TA: – God lyd er fullt mulig

CATWALK: Her rigges det til Fredspriskonsert på Telenor Arena. FOTO: KNUT BJERKE

CATWALK: Her rigges det til Fredspriskonsert på Telenor Arena. FOTO: KNUT BJERKE

God lyd er fullt mulig dersom artistenes lydproduksjon dimensjoners riktig. Konsertopplevelsene er forbedret de siste årene, og tilpasninger skjer kontinuerlig.

DEL

Slik svarer TAs markedssjef Morten Hammer på anmeldernes kritikk, og viser til positive eksempler fra Adele, Rolling Stones, Roger Waters og årets konsert med Andrea Bocelli.

Teknisk dir. Espen Andersen i Konsertsystemer AS, som er ekspert på lyd og kjenner godt til Telenor Arena, svarer slik på kritikken i en epost:

«Det er ikke noe dårligere akustikk i TA enn i tilsvarende arenaer i Europa. Alle lukkede arenaer med denne tilhørerkapasiteten har et stort volum (akustikk), og det vil nødvendigvis være lang avstand til de bakerste tilhørerne. Det er krevende, men det er fullt mulig å produsere gode lydopplevelser i en stor arena som TA. For å få det til må man ha full kontroll på design og plassering av høyttalere, samt tilfredsstillende budsjetter. Ved enkeltstående arrangementer med norsk produksjon har man større muligheter til å oppnå det, enn med turnerende produksjonene, som kommer med de fleste internasjonale artister. Her har lokale arrangører og Arenaen begrenset påvirkning. Kostnad og tid spiller inn, men å sammenligne en Arena med en konsertsal blir feil.»

LES OGSÅ: Kritiserer akustikken på Telenor Arena 

Utfordringer

«Den største utfordringen er ekstreme lydtrykk og lang kastlengde for høyttalerne. I den bakre del av salen vil reflektert lyd være like sterk som direktelyden fra høyttalerne, men med en forsinkelse. Det oppfattes som grøtete lyd og dårlig taletydelighet, som forsterkes av ekstreme lydtrykk.

Med flere høyttalersystemer utover i salen og med tidskompensasjon, vil man få bedre kontroll. Avgrensning av områder som ikke benyttes, kan være gode tiltak. Ved å fokusere lyden mot publikum vil flere befinne i området der direktelydsdekningen er sterkere enn den reflekterte lyden. Dette er gjort med stort hell i TA flere ganger.»

LES OGSÅ: Rigger til Fredspriskonsert på Fornebu

TAs markedssjef legger til:

– På store arenaer som Telenor Arena, som på andre arenaer på tilsvarende størrelse, er det viktig at produksjonen tar hensyn til hvordan man produserer en konsert eller et arrangement lydmessig. Om dette gjøres rett får man en bra lydopplevelse, ifølge Hammer, som arbeider videre med å forbedre akustikken:

– Telenor Arena er i stadig utvikling med oppgraderinger for å bli en enda bedre flerbruksarena, hvor tiltak og behov som blant annet lyd og akustikk er et viktig område. Dette jobbes kontinuerlig med i samarbeid med fagpersonell og mange av konsertene de siste årene viser nettopp at god lyd er fullt mulig i en Arena som Telenor Arena med dagens konfigurasjon.

Telenor Arena (TA)

Åpnet i 2009 og kostet 585 mill.

Euforum AS eier via Euforum Holding AS, som igjen eies av Kjell Chr. Ulrichsens selskap Vicama AS.

Tidl. arenaen til Stabæk Fotball, som nå spiller på Nadderud.

Leies nå ut til konserter, eventer, idrett og messer.

Anmeldere kritiserer konsertlyd, bl.a.: Dagbladet om Ariana Grande; En stemme fra himmelen i et konsertlokale fra helvete (1.5.17). Norway Rock Magazine om Iron Maiden; Ghost@TelenorArena (15.6.16). VG om AC/DC; Musikk-kommentar: Dropp Telenor Arena (28.6.13). VG om Nickelback; Konsertanmeldelse: Nickelback i Telenor Arena (15.11.13). VG om Metallica; Mastodonitica (14.4.10). NRK; Slakter lyden av Bocelli (9.4.10).

LES FLERE KULTURNYHETER HER

Artikkeltags