Skip to main content

Ekteparet markerer 30 år på scenen

Her øver BærMuDa på «Spelemann på taket» på Stabekk barneskole. Leder er Cecilie Due ( i midten) , mens ektemannen Lars Arne Rinde (t.h.) har rollen som Tevye. 

Foto: Karl Braanaas

Torsdag har Bærmuda premiere på «Spelemann på taket». Ekteparet Cecilie Due (55) og Lars Arne Rinde (58) har vært med siden starten i 1989.

Det er tredje gang Stabekk-paret Due og Rinde spiller sammen i «Spelemann på taket» og andre 

gang de har rollene som det jødiske ekteparet Tevye og Golde.  På Romerike folkehøgskole, der Stabekk-paret møttes på teaterlinjen i 1983, spilte de også i samme stykke, men da som far og datter.  

– Det er en kjempefin hobby å være sammen om, og som har gitt oss mye moro. Huset vårt er fullt av familie som også er med i Bærmuda, så det blir naturlig nok mye av det privat også, sier Cecilie Due, som er utdannet jurist og leder i BærMuDa.  

Lars Arne Rinde i rollen som Tevye sammen med Håkon Steinsholt som spiller hans vordende svigersønn Motel. 

Foto: Knut Bjerke

Drives på flukt

Cecilie Due mener «Spelemann på taket» er en av de fineste musikalene som finnes, med en fantastisk sterk handling. Stykket er basert på boken «Melkemannen Tevye» av den russisk-jødiske forfatteren Sholem Aleichem. Handlingen er lagt til Russland på 1900-tallet, der jødene ble drevet på flukt og landsbyer satt i brann. Også Tevye og Golde med sine fem døtre rammes.

– Stykket er aktuelt også i dag. Små grupper og trossamfunn opplever hatytringer og vold. Det er forferdelig at folk må leve med konstant frykt. De aller fleste er vanlige hardtarbeidende nordmenn som ønsker fred for seg og andre, sier Due og viser til angrep på synagogen i Oslo for noen år siden og på Al Noor-moskeen på Rykkinn i høst.   

«Kjærlig ironi og forståelse for menneskelig skrøpelighet og ikke minst overlevelsesevne, gjør Aleichems fortellinger unverselle og gjenkjennelige for alle. Kanskje det er noe av bakgrunnen for at «Spelemann på taket» er blitt så enormt populær», uttaler konsulent ved det jødiske museet, Sidsel Levin i programmet. 

Leder av BærMuDa, Cecilie Due, og ektemannen Lars Arne Rinde spiller ektepar i Spelemann på taket. 

Foto: Knut Bjerke

 Startet med korps

 BærMuDas historie startet i 1989 da Grav musikkorps ville spille musikalsanger og ønsket seg sangere. Det ble BærMuDas første forestilling. Senere er det blitt en rekke oppsetninger i Bærum gjennom årene, som  (se fakta). Etter hvert fikk medlemmene egne barn, også Due og Rinde. Dermed ble barnegruppen BærMuDa Mini startet opp høsten 1996. I 2007 ble  BærMuDa Ungdom etablert.

– Hva er du mest stolt over å ha fått til? 

– Det er nok Isdronningen om skøytestjernen Sonja Henie, mest fordi det er mitt eget og svoger Helge Sundes prosjekt. For BærMuDas del er det at vi har holdt koken så lenge som i 30 

år. Spesielt fordi vi er prosjektorientert og må gjøre alt selv, fra scenografi til markedsføring. Når vi er ferdig med en oppsetning, har rigget ned og betalt alle regningene våre, er vi helt utslitte. Da er det tungt å starte opp igjen med noe nytt.

 – Hva er det rareste du har opplevd? 

 – Det er veldig mye, for eksempel det å ha kunstig is på scenen under Isdronningen. Skøyteløp på scenen fungerte kanskje ikke optimalt. Så var det da BærMuDa var med på Jernbanens 150-årsjubileum på direktesendt TV. Da sto jeg på scenen høygravid i konduktøruniform, med kongen på første rad.

 Caroline Haddeland-Herding (tv.) og Cecilie Due spilte begge Sonja i Isdronningen.  

Foto: KNUT BJERKE

Verdt strevet

Cecilie Due fullroser miljøet i gruppen som i torsdagens forestilling har med 32 deltagere i alderen åtte til 70 år.

– Vi kommer veldig tett på hverandre, både på godt og vondt. For veldig mange av oss har gruppen vært kjempeviktig i perioder. Det er et sosialt treffsted, et sted vi får lov å synge ut, leke oss og være en annen. Ikke minst være sammen med andre med samme interesser. Denne type grupper er kjempeviktige, det er rett og slett folkehelse. Selv om man blir sliten innimellom er det verdt hvert eneste minutt med arbeid.

Her er BæruMudaMini i gang med å øve til Oliver! i 2016. 

Foto: KNUT BJERKE

BærMuDa er en frivillig organisasjon som ble etablert i 1989 og ledes av Cecilie Due. Gruppen består av erfarne amatører og har stått på diverse scener i Oslo og Akershus. Her er noen av deres egen oppsetninger: 

  • 2017: Ragtime – Sandvika teater.
  • 2015: Mysteriet om Edwin Drood (Bærum Kulturhus – underhuset).
  •  2014: Heksen fra Eastwick (Sandvika teater).
  • 2012: Isdronningen – Sonja Henie (verdenspremiere på nyskrevet musikal av Cecilie Due og Helge Sunde) .(Bærum kulturhus).
  •  2011: På rød løper med BærMuDa (Sandvika teater).
  • 201: Ungen (Sandvika Teater).
  • 2009: Sing when your swinging sammen med Christiansand string swing ensemble (Bærum kulturhus).
  • Gruppen samarbeider med eksterne aktører i tillegg til egne oppsetninger, og har blant annet vært med på «Sofies verden» med Øystein Wiig (Fornebu), Måløyfestivalen, Jernbanens 150 års jubileum (Eidsvoll og Spektrum), samt HydroTexacos 10 års jubileum (Det Norske teatret). 
  • BærMuDa har også deltatt som kor på London-oppsetninger av «Chess» og «Les Miserables» i Oslo Spektrum og i storsatsningen «Les Miserables» på Lillestrøm kulturhus i 2007.
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.