Straffer sykkelsyndere og varsler flere kontroller

SER RØDT: – Vi vil i større grad kontrollere utsatte sykkelsteder fremover, sier politioverbetjent Stig Wettre-Johnsen. Han vil slå hardere ned på syklister som bryter trafikkreglene, som her ved Jar stasjon. BEGGE FOTO: KARL BRAANAAS

SER RØDT: – Vi vil i større grad kontrollere utsatte sykkelsteder fremover, sier politioverbetjent Stig Wettre-Johnsen. Han vil slå hardere ned på syklister som bryter trafikkreglene, som her ved Jar stasjon. BEGGE FOTO: KARL BRAANAAS

Mer politi og flere kontroller. Det er hva du har i vente på de farligste sykkel-strekkene i Asker og Bærum de neste årene.

DEL

En travel syklist tråkker til over lyskrysset ved Jar stasjon i morgenrushet – til tross for at signalet lyser knall rødt.

Litt lenger ned i Bærumsveien står politiet og følger med – til sykkelsynderens store overraskelse og frustrasjon. Pendleren må pent finne seg i å høre politibetjentene slå fast at lyssignalene også gjelder for syklister. Og prisen for å sykle på rødt lys er 900 kroner.

LES OGSÅ: Syklist påløpt av fotgjenger

Mange sykler på rødt

Syklisten er på ingen måte alene om å bryte trafikkreglene i grålysningen, de er mange som suser over krysset på rødt signal.

Krav til syklister

Sykkelen skal ha minst to bremser, den ene skal virke på forhjulet og den andre på bakhjulet. Sykkelen skal kunne stanse sikkert, effektivt og hurtig.

Sykkel skal ha rød refleks bak. På begge sider av pedalene skal det være hvit eller gul refleks av godkjent type.

Sykkel, som skal brukes i mørket eller i usiktbart vær på vanlig vei eller område, skal foran ha fastmontert lykt som gir gult eller hvitt lys. Bak skal sykkel ha fastmontert lykt som gir rødt lys. Lyktene skal kunne sees tydelig i en avstand på 300 meter.

Sykkelen skal ha ringeklokke.

Brudd på forskriften om lys og refleks, samt sykling i strid med trafikkreglene, kan straffes med bot på 900 kroner.

Kilde: Forskrift om krav til sykkel, Vegtrafikkloven

– Vi ser at det er blitt flere ulykker og nestenulykker. Samhandlingsforståelsen mellom bilister og syklister er blitt satt mer på prøve når antallet syklister øker. Vi må derfor rette mer fokus mot syklistene og vi vil i større grad kontrollere og patruljere utsatte sykkelsteder fremover, sier Stig Wettre-Johnsen, politioverbetjent i Asker og Bærum politidistrikt.

LES OGSÅ: Knut Gjesdal (71) brakk nakken i sykkelulykke

Som Budstikka har skrevet om den siste tiden, er flere sykkelstrekk i Asker og Bærum blant landets farligste. 123 sykkelulykker med personskader er registrert av politiet de siste fem årene.

Verst er det på noen av de mest brukte veiene for sykkelpendlere i rushtiden. Statistikk fra Statens vegvesen viser at kryss og rundkjøringer er blant stedene der syklister skader seg aller mest.

LES OGSÅ: Krasjet på sykkel og fikk endret livet dramatisk

– Bra med synlig politi

– Det beste for sikkerheten er helt klart å legge forholdene bedre til rette med å skille gående, syklende og kjørende på områder med stor trafikk. I mellomtiden får trafikantene gjøre det beste ut av det med å opptre hensynsfullt mot hverandre, sier Wettre-Johnsen, som understreker at lykt er påbudt i høstmørket.

LES OGSÅ: Blendet av lykt - kjørte nesten ned rulleskiløper

– Lyktene er i orden, men når det er dagslys synes jeg ikke det er nødvendig å slå på lys. Men jeg burde kanskje gjort det, sier Børre Solheim (47), som slipper bot for lysmangel i politikontrollen ved Jar stasjon denne gangen.

Han er glad for å se politi på Bærumsveien, som han sykler tre ganger i uken på vei hjemmefra Bekkestua til jobb på Majorstua.

– Det er bra hvis politiet blir mer synlig også blant oss syklister, jeg vil gjerne at de sjekker adferd og fart. Vi syklister er svært utsatt, jeg har hatt mange nestenulykker som jeg tror kunne vært unngått hvis folk overholdt trafikkreglene, sier Solheim.

Artikkeltags