VEDDEMÅL: Svend Dahle og kameraten Kristoffer Skaven skal se hvem som kommer først til Dubrovnik i Kroatia.

VEDDEMÅL: Svend Dahle og kameraten Kristoffer Skaven skal se hvem som kommer først til Dubrovnik i Kroatia. Foto:

Det store veddemålet

Fossilt brennstoff mot strøm. Fiat Panda mot Tesla Model X. Hvem kommer først til Dubrovnik i Kroatia?
Kim Van Der Linden
Publisert
DEL
Fossilt brennstoff mot strøm. Fiat Panda mot Tesla Model X. Hvem kommer først til Dubrovnik i Kroatia?

Den grå støtfangeren har pådratt seg noen få skjønnhetsflekker, men den signalrøde lakken skinner fortsatt godt i sommersolen etter 35 år på veien. Svend Dahle (57) fra Sandvika er godt over middels interessert i biler. Han er daglig leder i en bilforhandler i Sandvika, har flere veteranbiler, og er stolt eier av den lille italienske Pandaen.

– Jeg er veldig fan av små biler, og tror de fleste kunne klart seg med det, sier Dahle etter å ha stuet seg inn bak rattet.

Seter og dashbord er dekket av vevd stoff. Det er ratt, pedaler, girspake, og et instrumentpanel som viser at bilteknologien har hatt en betydelig fremgang de siste tiårene.

– Her er det garantert fritt for aircondition, smiler han.

Foto:

Med sin 900 kubikk bensinmotor og 45 hestekrefter skal Fiaten og Svend konkurrere mot kameraten Kristoffer Skaven fra Vøyenenga, 460 Tesla-krefter, topp moderne teknologi med blant annet kjøreassistanse, strøm, og vingedører. Alt dekket med lekker blå metallic lakk.

– Jeg mener at jeg skal komme raskere til Dubrovnik enn Kristoffer, sier han selvsikkert.

LES OGSÅ: Lill og Jan vraket diesel og kjører med strømmen

Hyttenaboer

HYTTENABOER: Kristoffer Skaven t.v. og Svend Dahle inngikk veddemålet en sen lørdagskveld på en hytte på Hafjell.

HYTTENABOER: Kristoffer Skaven t.v. og Svend Dahle inngikk veddemålet en sen lørdagskveld på en hytte på Hafjell. Foto:

Veddemålet skriver seg tilbake til en sen lørdagskveld på en hytte på Hafjell.

– Vi er hyttenaboer. Da jeg kom dit var det et tun med 10 bilselgere, mens jeg var ikke bilinteressert. Jeg var ikke helt der hvor de var, forteller Kristoffer Skaven (47).

I 2017 kvittet Skaven seg med Passaten sin. Da ny bil skulle velges falt valget på en Tesla Model X 90.

– Min bil er sponset med en halv million kroner, noe som ga meg mulighet til å kjøpe en topp teknologisk bil med mitt budsjett, forteller Skaven, som merket at bilinteressen økte betraktelig da han begynte å rulle på veien med sin 2,5 tonn tunge elbil.

– Jeg ble betatt av hele ideen, og er nå blitt en bilentusiast, smiler han.

Svend Dahle er en ivrig forkjemper for fossilt brennstoff.

– Det er en flerdimensjonal reise. Det er et veddemål mellom to gode hyttenaboer, man får reist litt, og det er konkurranse. Det handler også om det bilpolitiske, og om at vi nå skal forkaste fossilbilene. Jeg er ikke så begeistret for bruk og kast metoden, fastslår han.

LES OGSÅ:  Elbilfordeler i endring

15-16 ladinger

BEHAGELIG: Kristoffer Skaven vil nok få den mest behagelige kjøreturen ned til Dubrovnik i sin Tesla.

BEHAGELIG: Kristoffer Skaven vil nok få den mest behagelige kjøreturen ned til Dubrovnik i sin Tesla. Foto:

Flyturen til Dubrovnik i Kroatia tar to timer og 55 minutter. Setter man seg bak rattet må man belage seg på å kjøre minst 266 mil. Turens lengde avhenger naturligvis av hvilke veivalg man tar underveis.

– For min del er ladestasjonene en utfordring. Han har en utfordring med å kjøre en 35 år gammel bil, sier Kristoffer Skaven, og fortsetter:    

– Planlegging blir helt essensielt, og det å benytte seg av Teslas superladere. Eller har jeg en utfordring at jeg må slå Teslas computer. Jeg kommer til å prøve å hoppe over noen ladinger, slik at jeg ender opp med totalt 15–16 ladinger, legger han til.

Teslas kjørecomputer har gitt 47-åringen en estimert reisetid på 36–37 timer. I dette er det lagt inn 8 timer med ren lading. Det slipper Svend Dahle med sin Fiat Panda.

– Jeg har beregnet en kjøretid på 29 timer. Jeg bruker en halv liter på mila, og med litt flaks slipper jeg med 3–4 fyllinger eller tissepauser, sier han.

– Fordelen med fossilt brennstoff er at jeg ikke trenger å spikre kjøreruten helt. Jeg kan velge det som passer litt underveis, legger han til.

– Teknikken holdt bra

STARTSKUDDET: Her er bilene klare til start i Sandvika.

STARTSKUDDET: Her er bilene klare til start i Sandvika. Foto:

Klokken har så vidt passert 16 fredag ettermiddag den 15. juni. To nypolerte biler står klare i Sandvika. Minutter senere raser Teslaen av gårde, med Pandaen hakk i hæl. I rushtrafikken inn mot Oslo er det Teslaen som leder an. I Tyskland er det Fiaten som går opp i teten, og 31 timer, 194 liter bensin og 2.881 kilometer etter starten i Sandvika, kan en liten, rød Panda parkere utenfor Villaen til familien Skaven i Dubrovnik.

– Det var ganske åpent mellom oss i første omgang selv om jeg trodde at jeg hadde en fordel. Teknikken holdt veldig bra. Hvis vi hadde fått tekniske problemer, så hadde det vært kjørt, sier Svend Dahle, som innrømmer at det ble en slitsom tur.

– Det var for så vidt krevende å kjøre så lenge av gangen i en 35 år gammel bil. Man skal være glad for at det har skjedd en utvikling. Det var mye støy og lav motorkraft.

LADER: Teslaen måtte lade en god del ganger på veien ned.

LADER: Teslaen måtte lade en god del ganger på veien ned. Foto:

Etter 34 timer og 50 minutter, 2.579 kilometer, og et forbruk på 700.1 kWh, ruller Teslaen inn på samme sted.

– Jeg kom raskere enn planlagt og endte 3 timer og 50 minutter bak Sven. Det var selvfølgelig et bittert tap, men når jeg kom frem var jeg forholdsvis uthvilt. Jeg sov fem timer og var klar til å begynne ferien etter en behagelig tur ned, sier Skaven med et smil.

 Og selv om det ble tap fikk han i hvert fall bevist en ting. 

– Det er mange som tror at man ikke kan dra på bilferie til Kroatia eller andre steder med elbil. Jeg ønsket å vise at det går an, avslutter han.

Artikkeltags