Skip to main content

Fem stilte til felles sykling inn mot Oslo

FEM I SAMME BÅT: Denne troppen, ledet av Jan Henrik Andresen (t.h.), syklet sammen mot Oslo.

Et av punktene som skulle bidra til å fjerne E18-køen, var en felles sykkelgruppe fra Slependen og inn mot byen.

Det var knyttet stor spenning til hvor mange som ville stille opp til sykkelgruppen som skulle sykle i samlet flokk fra Ikea og inn mot Lysaker og Oslo.

Tallet ble fem.

LES OGSÅ: Klarer de å fjerne E18-køen?

Styreleder i Asker og Bærums lokallag i Syklistenes Landsforbund, Jan Henrik Andresen (61) fra Høvik, uttalte til Budstikka mandag at han var spent på hvor mange som kom til å delta; tirsdag morgen fikk han med seg fire andre.

LES MER:

Tidenes trafikkeksperiment: Tirsdag skal E18-køen fjernes

Tidenes trafikkeksperiment: Tirsdag skal E18-køen fjernes– Vi tar alltid toget

– Håpet på flere

– Vi hadde nok håpet at vi skulle ha vært noen flere slik at vi kunne ha vist hvor enkelt det er å bruke sykkelen inn mot Oslo, sier Andresen idet gjengen begynner å tråkke innover mot byen.

– Målet er å få flere på sykkelen slik at de kan oppleve hvor fint det er. Det er bare positive opplevelser, og du blir i godt humør av det, sier Andresen.

 

ENSOM: Kun én syklist var å se i løpet av de første 10 km mellom Heggedal og Billingstadsletta ved Ikea.

Møtte én syklist på 10 km

Budstikkas journalist Kjetil Olsen Vethe tok tirsdag sykkelen fatt fra Heggedal til Budstikkas lokaler på Billingstadsletta. Strekningen er ca. 11,5 km. I løpet av de første 10 km møtte han kun én syklist, og det var en skoleelev ved Holmen senter. Først ved Nesbru vgs var det flere syklister å se, og også de var skoleelever.

Ikke én transportsyklist var å se på hele strekningen frem til Billingstadsletta. Men trafikken på Slemmestadveien, Fekjan og Billingstadsletta gikk tilsynelatende som normalt.

Smalt fortau

Jan Henrik Andresen er klar på at tilbudet til syklistene må bli bedre.

– Det er en del utfordringer på veien, blant annet mellom Sandvika og Blommenholm hvor det er et smalt fortau. Her er det veldig trafikkfarlig når syklistene må dele et smalt fortau med gående. Det beste er å skille syklister og gående. Skal vi få flere på sykkelen er vi nødt til å få et bedre sykkelveinett inn mot Oslo, sier Andresen.

SE VIDEO FRA SLEMMESTADVEIEN HER:

Sykkelløst ved Slemmestadveien

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.