– Dette er jeg stolt av å være med på, denne stasjonen er en av mange brikker som skal på plass for å få ned klimautslippene, sa Odd Reitan og smilte fra øre til øre under åpningen av den første hydrogenstasjonen til Uno-X Norge, som eies av Reitangruppen.

Ved 17.30-tiden mandag 10. juni eksploderte stasjonen.

Hydrogenstasjonens beliggenhet er en direkte konsekvens av naboskapet til kontorparken på Kjørbo. Overskuddsenergien fra kontorbygget brukes til hydrogenproduksjon som kan tankes over til biler.

Uno-X-stasjonen på Kjørbo var den første av 20 slike stasjoner som selskapet skal bygge i Norge innen 2020. Prislappen på pilotanlegget på Kjørbo er drøyt 30 millioner kroner.

Godkjente  byggeplaner

8. septemer 2016 fikk Uno-X rammestillatelse  for hydrogenstasjonen på Kjørbo.

Stasjonen består av en hydrogenstasjonsdel og en hydrogenproduksjonsdel, den er ubetjent og selger hydrogen kun til personbiler. Tiltaket er midlertidig og med en 10 år lang tillatelse på grunn av planene for nye E18.

Vegger av betong

I følge rammetillatelsen er det er ikke tak på serviceanlegget og veggene er foreslått med en høyde som hindrer innsyn

Vegger er bygget opp med betong/tungt materiale og kledd utvendig med plater av strekkmetall med bakenforliggende metallplater.