforall. Her begynte hun å dele bilder av kul sminke og fine klær.

Da hun hadde en halv million følgere, ringte den første avisa.

VG, 4. september 2012: Stjerne - på mobilen!

«Andrea legger ut opptil seks bilder daglig, og har for lengst måttet skru av Instagram-varslingene på mobilen. Tar hun dem på, dør mobilen med det samme på grunn av for mye aktivitet.»

– Jeg husker fortsatt den dagen det intervjuet i VG kom ut. Da kom jeg på skolen.

Andrea var på dette tidspunktet elev på Rosenvilde videregående.

– Jeg begynte sent, og da jeg kom satt alle i kantina. Og alle stirret. Det var sikkert bare jeg som innbilte meg det. Men det føltes fælt. Og så gikk alt superfort.

Ungdomstid i overskrifter

Budstikka, 8. september 2012: Andrea (16) fra Sandvika er større enn Oprah

«607.000 mennesker følger med når Andrea Brataas (16) fra Sandvika legger ut et nytt bilde på internett.»

MinMote, 11. oktober 2012: Instagram-prinsessen Andrea (16) er VIP i New York.

Metro.se, 17. mai 2013: Så får du över en miljon följare på Instagram

Aftenposten, 2. juni 2013: Andrea (17) har 1,3 millioner følgere på Instagram

Nettavisen, 10. november 2013: 17-åring skal lære toppledere Instagram

Cosmopolitan, 22. januar 2014: Meet Andrea Brataas, the instagrammer with more followers than Alexa Chung?!

Budstikka, 15. mai 2014: Skal inspirere fulltid - Har snart 1,7 millioner følgere på Instagram.

Aftenposten 30. mai 2013: – Kan sikkert tjene mer enn foreldrene

DN 11. juli 2015: Klikk-kremmerne.

«Det er hun som er selve dronningen av Instagram i Norge gjennom moteprofilen @fashionforall.»

Budstikka, 16. oktober 2015: Lite penger å hente for Norges største instagram-profil

Side3, 7. april 2016: Hun er Norges hotteste på Instagram

Så ble det temmelig stille.

2013: 16 år gamle Andrea ga Budstikkas lesere en innføring i både blogg og Instagram. I intervjuet stilte både mamma Helena Brataas og daværende blogg-manager, Karianne Gamkinn.
2013: 16 år gamle Andrea ga Budstikkas lesere en innføring i både blogg og Instagram. I intervjuet stilte både mamma Helena Brataas og daværende blogg-manager, Karianne Gamkinn. (FOTO: )

Første generasjon "barneromsbloggere" er blitt voksne

Første gang instagram-Andrea var i Budstikka, silte 16-åringen til intervju med både mor og manager. Sommeren 2017 er Andrea er hjemme på ferie hos foreldrene i Sandvika. Hun er student på Høgskolen Innlandet, samboer med kjæresten på Rena, og satser på en karriere i musikkbransjen, men ikke på scenen.

– Hva skjedde? Du ble jo kjempestor på instagram?

– Ja... Det var kanskje det som skjedde, da.

VILL VEKST: @fashionforall ble stor samtidig som Instagrams brukermasse vokste. Følgerne rant inn hos Andrea.
VILL VEKST: @fashionforall ble stor samtidig som Instagrams brukermasse vokste. Følgerne rant inn hos Andrea. (FOTO: )

De siste ti-femten årene har mange norske ungdommer blogget seg fra barnerom til det offentlige rom. Noen er blitt kjendiser. Nå er den første generasjonen bloggere blitt voksne, og reflekterer over sine roller.

Som «Sophie Elise» skrev 4. juli 2017:

«Det er godt og det er vondt, det at mange vet hvem jeg er. Fine ord kan lyse opp en grå dag, og rådene deres har ofte hjulpet meg i tunge perioder. Vonde kommentarer blir vanskeligere å takle etterhvert som årene går, man skulle kanskje tro det var motsatt men det føles verre nå enn da jeg var 16.»

«Voe», Emilie Nereng fra Hønefoss, ble en av Norges mest kjente bloggere, har slått opp med leserne to ganger. Første gangen blant annet på grunn av hets.

«Jeg trenger å fokusere på de litt enkle tingene i livet uten å føle at jeg er synlig på alle plattformer,» skrev hun i avskjedsinnlegget, fra april 2017, ifølge Side2.no.

Annette Haga, bak brukernavnet «NetteNestea», takket for seg omtrent samtidig som hun vant årets moteblogg under Vixen Blog Awards for 2015. Da hadde hun siden 2008 ledet lesere gjennom russetid, studier, «Det store korslaget», inn og ut av kjæresteforhold, og hus på Jar - for å nevne noe.

«Jeg har nok utviklet meg fra å være en oppmerksomhetssyk 17-åring til å bli en 25-åring med langt større interesse for mote og media, men med mindre behov for å utlevere livet mitt.»

Denne bloggen startet opp igjen ett år senere: Hei igjen!

Skalv før skole-fremføringer, utfordret seg selv "på jobb"

På skolen skalv Andrea Brataas før fremføringer. Som Instagram-Andrea tok hun et valg.

– Jeg takket jo ja til alt jeg hadde lyst til. Dette er en god erfaring, tenkte jeg. Jeg lærte å utfordre meg selv og gjøre ting jeg egentlig synes er skikkelig ukomfortabelt.

Bildene hun la ut fikk gjerne over 20.000 likes, på det meste 70.000.

Rekordbildet, et sminkebilde, måtte hun slette. Det var før hun hørte om Åndsverkloven. Hun har også lært endel om privatøkonomi, og forsto at en skattesmell for henne ville kunne bli en søkbar nyhet for fremtidige arbeidsgivere.

Heldigvis hadde mamma peil. Både hun og datteren hadde tilgang til paypal-kontoen. Det var slik annonsører betalte for omtale.

Andrea mener hun aldri ble særlig god på å forhandle honorar for sponsete innlegg. En bra pris for et bilde kunne være fra ti tusen. Men hun kunne bli myk og ende med 1.500 kroner.

Andrea fikk reise til New York med Plan for å skape publisitet om en kampanje for jenters rettigheter. I VG dukket hun opp avbildet sammen med «Frustrerte Fruer»-Bree, Marcia Cross. Den turen var «en fantastisk opplevelse», en anledning til å se verden i et nytt perspektiv.

En annen opptur fra instagram-årene, var møtet med bloggmiljøet i Norge.

– Så mange flotte mennesker. Alle var så åpne. Det er det jeg savner kanskje mest.

IT-HUNDEN: Hunden Kovu har en instagram hvor Andrea øver fototeknikk. Da en dame anklaget Andreas hund for å være gnien med liker-hjertene, ble matmor såpass forsynt at hun la til et sitat på sin egen facebook-side: «Hvem du er som person er viktigere enn hvor mange likes du får på instagram.»
IT-HUNDEN: Hunden Kovu har en instagram hvor Andrea øver fototeknikk. Da en dame anklaget Andreas hund for å være gnien med liker-hjertene, ble matmor såpass forsynt at hun la til et sitat på sin egen facebook-side: «Hvem du er som person er viktigere enn hvor mange likes du får på instagram.» (FOTO: )

Mange ville vite hemmeligheten hennes

«Fashionforall» vokste fort. Andrea veddet med en kamerat. Hun mente hun skulle klare å runde en million følgere før nyttårsaften 2012.

Det veddemålet vant hun.

Jenta ble invitert på konferansen «Digital Winners». Den ene dagen talte sjefen for Wikipedia. Den neste dagen møtte Andrea Brataas, med programposten «Hvordan få 1,5 millioner følgere før 18 år». Hun husker hun var lettet over at innslaget fungerte som en samtale, og ikke en tale.

Mange ville vite hemmeligheten hennes.

– Ingen vet hvem de selv er på videregående. Jeg visste ikke hva jeg ville i livet. Jeg visste ikke om jeg ville studere. Jeg ante ikke hva jeg gjorde med instagram.

Hun husker hun på et tidspunkt ble spurt om hvordan det var å ha makt.

– Makt er et ubehagelig ord. Sånne spørsmål satt meg litt sånn ut. Jeg var 16. Jeg hadde ikke tenkt over dette selv.  

Makt og kropp

Venner, likes, følgere: Alle brukere av sosiale medier måles etter popularitet.

Fashionforall la ut flere bilder hver dag. Andrea mottok titusener på titusener av små hjerter, samt side opp og ned med kommentarer som i hovedsak bekreftet hennes teft for det vakre og tidsriktige: «Gorge», «Beautiful», «Dayum», «Loveeeeee».

Om «makt» var et vanskelig ord, forsto tenåringsjenta at hun hadde påvirkningskraft. Men hun følte seg også sårbar selv.

For det meste har hun vokst på videreformidling av andres bilder. Mange takket gladelig ja til et øyeblikk i sola hos populære Andrea. Noen ganger fungerte hun også selv som fotomodell. En gang i en dyprød genser med bar rygg.

– Skoliose? spurte en følger i kommentarfeltet.

Andrea vet at hun har en liten skjevhet i ryggen. Likevel «forsvant selvtilliten med en gang».

21 ÅR GAMMEL: Andrea er blitt voksen, har lært å gi blaffen i hva andre synes, og har innsett at hun trives bedre i bakgrunnen enn i rampelyset.
21 ÅR GAMMEL: Andrea er blitt voksen, har lært å gi blaffen i hva andre synes, og har innsett at hun trives bedre i bakgrunnen enn i rampelyset. (FOTO: )

En periode forsøkte Andrea å løfte trafikken over i sin egen blogg. Hun ble også hentet til bloggstallen for svenske Modette.se.

– Folk sa, dette er kjempelurt. Jeg angrer ikke et sekund. Men så var det dette med å dokumentere hele livet ditt. For å få suksess må du blogge tre ganger daglig, hørte jeg. Herregud. Jeg hadde ikke noe interessant å si tre ganger daglig. Da sluttet jeg isteden bare. Jeg har alltid vært litt sta på den måten. Er det ikke gøy, så er det ikke gøy.

Alt annet enn åtte-til-fire

Også instagrammen krevde at mobilskjermen lyste både dag og kveld, fingrene på evig jakt etter nye antrekk, hårsveiser, smykkekombinasjoner. Hyttehobbyen var blitt en krevende jobb.

– Jeg er veldig sikker på at når jeg skal ut i jobb senere, så blir det med faste arbeidstider.

Hun tror hun kunne ha skapt et levebrød av sin internettperson, og vil gjerne jobbe med sosiale medier senere. Men hun føler ikke behov for å være hovedpersonen.

Generelt er nordmenn ikke lei av sosiale medier.

Bruken øker, men mest blant de eldre - for blant de yngre er dekningen allerede nær maks.

Faktisk er den for noen tjenester ikke bare flat, men periodevis ørlite fallende, viser Ipsos’ tall fra første kvartal 2017. (ekstern lenke)

Erfarne brukere lærer å velge vekk

Ekspert på sosiale medier, BI-lektor Cecilie Staude fra Asker, ser at brukere nå lærer å velge bort.

– Jo mer vi bruker sosiale medier, jo større krav stiller vi til innholdet. Jo flinkere blir vi også til å begrense oss.

Det betyr at den som produserer innholdet hele tiden må vise personlighet, oppfattes som relevant - og stadig nyskapende. Ellers vil bildene oppleves som spam.

FORSKER PÅ SOSIELA MEDIER: Cecilie Staude fra Asker er Høgskolelektor på BI.
FORSKER PÅ SOSIELA MEDIER: Cecilie Staude fra Asker er Høgskolelektor på BI. (FOTO: )

At «Fashionforall» ikke er et evighetsprosjekt, overrasker ikke Staude.

– Vi vet at mye av det som driver aktiviteten vår i sosiale medier, er tilfredsheten over å bli heiet på. Men så blir 16-åringen fem år eldre. Da kan det hende andre ting driver henne.

Staude tror Andrea vil ha mye igjen for «fashionforall».

– Hun har klart å etablere seg med et navn som garantert vil gi henne muligheter, fordeler som mange som ikke har bygget den digital merkevare ikke vil få.

Andrea ble "veldig negativ" til egen kropp

Andrea avsluttet bloggen. Hun la ned firmaet, og begynte etter hvert å fundere på fremtiden for instagramkontoen. Hva ga den henne? Hva ga den andre?

Fra tid til annen fikk hun tilbakemelding om  at bildene hun valgte ut viste veldig tynne jenter. Hun hadde også selv i en periode vært «veldig negativ» til seg selv. Kunne det tenkes at hun påvirket både seg selv og sine mange unge følgere?

– Jeg har ikke lyst til å sitte der med dårlig samvittighet for at en tolvåring føler seg stor.

Andrea hadde begynt å studere.

– Det føles som at den delen av livet, det var ett kapittel. Det kapittelet er over. Jeg har fått alle de mulighetene, og bare lagt dem fra meg. Folk må jo tenke, herregud, hva er det hun driver med.

OG NÅ: Andrea ble Norges største instagrammer. Andre har for lengst gått forbi henne. Andrea Brataas studerer nå, jobber litt med PR for Høgskolen Innlandet, og kan godt se for seg en ny arbeidshverdag med sosiale medier. Men da skal hun selv ikke være hovedpersonen.
OG NÅ: Andrea ble Norges største instagrammer. Andre har for lengst gått forbi henne. Andrea Brataas studerer nå, jobber litt med PR for Høgskolen Innlandet, og kan godt se for seg en ny arbeidshverdag med sosiale medier. Men da skal hun selv ikke være hovedpersonen. (FOTO: )

Vendepunktet var kanskje den kjæresteferien i Bulgaria. Kveldene var mørke, men varme nok til å sitte i sanda i bare kjolen.

Paret kjøpte en kinesisk lanterne. Den fløy litt opp, og så rett ned i sjøen. Så kjøpte de en til. Mange lykter. De var jo kjempevanskelige å sende opp. Det var kanskje det fineste øyeblikket i hele ferien.

Hun har ikke ett eneste bilde av det.

– Der stoppa det. Det var så deilig å bare slippe.

Folk vil kjøpe kontoen

I sommer knuste telefonen til Andrea. Hun venter med å kjøpe ny.

– Jeg bruker en gammel, gammel telefon. Jeg gidder ikke laste ned snapchat eller instagram. Det er så deilig å ikke sjekke snapchat, ikke sjekke Jodel. Man venner seg fort av med det også.

Nå for tiden legger hun ut motebilde i ny og ne. At hun fremdeles har halvannen million følgere, synes hun nesten er litt underlig, ettersom det nå er lite aktivitet og «bare» noen få tusen likes per bilde. Flere har tilbudt seg å kjøpe profilen hennes. Hun sier hun har vært tilbudt fem hundre tusen - og har takket nei, ikke bare fordi dette ikke er lov.

– Jeg kan godt miste alle følgerne mine, men jeg vil fortsatt ha den. Det er det eneste jeg har skapt, på en måte.

JODA: Telefonen er med. Men dette er en gammel, treig en, uten Instagram og Snapchat installert.
JODA: Telefonen er med. Men dette er en gammel, treig en, uten Instagram og Snapchat installert. (FOTO: )