– Jeg kommer nok til å lete mer etter tilbudsskiltene når jeg er ute og handler. Det er kanskje ikke så mange kroner ekstra for hver ting, men det blir jo mye til sammen, sier Emma Fazlagic i løpet av morgenhandelen onsdag.

Sjekk de mest populære navnene i Asker og Bærum

I løpet av natten steg matvareprisen på flere dagligvarekjeder som Coop og Rema 1000 med rundt 10 prosent, mens kjeder som Kiwi og Meny fremdeles forsøker å holde prisene nede så lenge de kan.

– Da vi kom på jobb i dag tidlig var tallene på hyllene allerede høyere enn de var da vi dro i går. At prisviserne er automatiserte er en veldig human løsning for vår del. Hadde vi gjort det for hånd, hadde vi nok brukt hele døgnet, sier butikksjef på Coop Mega Holmen Rune Fossnes

Morgenhandelen onsdag har, ifølge ham, gått som normalt etter prishoppet. Likevel har han merket en del hvisking blant kundene om de økte prisene.

– Jeg opplever at folk ikke tar så på vei. Det virker egentlig som om de generelt har blitt mye mer taktiske etter prisstigningene det siste året – både med tanke på hvordan de handler og hva. For eksempel ser vi hos oss at mange av våre egne Xtra-produkter nå selger mye bedre enn før, forteller han.

En sterkere bevissthet knyttet til matvareprisene merkes også hos kundene:

– Det handler jo om å planlegge i lengden og være bevisst på det man skal ha og kan få bruk for. På denne turen skulle jeg bare ha noe som var på tilbud, så for meg var det billigere uansett, sier Baldur Sveinson.

Han legger til at han i nyere tid har fått til vane om å følge med på tilbud og salg, noe han tror han vil fortsette med fremover.

Fra bunnen selv

– Jeg har merket at det koster mye mer å fylle bæreposene ja, ler Thomas Moen Hermansen fra Asker.

Han forteller at han oftere lager mat fra bunnen av etter at prisene begynte å stige. Han følger derfor godt med på råvareprisene, slik at han kan lage suppebaser og brød han kan fryse ned.

– Jeg prøver alltid å kjøpe ting når det er billig eller i sesong, og generelt være fornuftig når jeg handler.

Han legger til at han kjenner folk i andre land som også har skapt en slik vane etter at maten begynte å bli dyrere.

– Så dette er et globalt fenomen.

Holder ut

På Meny Trekanten forteller butikksjef Erling Holt at de så en økning i salget dagene før prisene i flere butikker økte.

På Holmen har også de overhørt prisdiskusjoner blant kundene – dette til tross for at Meny og Kiwi er blant butikkene som holder mest tilbake på prisendringene.

– Det har jo vært noen endringer, men ikke så voldsomme. Noen ting har til og med blitt litt billigere i dag, siden vi prismatcher.

Butikksjefen kommenter at han i det siste har lagt merke til at flere er mer målrettet når de er ute og handler. Blant annet ved at impulskjøp av brus og energidrikk har gått ned i etterkant av prisendringene det siste året.

– Med økninger i både innkjøpspriser og andre kostnader som transport og strøm har vi fått et stort press på våre marginer. Vi kan ikke si noe om fremtidige priser av konkurransehensyn, men vi kommer aldri til å øke noen priser mer enn nødvendig, sier Kiwis kommunikasjonssjef Kristine Arvin.

Kiwi har siden september låst prisen på 140 varer, slik at prisen ikke kan økes, men kan eventuelt senkes. Opprinnelig lovet selskapet å holde det slik ut januar, nå har de besluttet å holde varene låst frem til maimåned.