– De mange utkjørslene rett ut i sykkelveien gjør denne strekningen veldig trafikkfarlig. Jeg sykler konstant med hjertet i halsen, sier Petter Hesselroth (43).
Nesbru-mannen sykler flere dager i uken til jobben i Oslo sentrum. Det er langt fra bare en hyggelig opplevelse.
LES OGSÅ: Ny sykkelvei tidligst klar i 2022
Utkjørsler og småveier – ofte omgitt av buskas som henger over hagegjerder – skaper i overkant mye spenning for syklister i Asker og Bærum. Trafikksikkerhetsansvarlig i Asker kommune, Yngve Kristoffersen, har tidligere oppfordret hageeiere til å stusse hekker og busker av hensyn til myke trafikanter.
– I boligområdene ser vi at en del hekker og busker hindrer sikten. Vi oppfordrer alle til å ta et tak nå rundt skolestart slik at skolebarna kan sykle og kjøre trygt forbi eiendommen din.
For analyser viser at de fleste alvorlige sykkelulykker skjer fordi bilisten overser syklisten. I tre av ti tilfeller skyldes dette vegetasjon og dårlig sikt.
Ifølge Vegloven er det grunneiere med avkjørsel til gang- og sykkelvei eller har hage som ligger inn til kryss, som har ansvar for å holde vegetasjonen lavere enn 80 centimeter.
LES OGSÅ: Skuffet over manglende sykkelsatsing: – Blir lenge å vente
11 utkjørsler på 800 meter
– Det er spesielt ille her langs Fekjan. Og ikke minst her i krysset på Landøya, sier Hesselroth mens han peker på krysset som inneholder både, fotgjengerfelt, bussholdeplass og en stikkvei (Holmenåsen) som ender midt ut i gang- og sykkelveien.
Og mye verre blir det nå som skolen har begynt. Flesteparten av elevene på Landøya ungdomsskole bor øst for skolen, noe som igjen betyr at Fekjan blir skoleveien for mange syklende elever.
På den snaut 800 meter lange strekningen mellom Holmensenteret og Gartnerveien (Rema 1000) er det hele 11 kryss og utkjørsler.
– Det er et komplett kaos, spesielt i rushtrafikken om morgenen og ettermiddagen, påpeker Petter.
I mange tilfeller ser ikke Hesselroth bilene som kjører ut i sykkelveien før det nesten er for sent.
– Det er mye vegetasjon langs veien også, det gjør det enda mer trafikkfarlig. Nå er det heldigvis blitt klippet her, det har hjulpet en del på sikten, forklarer syklisten.
– Også etter krysset ved Bergerveien (trafikkstasjonen) er det utfordringer for Hesselroth på sykkelturen inn til Vika.
– Men den aller verste strekningen er faktisk akkurat her, sier han og peker igjen på krysset ved Landøya.
FIKK DU MED DEG DENNE? Mina (17) involvert i sykkelulykke: Lei seg av debatten i ettertid
– På tide med ny vei
Med både skoler, svømmehall, flere idrettsanlegg, friluftsområder som Holmenskjæret og ikke minst Holmen Senter i umiddelbar nærhet, er det mye trafikk også utenom rushtiden.
– Det sykler veldig mange barn og unge langs Fekjan, både på vei til skolen og andre aktiviteter. Det er skummelt å tenke på i forhold til hvor trafikkfarlig denne sykkelveien er. Det er virkelig på tide å få på plass en ny gang- og sykkelvei på den andre siden av veien, mener Petter Hesselroth.
Han bor selv i Solveien på Nesbru og har tre barn i alderen 6 til 12 år.
Før bodde han i Gartnerveien, på den siden av Fekjan der sykkelveien går nå.
– Noe av grunnen til at vi flyttet er at det er mindre trafikkfarlig på den oversiden av Fekjan, innrømmer Nesbru-mannen.
HEFTIG SYKKELDEBATT:
Politiet: – Deler av sykkelmiljøet må gå i seg selv
Syklist mener politiet må trekke uttalelse i sykkeldebatten
En del av E18-planene
Hesselroth har sittet som representant for Holmen og Landøya vel i kontaktgruppen for planarbeidet for E18 gjennom Asker.
En ny sykkelvei langs Fekjan er en del av dette store planarbeidet. 43-åringen legger ikke skjul på at han er redd usikkerheten rundt E18-utbyggingen vil skape problemer med å få gjennomført planene for sykkelveien langs Fekjan.
– Det er ingen grunn til å vente på E18 som kan ta 15–20 år, sier han.
– En sikker og trygg sykkelvei. må på plass fort. Hvis ikke er jeg redd det kommer til å skje mange alvorlige ulykker på denne strekningen, påpeker Petter Hesselroth.
Utbedringer kommer
Selv om en ny sykkelvei kan ta mange år, har Statens vegvesen og Asker kommune nå planer om å forbedre en del av de mange utkjøringene langs Fekjan.
– Vi er veldig klar over problemene syklistene har på denne strekningen. Vi håper å få utbedringer på plass innen neste vår, sier Håvard Mageli, samferdselskoordinator i Asker kommune.
– I neste uke skal vi ha et møte med Statens vegvesen for å diskutere dette, sier han.