Skip to main content

Byggestart om fire år

I FØRERSETET: – Vi startet med blanke ark, og tok formuleringene i Nasjonal Transportplan på alvor. Det var naturlig å se bygging av Ringeriksbanen i sammenheng med bygging av ny E16. Statens vegvesen og Jernbaneverket fikk et felles oppdrag, forteller statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet.foto: KARL BRAANAAS
I FØRERSETET: – Vi startet med blanke ark, og tok formuleringene i Nasjonal Transportplan på alvor. Det var naturlig å se bygging av Ringeriksbanen i sammenheng med bygging av ny E16. Statens vegvesen og Jernbaneverket fikk et felles oppdrag, forteller statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet.foto: KARL BRAANAAS

Ringeriksbanen kan stå klar i 2024 – riktignok om alt går på skinner.

– Opplegget som Jernbaneverket og Statens vegvesen har kommet frem til, gjennomgår nå en ekstern kvalitetssikring. Når svaret fra den prosessen foreligger, er vi klare til å behandle saken i regjeringen, sier statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet.

LES OGSÅ: Ringeriksbanen og boliger på Avtjerna 

– Da vil statlig reguleringsplan, trasévalg og en djerv fremdriftsplan etter hvert presenteres, legger han til.

Vedtaket om å bygge Ringeriksbanen ble fattet av Stortinget 18. juni 1992, men først våren 2013, under Stortingets behandling av Nasjonal transportplan (NTP), ble det for alvor satt fart på planleggingsarbeidet. Et bredt flertall gikk inn for at byggestart skulle finne sted i 2018–2019.

Samme høst var det stortingsvalg. De borgerlige partiene vant, og Aarset ble utnevnt til statssekretær under samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

LES OGSÅ: Sats på lokaltoget

Felles oppdrag

– Vi startet med blanke ark, og tok formuleringene i NTP på alvor. Det var naturlig å se bygging av Ringeriksbanen i sammenheng med bygging av ny E16. Statens vegvesen og Jernbaneverket fikk et felles oppdrag, forteller statssekretæren.

Den første fremdriftsplanen la opp til byggestart for Ringeriksbanen i 2021–2022. For å forsere fremdriften ble man enige om å droppe kravet om kommunedelplaner, slik at kommunene kan gå rett på reguleringsplaner.

LES OGSÅ: Godtar statlig reguleringsplan for bane

Statlig regulering

Ringeriksplanen skal bygges etter statlig reguleringsplan. Det vil si at det ikke er Bærums-politikerne som har det siste ordet når planvedtaket fattes. Men det har formannskapet godtatt.

En av årsakene til at planene for Ringeriksbanen ble lagt i skuffen ved forrige korsvei var strid om hvor traseen skulle gå gjennom Hole kommune. Slik strid unngås når staten bestemmer.

Lars Christian Stendal, regional strategidirektør vest og sør i Jernbaneverket, mener de kan klare byggestart i 2019 ved å utrede bare ett alternativ og ved å overlappe planprosessene. Det vil si at man starter neste prosess før den forrige er godkjent.

– Men dette innebærer risiko for omstarter hvis ikke valg og beslutninger er omforent og godt forankret. En byggestart i 2019 krever at de anbefalte løsningene som ligger til grunn for neste planfase blir godkjent, understreker Stendal.

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.