Skip to main content

Overveldet over Instagram-respons

Malin Adriaensen fra Asker driver Instagram-kontoen @readygoread som er blant de største litteratur-kontoene i Norge. Før jul sender følgerne hennes bøker til hverandre i et Secret Santa-prosjekt.

Malin Adriaensen fra Asker driver Instagram-kontoen @readygoread som er blant de største litteratur-kontoene i Norge. Før jul sender følgerne hennes bøker til hverandre i et Secret Santa-prosjekt. 

Foto: TRINE JØDAL

Malin Adriaensen (29) brenner for å dele gode leseropplevelser. Nå spleiser hun leseglade nordmenn på Instagram.

– Noe av det beste jeg vet er å få en god bokanbefaling og en fin leseopplevelse, sier Malin Adriaensen fra Asker.

Hun driver litteraturkontoen «readygoread» på Instagram. Med over 5.000 følgere har den raskt vokst seg til å bli blant de største kontoene i bookstagram-miljøet, som formidler på norsk. Bookstagram er en betegnelse for litteraturmiljøet på Instagram, der folk blant annet deler bokanbefalinger og bokanmeldelser.

Malin Adriaensen (29) fra Asker vil gjerne dele leseopplevelser med andre. – Det er noe av det hyggeligste jeg vet om, sier hun.

Malin Adriaensen (29) fra Asker vil gjerne dele leseopplevelser med andre. – Det er noe av det hyggeligste jeg vet om, sier hun. 

FOTO: PRIVAT

Før jul i fjor spurte Adriaensen følgerne sine om de ville bli med på et «Secret-Santa» prosjekt, eller en «hemmelig julevenn» som det kan kalles på norsk. 

Det går ut på at alle deltagere sender en bok hver, og mottar en bok hver i posten. Man bestemmer selv hvilken bok man vil sende, og sender og mottager kjenner hverandre ikke. Håpet er å gi folk gode leseropplevelser.

Ideen har åpenbart truffet en nerve. I fjor meldte 260 stykker seg på. 

– Jeg var usikker på om jeg skulle gjennomføre dette i år også, men da november nærmet seg begynte meldingene å tikke inn. Folk spurte om jeg skulle arrangere det samme i år også, forklarer 29-åringen. 

Da hun bestemte seg, gikk det 24 timer og 160 deltagere sto på lista. Etter to dager var tallet 300, og hun tror det kryper litt oppover, før hun stenger påmeldingen 1. desember.

Treffer folk på nett

Noe av suksessen for dette prosjektet tror Adriaensen delvis skyldes pandemien.

– Mye av det som skjedde i fjor, skjedde på internett, det var jo der man kunne treffe folk. Jeg tror også at man i det siste har fått en påminnelse om at både det å gi bøker og å få bøker, er hyggelig, sier hun. 

Det er ingen krav til bøkene som skal gis bort. Det kan være en pocketbok, eller en hardcopy, den kan være ny eller godt brukt. Genre bestemmer man selv. 

– Jeg vil ikke oppfordre til at man skal kjøpe nytt, det er opp til den enkelte. Ingenting er jo bedre enn en godt lest bok, som man ser har levd et liv. Men ikke alle vil gi bort sitt eget eksemplar av favorittboken, sier hun.

I tillegg til Instagram-kontoen sin, driver Adriaensen podkasten «Boksnakk» sammen med kollega Marte Olborg.

– God sirkulærøkonomi

Professor ved Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse ved NTNU, Arne Krokan, mener Adriaensens prosjekt er et godt eksempel på delingsøkonomi. 

– Dette er god sirkulærøkonomi i økonomisk forstand. I tillegg skapes et interessefellesskap som vedlikeholdes gjennom sosiale medier, sier han.

Krokan påpeker at det handler om gjenbruk og deling av fysiske ressurser, og det oppstår nettverkseffekter. Det oppstår når noen andre gjør noe som skaper «en fordel for meg, eller andre». 

– Dette er en veldig fin måte å bruke sosiale medier på. Vi har bokomtaler på TikTok, litteraturgrupper på Facebook og omtaler via Instagram. På den måten bidrar det til å gjøre kultur tilgjengelig for «folk flest», sier Krokan. 

En speedleser

I 2018 forklarte Malin Adriaensen Budstikkas lesere at hun gjerne leser to bøker i uken, og er en såkalt speedleser. I fjor var målet å lese 50.000 sider i løpet av 12 måneder. Det klarte hun, med 173 bøker ferdig lest og 50.120 sider. 

– Jeg satt til og med på nyttårsaften for å klare målet mitt, humrer hun. 

– Hva er målet for 2021?

– Å lese litt mindre, det tok på å lese så mye som jeg gjorde i fjor.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.