Skip to main content

Kommunen girer opp sykkelsatsingen – men de ansatte må ta regningen

For fast trekk i lønnen kan alle fast ansatte i Asker kommune sikre seg tilgang til elsykkel. – Det betyr at man betaler ned over tid og på slutten av leasingperioden enten kan kjøpe ut sykkelen for en god pris, eller levere den tilbake, sier sykkelkoordinator Cato Steinsvåg i Asker kommune.

For fast trekk i lønnen kan alle fast ansatte i Asker kommune sikre seg tilgang til elsykkel. – Det betyr at man betaler ned over tid og på slutten av leasingperioden enten kan kjøpe ut sykkelen for en god pris, eller levere den tilbake, sier sykkelkoordinator Cato Steinsvåg i Asker kommune. 

Foto: KARL BRAANAAS

Asker kommune vil ha de ansatte over fra fire til to hjul og leaser elsykler for 10 millioner kroner.

Sarpsborg har gjort det. Gjøvik har gjort det. Nå ruller også Asker kommune ut en leasing-ordning for elsykler.

– Målet er at det skal bli lettere for våre ansatte å skaffe seg elsykkel og bruke den til og fra jobb, sier sykkelansvarlig Cato Steinsvåg i Asker.

– Den kan også brukes privat, det blir jo deres sykkel, legger han til.

De ansatte tar regningen

Nylig inviterte kommunen til anbudskonkurranse, med en ramme på 10 millioner kroner. Det skal holde til rundt 400 sykler over en treårsperiode, ifølge Steinsvåg.

– Dette er ikke en kostnad kommunen tar, men som dekkes av de ansatte. For kommunen er det ingen kostnad egentlig, sier Steinsvåg og viser til at de ansatte betaler gjennom et månedlig lønnstrekk. 

Summen vil trolig ligge på rundt 500 kroner i måneden.

– Det betyr at man betaler ned over tid og på slutten av leasingperioden enten kan kjøpe ut sykkelen for en god pris, eller levere den tilbake, sier han.

– Bakgrunnen er at elsykkel er så kostbart, at mange opplever at investeringskostnadene er for store, sier Steinsvåg som håper å ha alt på plass før sommerferien.

– Men å kjøpe seg sykkel, er ikke det noe folk bør klare selv?

– Det er for å gjøre elsykkel mer tilgjengelig for folk og fordi vi har sett at det har vært populært i andre kommuner. Det bidrar til å øke sykkelandelen og det er det vi jobber for.

Basert på erfaring fra andre kommuner tror Steinsvåg et sted mellom 5 og 10 prosent av de ansatte vil benytte seg av ordningen.

Alle fast ansatte kan søke om å lease elsykkel. – Men de må ha en stillingsprosent på minimum 20 for å sikre betalingsevnen siden det går over lønnstrekk, sier Cato Steinsvåg.

Alle fast ansatte kan søke om å lease elsykkel. – Men de må ha en stillingsprosent på minimum 20 for å sikre betalingsevnen siden det går over lønnstrekk, sier Cato Steinsvåg.

Foto: KARL BRAANAAS

Får sofagrisene på hjul

– Dette høres smart ut, sier seniorforsker Inga Margrete Ydersbond ved Transportøkonomisk institutt.

– Mange ønsker seg elsykkel, men det er en høy investeringskostnad hvis man skal kjøpe den selv, sier Ydersbond og viser til at det blir fort fra 20.000 kroner og oppover «hvis den skal vare noen år og ha solid kvalitet». 

– Gjennom leasing betaler man et visst beløp hver måned og kan kanskje kjøpe elsykkelen til seg selv til en rimelig pris til slutt, sier Ydersbond som tidligere har undersøkt lignende ordninger i andre kommuner. 

Erfaringene er gode.

– Folk synes det er morsomt å sykle på elsykkel, og de får folk til å sykle som ellers ikke sykler i det hele tatt – de vi ellers ville karakterisere som «sofagris». Nå kommer de seg opp av sofaen og rundt omkring, sier Ydersbond.

Sykler mer og lenger med strøm

Befolkningen som helhet blir mer fysisk aktive når den begynner å bruke elsykkel.

– De får mosjon av elsykkel også, selv om det ikke er like mye som av vanlig sykkel. Undersøkelser viser dessuten at folk med elsykkel gjerne sykler mer, og de sykler lenger, enn andre syklister, sier Ydersbond.

I tillegg kommer en klimagevinst, samt gevinst i form av mindre lokal forurensning fra vei- og dekkslitasje, mindre støy, trengsel og færre bilulykker.

– Undersøkelser, deriblant en av våre egne, vi har sett på viser at det har en klimaeffekt, sier hun.

Men hvor stor, bestemmes av hvilket transportmiddel elsyklene erstatter.

– Elsykler erstatter en god del bilreiser, og det er der klimaeffekten ligger. Men jo mer elektrisk bilparken blir, jo mindre blir klimaeffekten, sier Ydersbond og fortsetter:

– Dessuten erstatter ikke elsykler bare bil, men også kollektiv og gange. Da blir klimaeffekten liten. Samtidig har de uansett positive helseeffekter, og positive effekter for lokalmiljøet.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.