Halverer kapasiteten i Kjørbotunnelen i halvannet år

E16: Slik så det ut om morgenen tirsdag 28. februar, ved Kjørbotunnelen. All trafikk går nå gjennom det nordgående løpet (t.h.).

E16: Slik så det ut om morgenen tirsdag 28. februar, ved Kjørbotunnelen. All trafikk går nå gjennom det nordgående løpet (t.h.). Foto:

Natt til tirsdag stenges det ene løpet i Kjørbotunnelen i halvannet år. Veivesenet forventer utfordringer i trafikksituasjonen i området.

DEL
  • Budstikka var på stedet tirsdag morgen, og trafikken fløt da greit begge veier gjennom det nordgående løpet. Det er altså det sørgående løpet som nå er stengt.

Når det sørgående løpet i Kjørbotunnelen stenges for trafikk natt til tirsdag 28. februar, er det et ledd i neste steg i byggingen av ny E16. Dermed vil trafikken i begge retninger sluses gjennom det nordgående løpet av tunnelen.

I den forbindelse har Staten vegvesen gjort flere forberedelser, den siste uken har de blant annet tilpasset påkjøringen til E18 i retning Drammen slik at den kan kobles sammen med det nordgående tunnelløpet i Kjørbotunnelen når bilistene skal ta i bruk denne fra tirsdag.

MIDLERTIDIG PÅKJØRING: Den siste uken har Statens vegvesen jobbet med å tilpasse en ny påkjøring til E18 mot Drammen. Tirsdag stenger nemlig det sørgående løpet i Kjørbotunnelen for trafikk.

MIDLERTIDIG PÅKJØRING: Den siste uken har Statens vegvesen jobbet med å tilpasse en ny påkjøring til E18 mot Drammen. Tirsdag stenger nemlig det sørgående løpet i Kjørbotunnelen for trafikk. Foto:

Det vil i tillegg ikke lenger være mulig for de som kommer kjørende på E18 fra Drammen i retning Hønefoss å kjøre rett inn i Kjørbotunnelen. Disse må i fasen med toveistrafikk kjøre Vesttunnelen og ut på E16 nord for Kjørbotunnelen fra Johan Grauers gate.

– Dette kan medføre utfordringer med trafikkavviklingen i området. Det er forventet at det blir utfordrende spesielt den første tiden frem til bilister er kjent med nytt kjøremønster, opplyser byggeleder i Statens vegvesen, Anne-Lise Gillebo.

Slik vil det bli i 1,5 år inntil det ene løpet i den nye Bjørnegårdtunnelen åpnes i 2018. Da vil E16-trafikken flyttes dit, men også der blir det toveistrafikk i ett tunnelløp i rundt ett år før hele E16-prosjektet ferdigstilles i 2019.

MER OM E16-BYGGINGEN:

Skal koble sammen tunneler

– Hva er det konkret som skal gjøres siden det sørgående løpet i Kjørbotunnelen må stenges?

– Bjørnegårdtunnelen er nå sprengt ferdig inn mot Kjørbotunnelen, og vi skal starte arbeidet med å koble ny tunnel sammen med eksisterende tunnel. I en senere fase skal det settes toveis trafikk på ny tunnel slik at koblingsarbeidene i det nordgående løpet i Kjørbotunnel og Bjørnegårdtunnel kan starte opp, svarer byggelederen.

Bygget ny rundkjøring

Denne uken så en ny rundkjøring dagens lys i krysset Johan Grauers gate/på- og avkjøringen til E16.

ENDRING: I krysset Johan Grauers gate/av- og påkjøringen til E16 er det bygges en ny rundkjøring.

ENDRING: I krysset Johan Grauers gate/av- og påkjøringen til E16 er det bygges en ny rundkjøring. Foto:

– Siden det sørgående løpet i Kjørbotunnelen stenges natt til 28. februar, har vi sett på trafikkavviklingen i dette området og bygget denne rundkjøringen, sier Gillebo.

Den nye rundkjøringen er et forsøk på å få bedre flyt i krysset ettersom det ventes økt trafikk her.

 – Dette blir en midlertidig rundkjøring siden E16 i dette området etterhvert vil forsvinne når det nye anlegget til Wøien, inkludert ommbyggingen av lokalveinettet, er ferdig. Vi mener det er verdt å se om en ny rundkjøring her vil hjelpe på trafikkavviklingen i dette området, dette er det kryss som mange synes har vært litt krevende, forklarer Gillebo.

Statens vegvesen skal også foreta en større ombygging av lokalveinettet i Hamang-området når den nye E16-strekningen.

Artikkeltags