Skip to main content

Slik klargjør du sykkelen for sesongen

Helge Mosveen ved Asker sykkelservice gir deg en sjekkliste før sykkelen triller ut i gatene.

Helge Mosveen ved Asker sykkelservice gir deg en sjekkliste før sykkelen triller ut i gatene. 

Foto: KNUT BJERKE

Enkle kontrollpunkter kan sørge for at de kommende sykkelturene blir litt tryggere. Her er ekspertens beste tips før den første trilleturen. 

Uka etter på påske er for mange starten på sykkelsesongen. Asker sykkelservice AS venter storinnrykk neste uke.

– Da strømmer det på med kunder inn døra og det ringer hele tiden, sier Helge Mosveen.

Eieren av sykkelverkstedet på Meierisletta i Asker har med seg to ansatte når de nå går inn i årets mest travle uker. 

– Vi klarer 20–25 sykler om dagen, opp mot 125 sykler i uka. Vi reparerer 3.500-4.000 sykler i året, rundt 95 prosent av disse i løpet av et halvt år, sier Mosveen.

Petter Mosveen, Simen Solli og Helge Mosveen venter storinnrykk etter påske.

Petter Mosveen, Simen Solli og Helge Mosveen venter storinnrykk etter påske. 

Foto: KNUT BJERKE

Punkterte dekk, slitte bremseskiver og en rusten vaier. Det er mange grunner til at verkstedet rennes ned av sykkelklare innbyggere de kommende ukene.

– Vi tar service på alle sykkelmerker og utfører alle slags reparasjoner. Alt fra skifte av punkterte slanger til forbedring av karbonrammer, sier Mosveen. 

Lang bestillingstid 

Mange er flinke til å vedlikeholde sykkelen selv. Når syklene nå hentes frem fra boder og skjul, under presenningen og klemt mellom tujaer, anbefaler Mosveen alle å ta en sikkerhetssjekk.

– Vi har mange kunder innom som vil vi skal ta en vanlig service. Da går vi over hele sykkelen så den fungerer som det skal slik at sykkelsesongen kan bli mest mulig problemfri, sier Mosveen.

Stramming av skruer og en ekstra sjekk av bremsene anbefales før sesongstart.

Stramming av skruer og en ekstra sjekk av bremsene anbefales før sesongstart. 

Foto: KNUT BJERKE

Han antar at så mange som 30 prosent av kundene kommer med elsykler. Det har også vært en økning av arbeid som krever reparering av deler fremfor utskifting. 

– De siste årene har det vært en utfordring å få tak i nye deler. Under pandemien har produksjon av deler og transportlogistikk gjort det vanskeligere å få tak i det vi trenger. Vi har foreløpig et greit utvalg av de fleste deler, men enkelte er vanskelig å få tak i. Vi må jobbe litt ekstra for å finne alternative leverandører, sier Mosveen. 

Sitter hjulene som de skal? En enkel sjekk kan kjøre den første trilleturen litt mer sikker.

Sitter hjulene som de skal? En enkel sjekk kan kjøre den første trilleturen litt mer sikker. 

Foto: KNUT BJERKE

Han opplever også at syklistene har blitt flinkere til å tenke gjenbruk. 

– Vi har kunder som også kjøper en ny ramme der vi flytter over alle elementene fra den gamle sykkelen. Av og til utfører vi reparasjoner som grenser til det ufornuftige, men det er et regnestykke for kunden, sier Mosveen. 

Brudd på wiren kan være verdt å sjekke ut.

Brudd på wiren kan være verdt å sjekke ut. 

Foto: KNUT BJERKE

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.