Skip to main content

Må kjempe hardere om tilskuerne enn før

Det har vært god plass på tribunene på Stabæks kamper etter samfunnets gjenåpning.

Det har vært god plass på tribunene på Stabæks kamper etter samfunnets gjenåpning. 

Foto: KARL BRAANAAS

Idrettslagene i Asker og Bærum kjemper for å få folk tilbake på tribunene etter pandemien. Idrettsleder opplever at det er vanskeligere enn før å skape engasjement. 

For Stabæk Fotball har det vært over 30 prosent færre solgt billetter til de to hjemmekampene etter gjenåpningen, sammenlignet med tilskuersnittet før koronapandemien. Tendensen er den samme for de andre idrettene – det har dessverre ikke tatt av på tribunene etter at det endelig ble åpnet for tilskuere som normalt. 

Haslums eliteserielag i håndball hadde kun 285 solgte billetter til forrige hjemmekamp. 

– Jeg føler det er vanskeligere enn tidligere å skape engasjement. Det er den største utfordringen vi har nå, sier markedssjef i Haslum HK, Eirik Oskarsen. 

Han legger kjapt til at sport og publikum henger sammen, i øyeblikket er Haslum sist i eliteserien. 

Jeg føler det er vanskeligere enn tidligere å skape engasjement. Det er den største utfordringen vi har nå
Eirik Oskarsen, markedssjef i Haslum HK

– Vi er ikke fornøyde med tilskuertallet og må knekke koden for å få folk tilbake. Men det gjelder kanskje generelt i Norge, sier Oskarsen og viser blant annet til håndballens publikumsmagnet, Elverum. 

Haslum-lederen legger til at det er et tema som diskuteres i Norsk Topphåndball. Han tror tilskueroppslutningen skyldes at folk er mer klar over at de kan se kamper uten å løfte seg fra sofaen, pluss at noen ikke vil sitte tett side om side. 

– Jeg merker det jo litt på meg selv også, kommenterer Oskarsen. 

Det har ikke tatt av på tribunene etter gjenåpningen av samfunnet. Til Nikolai Tveter Strickland og Haslums hjemmekamp mot Kristiansand var det bare solgt 285 billetter.

Det har ikke tatt av på tribunene etter gjenåpningen av samfunnet. Til Nikolai Tveter Strickland og Haslums hjemmekamp mot Kristiansand var det bare solgt 285 billetter.

Foto: KARL BRAANAAS

Må jobbe hardere

Også Frisk har merket tilskuertrenden på sine eliteseriekamper i ishockey. På de tre første hjemmekampene i serien etter gjenåpningen hadde laget så vidt over 1.000 solgte billetter. Men på de to siste har det løsnet litt. Mot Vålerenga ble det solgt 1.600 billetter og torsdag var det 1.450 mot Sparta.

Markedssjef i Frisk, Fredrick Bråten Haugland, sier de også tenker mye på utfordringen.

– Jeg tror samfunnet har endret seg litt. Vi som leverer arrangement, opplevelser og skal skape møteplasser, må jobbe litt hardere for å få tilbake kundegrunnlaget. Jeg tror de er der, men vi må være flinkere til å fortelle om produktet vårt, sier han og legger til at folk har blitt vant til å gjøre andre ting.

– Vi kommer til på jobbe hardt for å trekke publikum tilbake. I februar spiller vi i ny arena, den fyller seg ikke selv.

Vi som leverer arrangement, opplevelser og skal skape møteplasser, må jobbe litt hardere for å få tilbake kundegrunnlaget
Fredrick Bråten Haugland, markedssjef i Frisk

Frisk har en rekke aktiviteter for å lokke tilskuerne tilbake på kamp og har også satt opp gratis busser til utvalgte hjemme- og bortekamper. Bråten Haugland sier de ikke kommer til å dele ut gratisbilletter, slik Sparta gjorde i Sarpsborg. 

– Når samfunnet åpner, får man plutselig tilgang til alt. Kampen om kundene blir hardere og vi kan ikke sitte og tro at de kommer av seg selv. Vi må bistå for at de skal velge vår kamp, sier Bråten Haugland.

Frisk Asker hadde rett over 1.000 solgte billetter til de første hjemmekampene, men på de to siste ser det ut til å ha løsnet litt.

Frisk Asker hadde rett over 1.000 solgte billetter til de første hjemmekampene, men på de to siste ser det ut til å ha løsnet litt. 

Foto: EVA GROVEN

Engstelige for forsamlinger

Daglig leder i Stabæk, Jon Tunold, tror det vil ta tid å bygge opp tilskuertallene igjen. 

– Vi ser det på alle områder, man klarer å mobilisere til enkeltkamper, men sliter på alle arenaer. Det tar tid for folk kommer i gamle vaner og noen er fortsatt engstelige for å være i store forsamlinger, sier han og legger til at han er litt overrasket over at det ikke har vært flere som har kommet.

Lørdag spiller Stabæk hjemme mot Molde. Tunold legger ikke skjul på at lørdag ikke pleier å være en god tilskuerdag for Stabæk og at klubben gjerne har hatt dobbelt så mange innenfor portene på søndager. 

Stabæk-lederen sier også at han er helt sikker på at idrettsarrangementene vil komme tilbake til normalen. 

– Vi må gjøre alt for å mobilisere inn mot neste sesong. 

Kan være avgjørende

Lørdag skal Jeppe Arctander Moe kjempe for Stabæks eksistens i eliteserien. Han innrømmer at støtten fra tribunen kan bli helt avgjørende i høstens nedrykkskamp.

– Det er superviktig, sier han og legger til at Stabæks supportere var enorme da laget tok poeng i Sandefjord og mot Brann i Bergen. 

Arctander Moe sier spillerne merker stor forskjell på lydnivået om det er 2.500 eller 3.500 solgte billetter på Nadderud. 

– Man skjerper seg litt ekstra når det er mye lyd og man får følelsen av at det er alle vi mot motstanderen. 

Nye vaner

Stabæk-trener Eirik Kjønø, sier også at det er stor forskjell på å spille foran glissent og godt besøkt stadion. Men han frykter ikke spillere får en mental nedtur om de opplever at støtten fra tribunen er svakere enn de hadde håpet. 

– Nå har vi gått fra stengte tribuner til halvfullt. Går vi fra 1.500 til 3.000, vil det gi oss en stor opptur, kommenterer Kjønø og legger til: 

– Jeg tror mennesker er vanedyr. Man får andre vaner når man ikke kan være så sosiale. Det kan ha vært en seig start, men jeg er sikker på at tallene kommer opp igjen.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.