Skip to main content

To år uten forestilling: - Lett å glemme poenget

Fanny Hødnebø og Henrik Rinde er medlemmer i BærMuDaMini og håper på Annie i april.

Fanny Hødnebø og Henrik Rinde er medlemmer i BærMuDaMini og håper på Annie i april. 

Foto: NINA ABRAHAMSEN

Restriksjoner stopper kulturlivet, barn og unge slutter. – Det er demotiverende og utmattende, sier skuespillerne Fanny (16) og Henrik (17). 

Nye lettelser med 200 i salen i stedet for 50 er en bedring, men fortsatt kan kun 20 øve sammen innendørs. Hele tre ganger har Henrik Rinde (17) fra Stabekk opplevd at musikalen «Grease» med BærMuDaMini er blitt avlyst og til slutt pakket vekk. 

Nå håper han på «Annie» i april, der han har rollen som «Rooster» og håper det blir noe av. 

– Det er veldig demotiverende og utmattende, når forestillinger avlyses. Men det var verst første gang. Da stenge alt tre dager før vi skulle flytte inn i teatret. 

Kristin Rinde Sunde er daglig leder i teatergruppen. 

– Det er alvorlig når barn og unge ikke får oppleve magien ved å stå på scenen. Det er tøft å bli stoppet gang på gang. Jeg gjør alt for å holde motivasjonen oppe. Vi er veldig spent på om vi får komme inn i teateret med «Annie». Dette kan jo ikke fortsette, hele kulturlivet rakner.

– Det var trist at forestillingene ble avlyst, sier Marie Luna Beck som danser sitt tredje år i operaen.

– Det var trist at forestillingene ble avlyst, sier Marie Luna Beck som danser sitt tredje år i operaen. 

Foto: Joakim S. Enger

Mange slutter

Daglig leder Tiril Andøl i Dansesonen har utsatt Askepott-forestillingen fra 23. januar til 13. februar og håper på flere lettelser om 14 dager. Tre forestillinger med talentene i «Dance Moves» er utsatt tre ganger. 

– Mange har jobbet i mange år for en rolle og kjenner at «endelig fikk jeg den». Det oppleves som din sjanse i livet når du er 16 år. Det er så sårbart og mange slutter. I Askepott er det mange scener med 30–40 dansere. Det går ikke å få gjennomført prøvene på en tilfredsstillende måte med kun 20 elever. Vi må kanskje legge om regi og koreografi.

Regine Luna Astrup fra Asker øvde inn Grease med Henrik Rinde i 2020. Forestillingen ble ikke mulig å gjennomføre.

Regine Luna Astrup fra Asker øvde inn Grease med Henrik Rinde i 2020. Forestillingen ble ikke mulig å gjennomføre. 

FOTO: PRIVAT

I BærMuDaMini er det flere nye som aldri har fått stå på en scene og flere har sluttet. 

– Det er innspurten i teateret og forestillingene som er morsomst. Når man ikke får oppleve det, er det lett å glemme poenget med å spille teater, sier 16-årige Fanny Hødnebø (16) som spiller «Annie». 

– I tillegg har vi øvelser med munnbind, men vi er avhengig av hverandres mimikk. Nå er det ikke et smil å se, sier Henrik.

Han går dramalinjen på Rud videregående, der også skolerevyen ble avlyst rett før premieren i fjor. Hvordan det blir med årets revy, er uvisst. 

Victoria Alice Lind i Dansesonen danset Askepott i 2019. Årets forestilling er utsatt til 13. februar.

Victoria Alice Lind i Dansesonen danset Askepott i 2019. Årets forestilling er utsatt til 13. februar. 

Foto: SUSAN FRASER

– Det blir nesten en vane. Om vi får vite at det blir noe av, tør vi ikke stole på det, sier Fanny. 

– Jeg er redd vi går glipp av mange fremtidige skuespillere, dansere og musikere, sier Henrik.

 Avlyst to dager før

Marie Luna Beck (11) fra Haslum skulle danset både søtsak og mus i årets Nøtteknekkeren i Den Norske Opera og ballett sammen med åtte andre barn fra Asker og Bærum. Kun to dager før premieren ble samtlige forestillinger avlyst. 

– Jeg ble ganske lei meg og det kom noen tårer. Men vi har tenkt litt på det – og det går fint nå, sier 11-åringen som er ballett-elev på tredje året og har opplevd at også en foreldreforestilling ble avlyst.

Maha Rashid, William Alexander Hansen, Sebastian Aabø Wilskow, Marie Luna Beck og Erla Filippa Briem er seks av x fra Asker og Bærum som gikk glipp av årets Nøtteknekkeren på Den Norske Opera og ballett. Her med ballettsjef Knut Reder.

Maha Rashid, William Alexander Hansen, Sebastian Aabø Wilskow, Marie Luna Beck og Erla Filippa Briem er seks av x fra Asker og Bærum som gikk glipp av årets Nøtteknekkeren på Den Norske Opera og ballett. Her med ballettsjef Knut Reder. 

Foto: Joakim S. Enger

– Men da hadde vi ikke kommet så veldig langt og det var ikke så vanskelig å ta.

Uansett tar hun med seg gode minner fra kostymeprøvene og et par prøver med de voksne. 

– Jeg er glad for at jeg fikk oppleve det. Og jeg vil fortsette å danse. 

Advarer 

Kulturhussjef i Bærum Kulturhus, Kai Gustavsen, mener vi står i fare for å miste en hel generasjon kulturaktører. 

– Å spille teater, danse eller spille i korps har en dynamikk med prøver i lang tid, mot et klimaks på premieredatoen. Når den dynamikken forsvinner, kan også motivasjonen forsvinne. Det å få utøve, er en vesentlig del av kulturlivet.

Han synes der er uforståelig med kun 200 i salen og ville foretrukket kohorter à 200, som et har vært tidligere.

– Vi i kulturlivet opplever at begrensningene ikke er faglig dokumentert. Jeg har sterk sympati med kunstnere, teknikere, skuespillere og dansere som er sterkt skadelidende på grunn av dette. De fleste forestillinger er finansiert med langt flere enn 200 i salen. Det er også urettferdig at fritidskulturlivet rammes. Jeg tror ikke myndighetene vet hva de holder på med.

Kai Gustavsen frykter for bransjen.

Kai Gustavsen frykter for bransjen. 

Foto: KARL BRAANAAS

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.