Skip to main content

Klesgigant vil ikke lenger sponse navn på ishall i Asker

JAKTER NAVN: Den nye ishallen på Risenga har foreløpig arbeidstittelen «Risenga Ishall». Det navnet blir det neppe, men Dressmann Arena blir det heller ikke, etter at Varner-gruppen sier det er uaktuelt å gå inn som navnesponsor.

Den nye ishallen i Asker skal stå ferdig i 2021. Nå begynner kampen om navnet på den nye hallen. «Dressmann Arena» blir det i hvert fall ikke.

– Når vi får landet en avtale med kommunen om dette med navnet, må vi sette av ressurser og ta det ut som et eget prosjekt, og det håper jeg vi kan komme i gang med allerede til høsten, sier Øystein Hærem, styreleder i Frisk Asker Hockey.

Tirsdag sa politikerne et rungende ja til å bygge den nye ishallen på Risenga, der de nybakte norgesmesterne Frisk Asker skal spille sine hjemmekamper fra 2021. Prosjektet nærmer seg en totalsum på 618 millioner.

LES OGSÅ: Ishallen på Risenga blir dobbelt så dyr

Flere millioner

Fortsatt blir hallen omtalt som «Risenga Ishall». Det er bare en arbeidstittel. Frisk Asker ser på muligheter for at navnet kan knyttes opp mot en kommersiell aktør, som DNB Arena i Stavanger. De har en tiårsavtale som, etter det Budstikka erfarer, har en verdi på rundt 25 millioner kroner.

– Det er for tidlig å si hvor mye en slik avtale kan være verdt. Det er et smalt og spesielt marked, sier Hærem.

Han legger til at ishockeyklubben selv vil være best egnet til å selge et eventuelt arenanavn.

– Jeg tror også at et navn fra en kommersiell aktør også kan inngå i et større samarbeid i hallen, som går utover selve navnet, sier Hærem.

Inntektene fra et eventuelt navnesalg skal også være med på å finanseiere en såkalt «mediekube» (med resultater, utvisningsminutter, bilder og video) i hallen.

– Den kan fort kostet et sted mellom 5 og 10 millioner kroner, og skal være fremoverlent og innovativ, og som kan komme alle brukerne til gode, sier Hærem.

LES OGSÅ: Hedret Frisk-heltene: – De er Askers ambassadører

Varner-gruppen: – Ikke oss

Klesgiganten Varner, som har sitt hovedkontor på Slependen i Asker, har gjennom en årrekke vært en av Frisk Askers største støttespillere. De er også klubbens generalsponsor. Varner-familien er blant Norges rikeste.

I 2016 sa styreleder i Varner-gruppen, Petter Varner, følgende til Budstikka på spørsmål om de ønsket å gå inn som navnesponsor i en ny ishall:

– Vi er i samtaler med Frisk Asker om hvordan dette skal bli. Vi er med i prosjektet, så får vi se hvordan vi løser dette, sa Petter Varner. Nå har de snudd:

– Varner har et veldig nært og godt forhold til Frisk Asker, og fortsetter som generalsponsor, som vi har vært i 25 år. Det er ikke aktuelt å gå inn med et sponsornavn på den nye ishallen, sier Petter Varner i en e-post til Budstikka, via pressekontakt Julie Bragli Eckhardt. Varner ønsker ikke å svare på flere spørsmål om saken.

LES OGSÅ: Nye Askerhallen kan bli Dressmann Arena

– Bør ha Asker i navnet

Kari Sofie Bjørnsen er gruppeleder for Høyre i Asker, og avventer diskusjonen til politikerne får en avtale på bordet som de skal godkjenne. Men det er en ting hun gjerne vil ha med.

– Den kan selvfølgelig ikke hete hva som helst, og jeg ser for meg at Asker-navnet må med i en eller annen form, sier hun.

– Jeg er uansett sikker på at man kommer frem til en avtale som alle er fornøyd med, sier Bjørnsen.

Det er en forutsetning for avtalen at Asker kommune og Frisk Asker blir enige om kommunens andel av inntektene.

Nei til sponsornavn

Navnerådet i Asker er krystallklare på at de ikke er noen tilhenger av kommersielle navn

– Vi går ikke umiddelbart inn for navn som Varner, Dressmann, Røkke, eller hva det skulle være, nei, sier Tor Kristian Østby, leder av navnerådet i Asker.

– Vi forsøker å være profesjonelle i navnesettingen, og ikke bli for mye påvirket av plutselige ideer. Vi tenker ikke økonomi, selv om jeg forstår at det kan være fristende for å få ned utgiftene, sier han.

– Vi styres av historien og at det skal være et navn som vil klinge fint også i fremtiden.

Frisk i navnet

Han legger til at de er opptatt av å navne etter gamle gårdsnavn og personer som kan ha hatt vesentlig innflytelse.

– Hva vil være et godt navn på en ny ishall i Asker?

– Det skal vi diskutere godt i navnerådet, fordi det har vi ikke fått gjort ennå. Men jeg synes at Frisk-navnet er et godt etablert navn, i og med at det er det klubben også heter. Men vi har bare en rådgivende funksjon. Det er politikerne som bestemmer.

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.