Skip to main content

Kjendiser i Instagram-kampanje mot rasisme

Artisten Tone Damli bosatt på Blommenholm har engasjert seg i kampanjen mot rasisme på Instagram. 

Foto: TRINE JØDAL

Dansere, artister, kunstnere og idrettsstjerner engasjerer seg i en Instagram-kampanje mot rasisme. 

Mona Berntsen fra Jar, Tone Damli fra Blommenholm og Erik Follestad fra Asker har alle publisert poster på Instagram i dag under emneknaggen #blackouttuesday. 

Emneknaggen har i skrivende stund (kl. 12.50) 3 millioner innlegg, og har grepet folk over hele verden. 

Felles for dem alle er at bildet de poster på Instagram er helt svart og flere av dem inneholder også emneknaggen #blacklivesmatter. 

– Dette er en sak som engasjerer alle, yngre og eldre, i hele verden akkurat nå. Mørkhudede behandles annerledes, og det er på tide å gjøre noe med dette for godt, sier kunstner Cathrine Knudsen fra Bærum. 

Tone Damli har engasjert seg i kampanjen #blackoutstuesday på Instagram. 

Foto: Skjermdump Instagram

Kampanjen kommer i kjølvannet av pågripelsen av amerikanske George Floyd som ble brutalt arrestert i Minneapolis 25. mai. Floyd døde i politiets varetekt. Saken har skapt opptøyer over hele USA, og mange har tatt til sosiale medier for å uttrykke seg. 

Prinsesse Märtha Louise er også blant dem som har snakket ut om det som har skjedd. 

«Det sårer meg dypt at vi mennesker ikke har utviklet oss forbi å drepe hverandre, trykke andre ned, skade hverandre på grunn av vår egen usikkerhet», skrev hun på Instagram før kontoen hennes ble stengt. 

Mange lokale kjendiser har postet under #blackouttuesday: tidligere radiovert Victoria Bryde, artisten Emilie Nicolas, programleder Katarina Flatland, danser Guro Nagelhus Schia, komiker Nicolay Ramm, forfatter Unni Lindell, artist Jannike Kruse og stjernekokk Tom Victor Gausdal. 

Fotballstjerner som Martin Ødegård, David Beckham og Erling Braut Haaland er også med på kampanjen. Kjendiser som Jennifer Aniston, Chris Hemsworth og Drew Barrymore har også postet på sine kontoer.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.