Skip to main content

I 28 år har Erik fylt leketøyshyllene – nå fyller han TV-skjermen

– For meg er det viktig å få frem at man aldri blir for gammel til å leke, sier LEGOs designsjef Erik Legernes.

– For meg er det viktig å få frem at man aldri blir for gammel til å leke, sier LEGOs designsjef Erik Legernes.

Foto: Mats Sauro høimyr

Før jul skal Hosle-mannen Erik Legernes kåre Norges første LEGO-mester.

Av de mange kontorvinduene i Granfoss Næringspark, er det én vindusrekke som skiller seg spesielt ut. Her står rader med LEGO-sett på utstilling og på toppen av trappen står en mann med LEGO-T-skjorte under dressjakka. 

Mannen er designsjef Erik Legernes fra Hosle. De siste 21 årene har han stått bak flere av selskapets suksesser og serier.

Denne høsten har han fått enda en tittel; «brikkemester». Legernes er fagdommer i den norske versjonen av «LEGO Masters»-programmet, som i dag har varianter i om lag 20 land. 

Programmet hadde premiere i oktober og har på det meste hatt nesten 400.000 seere.

Legernes tar oss med inn i et kontorlandskap fylt til taket av et bredt spekter LEGO-varianter.

Legernes har et kontor som skiller seg fra de fleste andre.

Legernes har et kontor som skiller seg fra de fleste andre. 

Foto: Mats Sauro Høimyr

Brikkemester Legernes

Da Legernes ble spurt om å være brikkemester, var han i utgangspunktet skeptisk.

 – Når jeg har sett på andre lands versjoner av showet, har jeg vært grovt uenig med alt dommerne sa og mente, sier han. 

Denne brikkeformen står nå på utstilling i LEGO Norges kontor. Før det ble den brukt til å lage 2X4 klosser på LEGOs fabrikk.

Denne brikkeformen står nå på utstilling i LEGO Norges kontor. Før det ble den brukt til å lage 2X4 klosser på LEGOs fabrikk.

Foto: Mats Sauro Høimyr

Han roser produksjonsteamet, deltagerne og programleder Solbakken for å ha klart å lage et gøy arbeidsmiljø, et TV-produkt med høy standard og ordentlig «feel-good»-følelse.

– Jeg er utrolig stolt av å være en del av dette. I starten slet jeg veldig med nervene, men så innså jeg at jeg bare måtte være meg selv og ha det gøy. Da blir det også et bedre produkt. 

Mellom LEGO-Iron Man, Hedvik fra Harry Potter, anleggskjøretøy og et par esker med sett som ikke er tilgjengelige i den vestlige verden enda sitter Legernes og fornyer en av verdens mest kjente og kjære leketøy.

Mellom LEGO-Iron Man, Hedvik fra Harry Potter, anleggskjøretøy og et par esker med sett som ikke er tilgjengelige i den vestlige verden enda sitter Legernes og fornyer en av verdens mest kjente og kjære leketøy. 

Foto: Mats Sauro Høimyr

LEGO Masters-produsent i Mastiff, Gry Elise Jacobsen, skal ikke ha lagt merke til Legernes TV-nerver i det hele tatt. 

– Han var jo rett og slett en gave. Først og fremst er det bare han i Norge og verden som har den kompetansen, og så er han en fyr som skinte i TV-ruta fra første stund, sier Jacobsen. 

Programleder Erik Solbakken og Erik Legernes. Sistnevnte blir visstnok kalt pirkemesteren av førstnevnte.

Programleder Erik Solbakken og Erik Legernes. Sistnevnte blir visstnok kalt pirkemesteren av førstnevnte.

Foto: Mastiff AS/TV2

Hun beskriver ham som en ekstremt engasjert og lærevillig kollega, som på tross av å skulle være den autoritære på settet, også var både ydmyk og vennlig.

Startet i det små

Legernes anslår at det nå er 28 år siden han begynte å lage leker. Han startet, passende nok som LEGO selv, med å lage treleker.

– Jeg jobbet på SFO ved Huseby skole og en dag dro vi til Bogstad med noen store treseilbåter vi hadde jobbet med i sløyden. Mens vi holdt på, slo det meg at dette var det jeg ville gjøre med livet mitt. 

Bakrommet på kontoret i Granfoss Næringspark kan kanskje minne mer om en LEGO-butikk.

Bakrommet på kontoret i Granfoss Næringspark kan kanskje minne mer om en LEGO-butikk.

Foto: Mats Sauro Høimyr

Han begynte deretter å studere kunst og håndverk og senere videre til industridesign. Men han ønsket å spisse kompetansen enda mer.

– Jeg gjorde oppgavene vi fikk på skolen. Men alt jeg laget, ble bare til leketøy. 

Løsningen ble to år på Fashion Institute of Technology i New York, hvor Legernes også var praktikant hos leketøysgiganten Fisher Price. Via skolen ble han invitert til en workshop hos LEGO, som i 2000 tilbød ham jobben som designer.

Levende og lokaltestet

Siden den gang har Legernes vært delaktig i flere av selskapets store suksesser og kjipe flopper. 

– Jeg har lenge vært tilhenger av prototypebygging. Det å faktisk teste leken i praksis, og spesielt sammen med barn, er viktig for å få det best mulig. 

Siden en av Legernes' kjerneverdier er at setene skal være levende og bøyelige, men fremdeles robuste, har han vært med å pionene mange nye LEGO-brikker. Mini-ball jointene vi ser her er noen av de han er mest fornøyd med.

Siden en av Legernes' kjerneverdier er at setene skal være levende og bøyelige, men fremdeles robuste, har han vært med å pionene mange nye LEGO-brikker. Mini-ball jointene vi ser her er noen av de han er mest fornøyd med.

Foto: Mats Sauro Høimyr

Mange av Legernes' egne prosjekter er testet hjemme på Hosle med sønnen og hans venner. LEGOkassen står alltid lett tilgjengelig.

– For meg er det tre ting som er viktige å få til, nemlig at modellene, karakterene og kjøretøyene blir levende. Jo mer jeg legger inn av funksjoner og muligheter, jo bedre blir det, sier Legernes.

Mens vi prater nevner han at Bærum har en mye tettere tilknytning til LEGO enn man skulle trodd. Mange Bærumsbarn har vært med å forme settene vi finner på butikkhyllene i dag.

Her demonstrerer Legernes en tidlig prototyp av LEGO Ninjagos Spinjitzu-funksjon. Utløsermekanismen ble senere endret. På bordet finner vi også flere prototyper og pilotprosjekter.

Her demonstrerer Legernes en tidlig prototyp av LEGO Ninjagos Spinjitzu-funksjon. Utløsermekanismen ble senere endret. På bordet finner vi også flere prototyper og pilotprosjekter.

Foto: Mats Sauro Høimyr

– Det var barneskoleelevene på Ski og Bærums Verk som var med å teste og hjalp oss utvikle Ninjago, da jeg for ti år tiden siden fikk i oppgave å lage et helt nytt varemerke-univers for LEGO, forteller Legernes. 

Ninjago viste seg å bli en av LEGOs største og mest suksessfulle varemerker. 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.