Skip to main content

Holder følge med fansen på nettet

Andreas Haukeland har en stor følgerskare på Instagram. Der legger han ut nyheter om musikken sin og det som opptar ham. – Jeg prøver etter beste evne å la folk bli med på reisen min, sier han.

Andreas Haukeland har en stor følgerskare på Instagram. Der legger han ut nyheter om musikken sin og det som opptar ham. – Jeg prøver etter beste evne å la folk bli med på reisen min, sier han.

Foto: KARL BRAANAAS

Andreas Haukeland (27) og fansen kommuniserer helst på Instagram. – Engasjement er den beste målestokken for suksess i sosiale medier, sier eksperter.

«Ener på terningen, ener hos folket», skriver Haukeland – best kjent som Tix – på bildedelingstjenesten Instagram. Her har låtskriveren fra Bærum vært aktiv siden 2013, da han primært la ut logoer knyttet til russebusser og stemningsbilder fra tilsvarende fester.

Det er først de siste årene Haukeland har bygget seg opp en større fanskare på Instagram- der han også kommuniserer direkte med følgerne – og de med ham. Senest under den norske finalen i Melodi Grand Prix, der artisten flere ganger laget såkalte «stories» bak kulissene mens showet pågikk.

– Sosiale medier er min måte å nå ut til folk med musikken min. Det er en samlingsplass for dem som er interesserte i det jeg driver med, hvor jeg kan prate direkte til dem. Det er en måte å dyrke relasjonen mellom meg og publikum og en måte å vise menneskeligheten min, forklarer Haukeland.

Poster artisten et innlegg på Instagram, får han raskt titusenvis av reaksjoner. Som regel er det også mer enn 1.000 følgere som legger igjen kommentarer.

Hver dag bruker 27-åringen et par timer på sosiale medier, for å holde seg oppdatert om hva følgerne skriver til ham.

Da Tix vant den norske finalen i Melodi Grand Prix var det fansen og følgerne han henvendte seg til i takketalen.

Da Tix vant den norske finalen i Melodi Grand Prix var det fansen og følgerne han henvendte seg til i takketalen.

Foto: Julia Marie Naklestad

En oversikt over norske influensere med flest følgere har lokale navn som Tone Damli, Tix og Tiril Eckhoff blant de 100 øverste på listen. Mens sistnevnte primært fronter skisporten og legger ut bilder fra konkurranser over hele verden, benytter Damli seg av bildedelingstjenesten til promotere seg selv som merkevare. På Instagram har Tone Damli (@iamtonedamli) 326.000 følgere. Andreas Haukeland (@tixmusic) har 243.000, mens Tiril Eckhoff har 239.000 følgere.

Det er likevel langt fra nok til å kunne rangere hvem som har størst innflytelse.

Tone Damli, Andreas Tix Haukeland og Tiril Eckhoff er blant de 100 instagram-profilene i Norge med flest følgere
Tone Damli, Andreas Tix Haukeland og Tiril Eckhoff er blant de 100 instagram-profilene i Norge med flest følgere
Foto: Montasje fra instagram

Ifølge Marius Karlsen, digital rådgiver og daglig leder i Helt Digital, går det ikke an å sette likhetstegn mellom antall følgere og påvirkningskraft i sosiale medier.

– Det er bare én av mange faktorer. Følgere på sosiale medier har ingen verdi om de ikke blir engasjert, sier han.

En engasjert følger er en person som lojalt reagerer på et innlegg med å like, dele eller kommentere.

– Så lenge du har engasjerte og trofaste følgere kan du påvirke langt mer enn politikere i høye stillinger. Det er derfor stadig flere bruker såkalte influensere for å selge merkevarer og tjenester, sier Karlsen.

Andreas Haukeland har konto i flere sosiale medier, men bruker Instagram som sitt talerør overfor fansen, fordi «der blir ingenting av det jeg sier tatt ut av kontekst, slik som det ofte blir i tradisjonelle intervjuer og reportasjer».

– Jeg opplever at jeg kjenner publikumet mitt relativt godt, både som gruppe og som individer, nettopp fordi jeg får så mange personlige meldinger som jeg tar meg tid til å lese. Jeg leser alle meldinger jeg mottar. Til vanlig er det omtrent hundre meldinger i døgnet, men etter store begivenheter blir det fort flere tusen. Det er viktig for meg for å forstå hva publikum tenker, og en måte jeg tar til meg både ros og konstruktiv kritikk, sier Haukeland, og fortsetter:

– Det er det viktigste for meg når det kommer til sosiale medier: Å være på bølgelengde med folket.

Kommunikasjonsrådgiver og foredragsholder Hans-Petter Nygård-Hansen har spesialisert seg innen teknologi, digitalisering og trender, og har blant annet forsket mye på hvem som oppnår suksess i sosiale medier og hvorfor. 

– Så hvordan gjør man det?

– Det blir som å spørre hvor mange runder er det på Bislett, eller hva som gjør en selger god. Som kjent person har du allerede en viss form for innflytelse. På sosiale medier handler det om å utnytte dette til din fordel, å forstå hvordan du går frem for å nå ut, sier Nygård-Hansen.

I mange tilfeller handler det om, ifølge ham, å bygge opp tillit over tid. For andre kan sjokkeffekten ved å stadig legge ut poster med oppsiktsvekkende innhold, være et annet virkemiddel.

– Det handler mye om å iverksette det som kalles «A perfect storm». Alt engasjement er positivt i sosiale medier, sier han.

Det siste året har Andreas Haukeland benyttet sin posisjon bevisst for å nå ut til en større gruppe mennesker. Han har vært åpen om sin historie og delt erfaringer rundt mobbing og mental helse.

Andreas «Tix» Haukeland skal representere Norge under melodi Grand prix i Rotterdam. Artisten er også nominert til Spellemann for årets låt.

Andreas «Tix» Haukeland skal representere Norge under melodi Grand prix i Rotterdam. Artisten er også nominert til Spellemann for årets låt.

Foto: KARL BRAANAAS

–Gjennom koronapandemien har jeg merket en tendens til at flere tar kontakt fordi de kjenner på ensomhet og for å fortelle sine historier. Da begynte jeg å ta til ordet for å snakke om ensomhet i offentligheten, sier Haukeland.

Marius Karlsen og Hans Petter Nygård-Hansen mener begge at influensere som opererer innenfor en nisje, har større muligheter til å påvirke sine følgere på en positiv måte, enn de som velger å gå for «hummer og kanari». 

– Hvis du har etablert deg på Instagram med poster om sminke, eller miljøvern for den saks skyld, er det ikke alltid lurt å plutselig bruke den plattformen til noe helt annet, sier Nygård-Hansen.

– En stor musiker klarer ikke nødvendigvis å påvirke andre til å kjøpe merkevarer som representerer noe helt annet, påpeker Karlsen. 

Skal du vinne frem i sosiale medier må du først finne ut hvilket budskap du har, hvor målgruppen befinner seg og hva slags innhold de forventer, mener ekspertene.

– YouTube, for eksempel. Der er det lett å publisere, men mye vanskeligere å nå ut fordi konkurransen om videoinnhold er veldig stor. Der skal du ha noe interessant å si som ingen andre på planeten sier, sier Karlsen.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.