Skip to main content

En skikkelig Norseman

TRENINGSGLAD: – Jeg innbiller meg at jeg ikke er en ensporet treningsnarkoman. Jeg synes bare det er deilig å komme seg ut, sier Jan Kildahl. I august går startskuddet på Norseman. Kildahl håper å være i mål på under 13 timer. FOTO: FRIDTJOF WOLDSDAL GLORVIGEN
TRENINGSGLAD: – Jeg innbiller meg at jeg ikke er en ensporet treningsnarkoman. Jeg synes bare det er deilig å komme seg ut, sier Jan Kildahl. I august går startskuddet på Norseman. Kildahl håper å være i mål på under 13 timer. FOTO: FRIDTJOF WOLDSDAL GLORVIGEN

Hva er det som får en trebarnsfar til å melde seg på verdens tøffeste triatlonløp? Jan Kildahl (43) fra Vollen bør vite svaret.

– Dette er den ultimate utfordringen, sier Jan Kildahl.

Den 4. august står han på en båt i Hardangerfjorden. Klokken fem på morgenkvisten blåser det i hornet, og 250 triatleter kaster seg i vannet og svømmer 3,8 kilometer mot land.

Der skal de skifte, sette seg på sykkelen og tråkke 18 mil fra Eidfjord, over Geilo og til Austbygde. Etter å ha snørt på seg joggeskoene kommer de deretter til å gjennomføre en full maraton på 42,2 kilometer til slutt. På toppen av Gaustatoppen skal vinneren kåres og plassene fordeles.

Der regner Jan Kildahl med å stå etter å ha gjennomført triatlonløpet Norseman.

SE VIDEO: Slik takler du Vestmarkrittet.

– Det var ikke akkurat det at jeg trengte en ny hobby, ler Kildahl.

– Påmeldingen var faktisk en impulshandling. Jeg hadde snakket med en kamerat om det en stund, og han oppfordret meg til å melde meg på. «Du må jo ikke ta startnummeret selv om du får plass», sa han. Men da jeg fikk plass og startnummeret kom, så kunne jeg nesten ikke trekke meg. Men jeg sa det ikke til kona med en gang, for å si det sånn.

LES OGSÅ: Ha en plan for sykkel.
 

Benytt smutthullene

Når du er gift, jobber som advokat og har tre barn som skal følges opp, sier det seg selv at du ikke kan gjøre akkurat som du selv vil. Tiden strekker ikke alltid til, spesielt ikke om du skal trene 10–15 timer i uka. Jan Kildah tror allikevel at han får til en balansegang som fungerer for alle.

– Jeg har blitt flink til å lure inn treningsøkter i hverdagen. Jeg har alltid med meg joggesko når vi skal bort, for da kan jeg løpe hjem igjen mens de andre kjører, sier han.
Kildahl sykler til og fra jobben i Oslo når sjansen byr seg. Når barna er på treninger og aktiviteter på ettermiddagen, løper han en time.

LES OGSÅ: Slik får du maks forbrenning når du trener.


– En dag i uka leverer kona barna, så da svømmer jeg på Risenga før jobb. I tillegg bruker jeg helgene til å få trent litt ekstra.
«Litt ekstra» vil si en sykkeltur på 3–4 timer og en løpeøkt på et par timer.

– Jeg står opp tidlig og får det gjort før resten av familien står opp. Da går ikke trening så mye ut over resten av familien. Når jeg sykler til og fra jobb tre til fem ganger i uka, får jeg også minimum 6 mil på sykkelen hver dag, sier han.

LES OGSÅ: Snarvei til sommerformen.

I de kommende sommerukene regner Kildahl med å intensivere treningen enda mer. Lengre, hardere og hyppigere økter må til for at han skal klare å gjennomføre det beintøffe løpet. Blant annet skal sykkelturene i helgene økes til femtimersøkter.

– Så får vi håpe at dette er nok til at jeg skal klare det. Det er kun de 100 første som får komme i mål på Gaustatoppen, resten blir tatt imot lenger nede. Jeg har ikke meldt meg på for ikke å nå toppen. Det er kanskje litt eplekjekt å si det, men det er målet, sier Kildahl.

LES OGSÅ: Snarvei til sommerformen.
 

Verdens tøffeste triatlon

Norseman anses som det aller tøffeste triatlonløpet. Hardangervidda og Gaustatoppen kan by på ekstreme værskifter og utfordringer i løpet av dagen. Snøfokk og storm har forekommet, men det kåres alltid en vinner. Asker-mannen mener at det høres verre ut enn det er. Etter eget utsagn er han akkurat som alle andre trebarnsfedre. Han er bare veldig glad i å trene.


– Jeg trener faktisk ikke så mye, jeg bare legger inn noen økter der jeg finner tid. Men jeg har trent jevnt og trutt i mange år, uten de lange oppholdene. Jeg har syklet, løpt og gått Birken på ski i mange år. Det begynner å bli litt kjedelig, så det er spennende å prøve noe nytt. Og jeg merker at med variert trening får jeg færre problemer, sier han.

LES OGSÅ: Flere reportasjer om trening på Lyst.

I tillegg til å få mengdetrening, i forholdsvis rolig tempo, forsøker han å legge inn 1–2 skikkelige kvalitetsøkter i løpet av uka.

– Siden jeg trener nesten hver dag, så tar jeg det veldig rolig enkelte dager. Og da mener jeg rolig, med under 150 i puls. Da kan jeg ta skikkelig i, med 180 i puls, den neste dagen. Jeg tror det gir god progresjon, sier han.

Kampen om å få delta på galskapen er faktisk stor. Alle kan søke om startnummer, men det er loddtrening som avgjør hvordan plassene fordeles. Mange har håpet på en plass i årevis. For Kildahl ordnet det seg på første forsøk.

Med familien i ryggen

– Kona var kanskje ikke superhappy for prosjektet, men hun stiller opp som support, smiler Kildahl.

Mens han sliter seg gjennom løypa, kommer kona til å følge etter i bil, supplere mat og klargjøre utstyret i skiftesonene før neste etappe. Den aller største utfordringen, tror Kildahl, er å få i seg store mengder næring underveis. Tusenvis av kalorier forbrennes i løpet av dagen og uten påfyll er man dømt til å tape. Og stivne.

LES OGSÅ: Satser på løpebølgen.

– Når dagen kommer må jeg være godt nok trent, men om jeg ikke får i meg næring er det kjørt, sier han.

Utstyrsparken begynner også å ta form. Ny sykkel ble kjøpt på salg i høst. Våtdrakt til svømmingen er akkurat bestilt. I tillegg kommer et titall andre nødvendige innkjøp. Lite er overlatt til tilfeldighetene.

– Man blir litt utstyrsgal når man først begynner. Jeg er lei av at jeg alltid har kjøpt meg halvgodt utstyr som jeg angrer på, så nå gikk jeg til innkjøp av en sykkel som sikkert var litt unødvendig.

Jeg kjøper ikke så dyrt, men nå tenker jeg kvalitet. Men jeg vil ikke sitte i etterkant og se at det kunne gått bedre om jeg hadde gjort andre valg. Det ville vært surt.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.