Under flere av samtalene satt hun på vent i opptil fem minutter, uten at noen ved legevakten tok telefonen. Til slutt ga hun opp.

Nå er Blommenholm-kvinnen opprørt.

– Dette er helt uakseptabelt. Man skal få svar når man ringer legevakten. Har de ikke nok folk til å ta telefonen, må de ansette flere, sier Grønnbeck.

LES OGSÅ: Nå faller de under 50 mest på isen

Kastet opp hele natten

Denne helgen var hun barnevakt for barnebarnet på snart 2,5 år. Fredag kveld begynte gutten å kaste opp.

Da Grønnbeck besluttet å ringe legevakten lørdag morgen, hadde barnebarnet kastet opp i 12 timer. Bleiene var helt tørre.

Som utdannet barnepleier med spesialisering i pediatri vet Grønnbeck at det kan være kritisk.

– Jeg hadde forsøkt å gi han både vann og cola. Alt kom opp igjen. Små barn tørker veldig lett ut. Når de ikke får i seg væske på 12 timer, kan det være fare på ferde, sier Grønnbeck.

LES OGSÅ: Yr.no styrer kapasiteten på legevakten

Flere dårliger erfaringer

Alt i åtte-tiden startet hun å ringe legevakten. Og fortsatte helt til halv ti.

Sentralbordet ved sykehuset satte henne over til legevakten, men der var det ingen som svarte. Da ga hun til slutt opp. Foreldrene kom og hentet barnet, og klarte til slutt å få i han noe å drikke - uten at det kom opp igjen.

– Er det akutt fare for liv og helse, skal man ringe 113. Men du ringer ikke 113 når et barn kaster opp, sier Grønnbeck, som også tidligere har hatt dårlige erfaringer med legevakten.

– Hvor lenge synes du det er greit å vente på telefon til legevakten?

– I alle fall ikke fem minutter, uten å få svar, sier Grønnbeck.

LES OGSÅ: Legevakten når ikke sine egne mål - To av fem må vente

Legevakten: øker bemanningen

Gro Steigum, leder for samfunnshelse i Bærum kommune, synes det er leit at Grønnbeck ikke fikk svar. Steigum er ansvarlig for legevakten i Asker og Bærum.

– Telefonen til legevakten er ingen akutt-telefon. Er det snakk om alvorlig sykdom, må man ringe 113. Når det er sagt, så er vi veldig opptatt av dette. Vi vil veldig gjerne at legevakten skal være en serviceinstans for innbyggerne i Asker og Bærum, sier Steigum.

I dag er det bare én person som svarer på telefonen til legevakten. Fra 1. mai dobles bemanningen på dag- og kveldstid. Foreløpig er det et prøveprosjekt som skal vare i et halvt år.

– Legevakten gir en god del veiledning over telefon. I tillegg til å få ned ventetiden, håper vi at økt bemanning og bedre veiledning skal gjøre det lettere å skille de som må til lege fra dem som kan vente til dagen etter, sier Steigum.

LES OGSÅ: Vurderer å stoppe pasienter som ikke er akutt syke

Mange gir opp

Sammen med økt bemanning vil legevakten også anskaffe et telefonsystem som gjør det mulig å finne ut hvor lenge innbyggerne må vente på svar. Det har ikke legevakten i dag.

Det de derimot har tall på, er hvor mange som legger på før de får svar. På noen tider av døgnet har det vært inntil 30 prosent.

– Vi vet imidlertid ikke hvorfor. Har de gitt opp? Tenker de at det ikke var så farlig likevel? Eller stikker de bare innom legevakten? Dette er noe vi er veldig opptatt av, sier Steigum.