Sykkelgjengen fra Jardar fikk det sprø innfallet for drøyt halvannet år siden.

Alle var enige om en sosial tur til Bergen for å se sykkel-VM var en god idé, men flere måtte tenke seg om da de fikk vite om reisemetoden.

Over 30 timer å sykkelsetet, fordelt over tre etapper, over like mange dager, er nok til å ta motet fra enhver syklist.

LES OGSÅ: Stukket av veps, fullførte VM

– Gjeng med gærninger

Onsdag morgen sto 17 ryttere klare på startstreken ved klubbhuset til Jardar.

– Vi er en gjeng med gærninger som er veldig sykkelinteresserte. Vi møtes hver lørdag, og sykler rundt i området her, sier Knut Helgesen, som selv dessverre måtte kaste inn håndkleet kort tid før avreise grunnet sykdom.

Han reiser likevel over til Bergen, og slutter seg til resten av gruppen der.

Jardar-gjengen har planlagt å være fremme i Bergen fredag, etter innlagte stopp i Rauland og Odda.

Med seg på turen har de en rekke sikkerhetstiltak, som skal sørge for at alle kommer helskinnet frem til VM-byen.

– Vi deler oss opp i tre puljer, for å ikke lage problemer for andre trafikanter. Samtidig har vi egne refleksvester for å være godt synlig langs veien, forsikrer Helgesen.

LES OGSÅ: Syklende advokat langer ut mot bilister, gående og joggere

 

Skeptisk til værmelding

Før start trippet Finn Nybakke (65) tankefull rundt på parkeringsplassen utenfor klubbhuset til Jardar.

I tankene svirret en værmelding som blant annet varslet om regnbyger.

– Jeg har gruet meg litt de siste dagene, og frykter for hva regnet gjør med turen, sier 65-åringen, som mener turen blir et høydepunkt for sykkelgruppen.

– Det er absolutt en sosial og fin tur, og et høydepunkt for gruppen. Vi får også muligheten til å virkelig kjenne på hva VM-utøverne går igjennom på sykkelsetet, sier Nybakke.

LES OGSÅ: VM-håp fra Asker måtte sy

Opplevelse

Følget håper å være på plass i Bergen i løpet av fredagen, hvor de skal overnatte i utkanten av byen – før de skal få med seg fellesstartene lørdag og søndag.

Veien hjem derimot gjennomføres på alt annet enn sykkelen.

– Noen flyr og andre tar tog, men sykkelen blir neppe brukt hjemover igjen, sier Helgesen og ler.