Skip to main content

PST fikk tips om Philip Manshaus for ett år siden

PST-sjef Hans Sverre Sjøvold fortalte at PST fikk tips om den nå terrorsiktede Philip Manshaus for ett år siden. Bildet er fra tiden da Sjøvold var politimester i Oslo.

Foto: KARL BRAANAAS

Det bekreftet PST-sjef Hans Sverre Sjøvold på en pressekonferanse mandag.

– På bakgrunn av tipset ble det samarbeidet mellom politi og PST, uten å finne grunnlag for å følge opp tipset nærmere, sa Sjøvold.

Det ble gjort en konkret vurdering da tipset kom, men Sjøvold ville ikke opplyse om hvor tipset kom fra.

– Men tipset var vagt, og gikk ikke i retning av en forestående terrorplanlegging eller -handling, sa Sjøvold.

Ifølge Aftenposten kom tipset fra en privatperson. Tipseren fortalte PST at Manshaus hadde kommet med ekstremistiske synspunkter.

– Det var ikke noe annet enn det. Det var ikke snakk om noe terrorplanlegging eller tilsvarende. Da ville situasjonen selvfølgelig vært helt annerledes, sier Sjøvold til Aftenposten.

Tar selvkritikk

PST-sjefen vet ikke om politiet eller PST snakket med Manshaus i forbindelse med tipset som kom.

– Hva tenker du i dag om at man ikke gjorde mer med tipset som kom?

– Det er alltid vanskelig i ettertid å ta den vurderingen, men det jeg må forholde meg til er at det ble gjort en kvalifisert vurdering da tipset kom inn, svarte Sjøvold på pressekonferansen.

PST tar imidlertid selvkritikk.

– Det er vårt oppdrag å forebygge terror. Det har vi ikke lykkes med i dette tilfellet, sier seksjonsleder i PST, Arne Christian Haugstøyl, til avisen.

Håper å snakke med siktede

PSTs bistår Oslo politidistrikt, og videre etterforskning skal blant annet avdekke om Manshaus tilhører et høyreekstremt miljø, eller om han opererte som en «ensom ulv».

– I dette ligger det også at vi både håper og ønsker å få snakket med siktede, sa Sjøvold.

Han la til at det så langt ikke er noe som tyder på følgeaksjoner etter moskéskytingen og drapet i helgen.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.