Skip to main content

Danser og skuespiller: – Ingen tragedie å være døv

Anne-Line Lønnbu Kirste er utdannet danser fra Rud videregående og Bårdar Akademiet. Stilene hun foretrekker er alt fra ballett og jazz til burlesque, wacking og vouging, en slags hiphop.

Foto: Nina Abrahamsen

A4-rammene våre trenger å strekkes litt, mener danser og skuespiller Anne Line Lønnbu Kirste fra Bærum, som mistet hørselen som treåring.

I rollen som blant annet Askeladdens mor, står Anne-Line Lønnbu Kirste (34) fra Bekkestua på scenen i stykket «Askeladden og Prinsessen i Trollfjellet» som har premiere i Oslo i dag. Det er fjerde gang Kirste er med i en forestilling med Teater Manu (se fakta). 

– Før en premiere er jeg ganske energisk og spretter rundt, mens andre gjerne vil sitte og roe seg, sier 34-åringen. 

Selv om hun mistet hørselen etter en hjernehinnebetennelse som treåring, begynte hun på Kristine Glennes Ballettskole i Sandvika. Deretter gikk hun danselinjen på Rud og Bårdar Akademiet. 

– Hvis det var en tid i livet jeg kunne levd om igjen, hadde det vært Rud-tiden. Helt fra jeg var 4 til jeg var 15, var jeg kun i døvemiljøet. På Rud ble jeg del av noe nytt og fikk danse hver dag. Både miljøet og lærerne var helt fantastiske. 

Følger rytmen

Danseren kan høre litt med et såkalt cochleareimplanat, men dette tar hun ut når hun danser og er da helt uten hørsel.

Folk har en veldig fiksert idé om at dansere må være hørende
Anne-Line Lønnbu Kirste, danser og skuespiller

– Jeg må bruke øynene og følge veldig med på koreografien under innstuderingen. Når jeg har lært det, trenger jeg ikke å følge med på andre. Og det er alltid en rytme, sier Kirste, som også er programleder i den visuelle podkasten Lydløs Podkast i regi av Døves Media og medlem av Snapchat-kollektivet Hverdagsdøv. 

– Vi snapper hver dag, primært for å være gode forbilder for barn og ungdom, i tillegg til å informere hørende hvordan det er å leve uten hørsel. Mange av følgerne er foreldre til døve barn. Vi viser dem at det ikke er noen tragedie å være døv. 

Møter fordommer

– Folk har en veldig fiksert idé at om du er danser, så må du høre. Mange vet heller ikke at jeg selv skaffer tolk og at det ikke koster dem noe. 

Et av høydepunktene var da Kirste ble plukket ut som en av tre dansere blant over 20 dansere i en KGB-oppsetning, eller da hun spilte med Teater Manu i Los Angeles. Drømmen er å danse i en musikal. 

Teatersjef Mira Zuckermann og skuespiller og danser Anne-Line Lønnbu Kirste fra Gjettum. 

Foto: Nina Abrahamsen

– Hun er et multitalent, både som skuespiller og danser. Hun kan fylle hvilken som helst plass på scenen, sier kollega Pernille Forsberg Vogt.

Mira Zuckermann er leder av Teater Manu.

– Anne-Line er en ekte kunstner og en av de vi har knyttet tettest til oss. Hun er lett å ha med å gjøre, samtidig som hun har egne meninger. Jeg er veldig glad i henne. 

Rudlærer Øystein Fevang husker Anne Line veldig godt, uttaler han til Budstikka. 

– Hun var veldig tydelig på at hun ville følge alle fag, inklusiv kor. Det var veldig spesielt, da det å treffe tonen perfekt, var en umulighet. Men dette ville hun være med på, og hun var taktisk nok til ikke å synge så sterkt. I det store Rud-koret, gikk det helt fint. Hun er garantert den eneste døve som har stått i Oslo Konserthus og sunget Lars Erik Larsons store korverk «Förklädd Gud».

– Jeg er litt typisk sånn som går mine egne veier. Det er viktigere å være seg selv, enn å ta hensyn til at andre skal slippe ubehag, eller hva de føler, sier Anne-Line Lønnbu Kirste.

– Jeg er litt typisk sånn som går mine egne veier. Det er viktigere å være seg selv, enn å ta hensyn til at andre skal slippe ubehag, sier Anne-Line Lønnbu Kirste. 

Foto: Nina Abrahamsen
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.