182 millioners sykkelvelodrom kan stå ferdig i 2019

NESTEN SLIK: Sykkelfolket i Norge og Asker kan trolig se frem til å sykle på et anlegg som ligner dette hvis alt går etter planene til Norges Cykleforbund. Her en velodrom i Sveits. FOTO: WORLD CYkLING CENTER

NESTEN SLIK: Sykkelfolket i Norge og Asker kan trolig se frem til å sykle på et anlegg som ligner dette hvis alt går etter planene til Norges Cykleforbund. Her en velodrom i Sveits. FOTO: WORLD CYkLING CENTER

Av

Går det som Norges Cykleforbund (NCF) håper, kan en velodrom stå ferdig i Asker allerede i 2019.

DEL
<div id='netboard-1'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('netboard-1'); }); </script> </div>

– Jeg synes vi har fått til en god dialog med Asker kommune. Vi er blitt enige om forslaget til en intensjonsavtale, og jeg synes at administrasjonen i Asker virker positive til at det etableres en velodrom i Asker, sier visepresident i NCF, Hans Petter Gulbrandsen, til Budstikka.

Tirsdag besøkte han igjen formannskapet i Asker kommune, og fortalte de folkevalgte hvorfor de bør satse på sykkelanlegget i kommunen.

Det NCF ønsker å bygge på Langenga (nedenfor Risenga) i Asker, er altså en velodrom til rundt 182 millioner kroner. En velodrom er en spesialbygd bane for sykkelløp. Den som er påtenkt i Asker, skal ha en banelengde på 200 meter og tak. Selve bygget skal være på 60 ganger 110 meter og være på to etasjer. Det er også planlagt idrettsflater på indre bane som vil åpne for at andre idretter kan bruke anlegget.

NCF vil flytte sin administrasjon inn i kontorer knyttet til velodromen, og de vil etablere et kompetansesenter for sykkelsporten i Norge i anlegget.

LES OGSÅ:

Asker skal bruke 10 millioner i året på syklistene

Ja til velodrom i Asker 

Kommune skal leie, ikke eie

NCF signaliserte tidlig at de ønsker Asker kommune som en langsiktig leietager på idrettsflaten innenfor sykkelbanen. NCF ønsker at kommunen leier den indre banen til blant annet skoler på dagtid. Det er også skrevet en intensjonsavtale med Norges Topp- idrettsgymnas (NTG) om mulig leie av lokaler i forbindelse med etablering av en NTG-ungdomsskole i Asker. En forskuddsleie fra kommunen er noe NCF har lagt opp til i sine budsjetter. Nå har kommunen og NCF blitt enige om en intensjonsavtale med følgende viktige punkter:

Asker kommune er leietager og skal ikke investere, eller ha noe med prosjektgjennomføringen av velodromen. En leieperiode skal være på 30 år. Eventuell forskuddsleie utbetales først ved ferdigstillelse eller sikring. Kommunen skal altså ikke investere én krone i anlegget.

– Et cirka beløp på leie for denne perioden er rundt 20 millioner kroner, men dette er ikke fastsatt, sier rådmann i Asker kommune, Lars Bjerke. Han er svært positiv til å få sykkelsporten til Asker med velodrom og kompetansesenter.

– Hele velodrom-prosjektet er en del av vår kommunedelplan og en del av etableringen av boligprosjekt på Langenga. Anlegget har flere viktige formål både idrettspolitisk, som et nasjonalt kompetansesenter for sykkel, den første overbygde velodromen i Norge, et fleridrettsanlegg og noe som er viktig for en voksende sykkelidrett i Norge og i Asker, sier Bjerke.

<div id='outstreamvideo'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('outstreamvideo'); }); </script> </div>

LES OGSÅ:

Norges Cykleforbund vurderer å bygge velodrom i Asker 

- Ønsket og etterlengtet

– Dette er et ønsket og etterlengtet idrettsanlegg i Asker. Det vil bety mye ikke bare for sykkelsporten i området, men også regionalt og nasjonalt, sier Bjerke.

Bjerke trekker frem velodromen som et moment i fremtidens samferdselsutfordringer.

– I en kommune som Asker blir sykling en moderne form for transportmiddel. Med en velodrom vil sykkelinteressen stige, og det er bra både for idretten og samfunnet generelt, mener Lars Bjerke.

Rådmannen legger frem innstillingen om at intensjonsavtalen med NCF vedtas på formannskapsmøte neste uke.

– Går alt på skinner kan velodromen stå ferdig i 2019, sier Hans Petter Gulbrandsen.

- Gir et spesielt tråkk

NCF mener en velodrom kan bety gull for norsk sykkelsport.

– Sammenligner vi med andre nasjoner som har velodrom, gir det å trene på en slik bane en veldig god effekt. De fleste sykkelutøverne fra for eksempel Storbritannia kommer fra banesykling, sier visepresident i NCF, Hans Petter Gulbrandsen.

– Man får et spesielt tråkk når man trener i en velodrom, noe som er veldig viktig både for terrengsyklister og landeveissyklister, sier Gulbrandsen.

– Se for eksempel på Mark Cavendish som vant fire etappe-seiere i Tour de France i år. Han har bakgrunn fra velodrom, sier Gulbrandsen.

Han peker også på at det i OL-sammenheng deles ut til sammen over 50 medaljer i forbindelse med sykling.

– Det har jo vært en stor debatt i norsk idrett etter de magre resultatene i OL i Rio. I sykkelsporten deles det ut mange, mange medaljer, sier han.

Velodromen i Asker til 182 millioner kroner skal finansieres gjennom lån, spillemidler, momskompensasjon, leieinntekter og gaver.

Artikkeltags