Hovedstaden har skjøvet Bærum ned fra Tesla-tronen

NY STOR TESLA-BUTIKK: Tesla Motors åpnet lørdag stor butikk og verksted på Rud. Talsmann Pål Simonsen mener Asker og Bærum er et viktig område for bilmerket.

NY STOR TESLA-BUTIKK: Tesla Motors åpnet lørdag stor butikk og verksted på Rud. Talsmann Pål Simonsen mener Asker og Bærum er et viktig område for bilmerket. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Men Tesla-talsmann påpeker at Bærum stadig er blant områdene i Tesla-toppen. Lørdag åpnet det nye Tesla-senteret på Rud.

DEL

Senteret ble dermed elbil-merkets tolvte utsalgssted i Norge.

– Det er en kombinasjon av enkeltheten for lokalbefolkningen og tilgjengeligheten her på Rud, som gjorde at vi landet akkurat her, forteller Country Director for Tesla Norge, Pål Simonsen.

Tesla har siden oppstarten i 2003 bygget seg opp til å bli en av de større aktørene innen elbiler, og i Asker og Bærum kjører hundrevis av bileiere rundt i den populære Tesla Model S. Selv om distriktet har omfavnet Tesla, må vi trolig se oss slått av et annet område i kampen om «Tesla-tronen».

– Det er registrert en høyere andel Tesla i Oslo enn Bærum, men det vi ser nå er at interessen har spredt seg over store deler av landet. Når det er sagt, så er Asker og Bærum stadig et veldig viktig område for oss, forteller Simonsen, som ikke sier seg enig i at bilmerket bare er for de aller rikeste.

Ingen «riking-bil»

– Totalpakken gjør Tesla til en bil som er tilgjengelig for et bredt marked, ettersom det ikke er utgifter til blant annet bensin. 

At elbilmarkedet har fått en god start i Norge, er ikke Simonsen overrasket over. Han har lang fartstid med elektriske biler.

– Det er en kombinasjon av god politisk innsats, sterke pionerer og godt fokus på Norge som marked.

Lover ikke ladere

Tesla har i tillegg til bilproduksjon, laget sitt eget superladernettverk – slik at deres biler skal klare langdistansekjøring. Selv om de flytter inn i Asker og Bærum, vil ikke Simonsen love at det bygges ladestasjoner i distriktet.

– Supercharger-nettverket bygges for at man skal klare lange avstander. Den daglige ladingen skal foregå der bilen overnatter, sier Simonsen, som legger til at økt oppmerksomhet rundt elbiler kan skape press på etablering av offentlige ladestasjoner.

25.779 elektriske personbiler ble solgt i Norge i 2015. De tre bestselgerne Volkswagen e-Golf (8.943), Tesla Model S (4.039) og Nissan LEAF (3.189) delte 62 prosent av markedet, skriver Norsk Elbilforening på sine hjemmesider, som henviser til tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) over registrerte kjøretøy i Norge.

Artikkeltags