Trygg Trafikk med klar melding til rulleskiløpere: – Skjerp dere!

Forsiktig: Ludvig Søgnen Jensen (28) er verdens raskeste skiløper på 100 og 200 meter sprint og trener på Fornebu. Han veksler mellom å gå på fortau og på bilvei       mener det er viktig å ta hensyn til turgåerne. Foto: Fridtjof Woldsdal Glorvigen

Forsiktig: Ludvig Søgnen Jensen (28) er verdens raskeste skiløper på 100 og 200 meter sprint og trener på Fornebu. Han veksler mellom å gå på fortau og på bilvei mener det er viktig å ta hensyn til turgåerne. Foto: Fridtjof Woldsdal Glorvigen

Trygg Trafikk ber mosjonistene i 50-årene bremse litt på rulleskiene.

DEL

Med en topphastighet på 50 km/t på flatmark hender det at Ludvig Søgnen Jensen (28) må legge treningsøktene til lite brukte bilveier.

– Vi trener mye på Fornebu og synes det går veldig bra. Det gjelder å ta hensyn til turgåere og biler, sier Jensen som er verdens raskeste skiløper.

Det får han støtte i hos Trygg Trafikk.

– Smil litt mer, så går det bra. Ikke bruk krefter på å irritere dere sånn, sier Ivar Ringen i Trygg Trafikk til bilistene som ligger bak rulleskiløperne i trafikken.

LES OGSÅ: Hvor skal rulleskiløperne gå?

– Skjerpings

Han tror bilistene ofte venner seg til at det går rulleskiløpere i de områdene som er mest populære. Likevel får han en del henvendelser fra sinte bilister om rulleski. Til dem har han ofte en humoristisk beskjed.

– Det er nå slik at alle nordmenn så gjerne vil ha noen medaljer i langrenn. Da må utøverne få lov til å trene litt også, sier han lattermildt.

Men, Ringen, er like tydelig overfor skiløperne. Spesielt mosjonistene i 50-årene med klare mål for sesongen.

– Turløpere, skjerp dere, sier Trygg Trafikk-veteranen.

DEBATT: Å være syklist i Bærum

Han er selv Birkebeiner-mann, turløper og Trygg Trafikks beste fagmann på rulleskidebatten. Ringen føler derfor at han kan komme med en slik oppfordring til treningsentusiastene.

– Rulleski har utviklet seg til å bli et verktøy for mosjonisten. I mange tilfeller blir det litt som å kjøpe seg motorsykkel når du er 50. Ingen god idé, mener Ringen.

Han ser en klar forskjell på dem som trener organisert og de som går alene.

– Turløperne kan være litt mer selvopptatte i trafikken, sier han.

LES OGSÅ: Fasilitetene får stryk, men nå ser Dikemark IF frem til nytt klubbhus

– Fortau er farligst

Heldigvis har det vært få alvorlige hendelser de siste årene. Etter to dødsulykker i 2013 startet Statens vegvesen jobben med å forebygge.

– Da vi begynte å se på rulleskibruken i trafikken, ble vi ganske skremt. Det går fint helt til man kommer opp i en viss fart. Da er eneste mulighet å finne et mykest mulig sted å lande siden man ikke har samme bremsemuligheter som på for eksempel sykkel, uttalte veivesenets Anne Margrethe Bøe til Budstikka den gangen. Hun understreket at det i hovedsak er to årsaker til ulykker på rulleski.

– Enten er farten for stor, eller så er de ikke sett av bilister.

Styreleder i NAF og pensjonert politimann, Stig Wettre-Johnsen minner også om at ikke alle er født med rulleski på bena.

– En bør tenke på hvordan man hindrer trafikken hvis du går i veibanen, forklarer han.

LES OGSÅ: Full rulle ned Steinshøgda

Han mener det viktigste sikkerhetstiltaket er å velge treningsruten med omhu – unngå trafikkerte veier og bratte nedoverbakker, og han ber samtidig bilistene slutte å irritere seg sånn. De få gangene han selv blir hindret av en rulleskiløper i veien, venter han til det er god plass til å kjøre forbi.

– De stjeler kanskje fem sekunder av mitt liv, men det er det verdt, sier han.

Langrennsløper Anders Aukland, som tilbringer flere timer på rulleski i Asker og Bærum hver eneste dag, opplever heldigvis at de fleste bilister viser hensyn.

– Det er stort sett dårlige fortau som er farligst, mener han.

Rulleskivettreglene

Vegvesenet har laget ni regler som skal gjøre det tryggere å ferdes på ski i trafikken:

  1. For å trene i trafikken må du beherske rulleski godt. Dette gjelder særlig bremsing og vending.
  2. All opplæring og undervisning må skje på steder uten biltrafikk.
  3. Barn under 15 år bør ikke gå på rulleski på trafikkerte veier.
  4. Ved bruk av veibanen går du i hovedsak på høyre side av veien.
  5. Tren kun på steder hvor du er godt kjent. Unngå stor trafikk, farlige utforkjøringer, svinger og veikryss.
  6. Gi tydelige signaler til andre trafikanter og gjør deg forstått i trafikken.
  7. Kle deg synlig og bruk alltid refleks. Treningen bør foregå i dagslys.
  8. Bruk alltid sykkelhjelm. Glem heller ikke briller som beskytter øynene.
  9. Unngå musikk på ørene for å ha fullt fokus i trafikken.

Rulleskivettreglene er utarbeidet av Statens vegvesen, Norges Skiforbund, Norges Skiskytterforbund og Trygg Trafikk. 

Artikkeltags