Skip to main content

Kort stopp på Slependen på svært lang sykkeltur

David Brollo (23) fra Italia stopper noen minutter på Slependen etter 4.200 km av en sykkeltur på totalt 25.000 km gjennom store deler av Europa og Asia. Turen kan følges på Facebook-siden «I sassi che rotolano», som betyr omtrent «Rolling Stones».

Foto: Nils Johan Dahl

På sykkeltur gjennom store deler av Europa og Asia rakk David Brollo en kort stopp på Slependen.

I vesker og bager pakket over nær sagt hele sykkelen har han blant annet en gitar (!). 

– Det er en liten gitar, understreker han.

– Jeg vil helst bli to dager i Oslo, men det er dyrt her i Norge. Kanskje jeg kan tjene litt penger på å spille litt, sier den 23-årige italieneren.

Mye oppoverbakker i Norge

Da Budstikka møter ham på Slependen, rett ved grensen mellom Asker og Bærum, har han tatt en kort stopp for å drikke og spise litt. De siste dagene har han tråkket over fjellet fra Bergen til Oslo.

– Veldig flott natur, men det er veldig mange oppoverbakker her i Norge, lyder dommen.

Sykkelturen startet for 80 dager siden nord i Italia i hjembyen Cortina d'Ampezzo, vert for Vinter-OL i 1956 og kommende OL-by i 2026. Så har pedalene ført ham omtrent slik: Sveits, Frankrike, Tyskland, Belgia, Nederland, Tyskland igjen, Danmark, ferge til Kristiansand, Bergen og nå Asker og Bærum. 

Til Thailand

Reiseruten etter Oslo lyder på Stockholm, ferge til Estland, gjennom Øst-Europa til Tyrkia, Georgia, Usbekistan, Kina, Vietnam, Laos og til slutt Thailand.

Totalt en tur på anslagsvis halvannet år og 25.000 km. På Slependen er 4.200 km tilbakelagt.

– Jeg startet sammen med en venn. Vi har delt oss en periode, så han er ved Stavanger nå, og så skal vi møtes igjen et sted i Øst-Europa, forteller David.

– Har alt gått bra så langt?

– Ja da, jeg har vært heldig og hatt mye fint vær, men det har vært en del regn i Norge. Og så måtte jeg bytte alt på bakhjulet. Men det går bra, sier syklisten.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.