Skip to main content

Her er superlærer Einars beste eksamenstips

GOD STEMNING: Innimellom de teoretiske og faglige utregningene, er det tid til smil og latter. Karin Lie (17, til venstre) og Maria Berglund Rasmussen (18) blir begge beroliget av de gode forberedelsene til eksamen.

– Gode forberedelser er nesten halvparten av eksamenskarakteren, mener Einar Rasmussen.

Han ble kjent for flere enn elever, kolleger og foreldre på Nadderud videregående skole da TV2 laget et eget portrett på Rasmussen i 2018. Der fortalte han blant annet om sin egen skolegang.

Skolestreveren som ble superlærer , fortalte Nadderud-læreren da.

Halvparten av Einars elever får 6-er i fysikk og matte, og så mange som fire av dem deltok i realfags-OL på Universitetet i Oslo i fjor vår.

Hans egen historie og bakgrunn ligger nok fremdeles i ryggmargen der han går fra pult til pult og bistår elever som forbereder seg på kommende tentamener og eksamener.

– Det beste tipset og rådet jeg kan komme med er å øve tidligere eksamensoppgaver. Det gjelder ikke bare i matte, men i alle fag. Selv om oppgavene er ulike fra år til år, er metodene like fra år til år. Det er enkelt å være godt forberedt, sier Rasmussen.

– Tentamen kommer rett over påske, og eksamen like etter. Derfor regner vi eksamensoppgaver fra de siste fire årene, forklarer Rasmussen innimellom cosuser, sinuser, pi og tangens.

Nederst i denne saken kan du forsøke selv på noen av oppgavene hans elever tester eksamensformen på.

Marie Nyvoll (17) er en av elevene Rasmussen hjelper frem mot tentamen og eksamen.

– Ved å ha dette opplegget vet vi også hva vi kan forvente på eksamen. Einar forventer at vi selv tar ansvar for å løse oppgaver, jeg liker tilliten han har til oss. Og det gjør det lettere at han er en tavleunderviser, for da er det en person som forklarer det som skjer, sier hun.

Oppgavene er blitt vanskeligere

Det er matte og fysikk som er Rasmussens domene, og denne timen er det matteelevene som får nyte godt av hans erfaring og engasjement.

– Én måned før siste heldagsprøve startet vi med å regne sett av tidligere eksamensoppgaver. Vi har regnet fem sett til nå, tentamen blir det sjette. Og vi rekker flere hvis man blir trukket opp til eksamen, smiler han.

HISTORIEN OM EINAR: Skolestreveren som ble superlærer

Men han er klar på at de aller fleste rådene for realfagselever også gjelder for både språkfagene og samfunnsfagene.

– Uansett studie og fag kan man forberede seg på hva som kommer. Tidligere oppgaver med løsningsforslag er alltid lurt å få tak i. Ofte er det gratis også. Dette gjelder like mye universitet som videregående skole og ungdomsskole, fortsetter Einar.

Han deler forståelsen med dem som mener oppgavene er blitt vanskeligere de siste årene.

– Men eksamen tar for seg en bred del av pensum, da trenger man lengre forberedelsesperiode. En heldagsprøve er begrenset til et tema, da kan man klare å lese intenst, analyserer Rasmussen.

To grupper elever

Samtidig advarer han mot for intense og krevende forberedelser, det er ikke sikkert resultatet blir bedre av å sitte i konstant forberedelse.

– Noen vil jo regne mer enn det jeg legger opp til, men jeg stopper de på åtte sett eksamensoppgaver. Da får de heller ha litt fest og moro, sier Einar.

 

BISTAND: Marie Nyvoll (17) er en av elevene Rasmussen hjelper frem mot tentamen og eksamen. – Ved å ha dette opplegget vet vi også hva vi kan forvente på eksamen. Einar forventer at vi selv tar ansvar for å løse oppgaver, jeg liker tilliten han har til oss, sier hun.

Han deler elevene inn i to grupper når det kommer til eksamen.

– Den ene gruppa er de som har som mål å overleve, altså stå på eksamen. Da må du sørge for at du tar ut de viktige tingene fra tidligere eksamener. Lær deg noen ting du er trygg på, i stedet for å prøve på alt. Det blir bare kaos, sier læreren.

– Den andre gruppa er de som skal inn på studier og jakter 6-eren. Da er det om å gjøre at man blir vant til eksamensnivået. Det blir litt som sjakk, man må finne seg noen innøvede trekk – det gir overskudd. Da er du også forberedt på hvor vanskelig det kan være, sier Rasmussen.

LES HYLLESTEN TIL EINAR FRA TIDLIGERE ELEV: Lærer Einars metoder

To som er glad for å bli forberedt på hva som kan komme på eksamen er Karin Lie (17) og Maria Berglund Rasmussen (18).

– Jeg blir beroliget av å være forberedt, og det er fint at vi er fokusert på eksamen og tentamen med mange oppgaver som spisser mot det. Jeg setter også pris på Einars anbefalinger til hva vi bør gjøre, sier Lie.

– Einar er flink til å forklare hvorfor resultater og utregninger blir som de blir. Det gjør at jeg er klar over hva som kan komme av oppgaver og hvordan jeg kan løse de, sier elev Rasmussen – som for øvrig ikke er i slekt med lærer Rasmussen.

– Alt annet enn fag siste døgnet

Det er selvfølgelig elever og lærer som har det største ansvaret for at man er best mulig forberedt til de kommende prøvene. Men Einar Rasmussen lar ikke foreldrene slippe helt unna.

– Foreldre kan gjøre mye ved å legge til rette. Det finnes mye åpent på nettet av oppgaver med løsningsforslag. Mange kan forstå utregningen når de ser løsningen, sier han – og lanserer følgende oppskrift på opplegg og forberedelse:

– Gjennomfør tentamen før du starter russefeiringen for alvor. Ha opplegget for eksamen klart, slik at det nærmest er kun en gjennomgang for å bli raskt klar. For å gjøre det bra på eksamen leser du deg ikke opp kvelden før.

LES OGSÅ: Løfter frem miljø og helse i årets russeknuter

Selv tok Rasmussen to dager fri i forkant av sin fysikkeksamen.

– Det siste døgnet anbefaler jeg å gjøre alt annet enn faget. Man må nemlig starte skippertaket litt på avstand, sier han.

 

TAVLEUNDERVISER: Einar Rasmussen ber elevene legge vekk læreboken. – Den bare forvirrer og er full av støy, mener han. Etter snart 30 år som realfagslærer på Nadderud videregående skole ga Rasmussen i fjor ut en tynn flis av en lærebok i matematikk sammen med to samarbeidspartnere. – Dette er alt elevene trenger å kunne, sa han i det han plasserte den ved siden av fem bøker tilsvarende dagens pensum.

Test deg selv

Her følger henholdsvis oppgavene og løsningsforslagene fra eksamen i realfaglig matte (1T) våren 2018. Her kan du teste dine egne ferdigheter, og se om du har de samme kunnskapene i teoretisk matte som dem som skal ha matte videre etter 1. klasse på videregående skole.

oppgaver_eksamen.pdf

løsningsforslag_eksamen.pdf

Her kan du prøve deg på flere eksamensoppgaver i matematikk (ekstern lenke)

Les flere artikler