Skip to main content

På denne skolen starter 7. trinn dagen med judo

Robin Berglund og Edvard Hjortland synes judotreningene har vært morsomme, og kunne tenkt seg å gjøre dette igjen. 

Foto: Dennis Fossen

Hver tirsdag de siste tre ukene har syvendeklassingene fra Mellom-Nes startet dagen med judotrening.

Judo, kalligrafi, japansk musikk og folklore. Dette er noe av det elevene fra Mellom-Nes og Drengsrud skole har fått prøve seg på de siste tre ukene.

Prosjektet skolene har vært gjennom gir elevene en dybdelæring og tverrfaglig undervisning om Japan og deres idrett, musikk og kultur i samarbeid med den japanske ambassaden. 

Starter dagen med judo

– «Hajime», roper instruktør, Ingvild Dekeyser, før elevene kaster hverandre i bakken.

Det betyr start på japansk.

Før judotreningen i Holmenhallen begynner, setter instruktørene og elevene seg på knærne og går gjennom dagens trening. 

Foto: Dennis Fossen

– Dette har vært veldig gøy, smiler instruktøren til Budstikka.

Edvard Hjortdahl og Robin Berglund kjemper mot hverandre på matta i Holmenhallen.

– Det har vært spennende å lære litt ulike japanske ting, meddeler Robin.

Edvard forteller at de har lært om kultur, tradisjon og musikk.

– Også fikk vi tegne med blekk, det var gøy, legger Robin til.

– Tror dere hadde klart dere i Japan nå?

– Hvis pappa hadde vært med, ler Edvard.

Gutta synes det er litt kjipt at prosjektet nærmer seg slutten.

– Det har vært gøy å drive med noe annet enn oppgaver på skolen. Jeg kunne tenkt meg å gjøre mer av dette igjen, forteller Edvard.

Internasjonalt prosjekt

Det internasjonale judoforbundet har et prosjekt der ulike skoler verden over lærer seg mer om japansk kultur, sport og språk.

Sportssjef i Asker Judoklubb, Christian Wolff, fikk i oppdrag av Norges Judoforbund å gjennomføre et lignende prosjekt i Norge. Han sendte derfor en prosjektbeskrivelse til Mellom-Nes og Drengsrud skole, hvor han beskrev hva prosjektet gikk ut på.

Ola Ellingsen er lærer for syvende trinn på Mellom-Nes skole. Han har oppfatningen av at elevene synes dette prosjektet har vært lærerikt og morsomt.

– Underveis har de oppdaget at det er mange likheter og forskjeller mellom landene, og flere har sagt at de har lyst til å dra til Japan en gang.

Dette har barna lært under prosjektet

  • Har hatt tre judotreninger med dyktige instruktører. 
  • Lært om japansk språk og japansk kalligrafihistorie. De fikk selv skrive ulike ord med blekk.
  • Besøk fra den japanske ambassade med undervisning om Japans historie og samfunn. 
  • Besøk fra den japanske ambassade hvor de viste Japansk musikk og folklore. Elevene lærte en japansk barnesang, fikk innføring i japansk musikk, og hadde opplesning av japansk eventyr på japansk vis. 

– Lært mye på kort tid

Ellingsen forteller at prosjektet har fungert veldig bra. 

– Varierte og fengslende besøk fra den japanske ambassaden i Norge og dyktige judotrenere kombinert med blide og motiverte elever, har gjort at de har lært mye på kort tid. 

Skolen ønsket å delta på dette prosjektet fordi det treffer godt i fagfornyelsens ånd, hvor dybdelæring og tverrfaglig samarbeid står sentralt. 

– Å kunne bruke hodet og kroppen på ulike måter når man jobber med et tema, er motiverende og lærerikt for elevene. 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.