Skip to main content

Etterlyser løsning mot forsøpling ved sykkelparkeringer

– Innkjørselen min er rett ved en slik parkering, og jeg må i tide og utide koste vekk knust glass før jeg kan kjøre med bilen min der, forteller Kate Havnevik fra Høvik.

– Innkjørselen min er rett ved en slik parkering, og jeg må i tide og utide koste vekk knust glass før jeg kan kjøre med bilen min der, forteller Kate Havnevik fra Høvik.

Foto: Kate Havnevik

Høvik-boer Kate Havnevik mener nye krav til parkeringssoner kan forebygge forsøpling.

– Det er ikke parkeringene i seg selv som er problemet, men heller noen av kundene, mener Kate Havnevik. 

– Nå skal man ikke skjære alle over én kam, men det virker som en del av brukerne bare slenger fra seg det de har i hendene når de hopper på syklene, fortsetter Høvik-kvinnen. 

I slutten av september henvendte hun seg til Bærum kommune med en oppfordring om å se på løsninger som kan forebygge forsøpling rundt parkeringssoner for elsparkesykkel og elsykkel.

– Det føles ikke riktig at de nærmeste naboene skal være de som plukker opp søppelet. Det er Tiers parkeringer, men kommunens grunn, så det må jo være mulig å finne en løsning, sier Havnevik.

– Det føles ikke riktig at de nærmeste naboene skal være de som plukker opp søppelet. Det er Tiers parkeringer, men kommunens grunn, så det må jo være mulig å finne en løsning, sier Havnevik. 

Foto: Mats Sauro Høimyr

Havnevik forteller at hun selv har en parkeringssone utenfor utkjørselen sin på Høvik, og stadig opplever nye lag med søppel liggende strødd rundt på området. Det er alt fra ulike typer emballasje, knuste eller tomme flasker – og til og med ødelagte Tier-sykkelhjelmer.

Nær søppeldunker 

En løsning for at avfallet havner der det hører hjemme, kan være å ha krav om at parkeringene må være i nærheten av allerede eksisterende søppelbøtter, foreslår Havnevik. 

– Det ville jo kanskje blitt kostbart å kjøpe egne dunker til hver parkering, og da også å ansette egne folk til å tømme dem. Men kommunen og Tier kunne jo prøvd å koble disse på søppeltømmingsordningene som allerede finnes, mener Havnevik. 

Hun nevner busstopp og forretninger med offentlige søppelbøtter utenfor som ideelle steder å plassere parkeringssoner ved – så lenge det også tas hensyn til fotgjengere eller biltrafikken rundt.

– Disse stedene har som regel også vegger det går an å lene syklene på. En annen grunn til at det ofte blir rot, er jo at sparkesyklene ikke klarer å stå på støttene sine alle steder heller, sier Havnevik.

Svært aktuelt

I Bærum er mange parkeringssoner plassert ut ifra hvor det er behov for å støtte opp kollektivtrafikken. Knutepunktene Havnevik foreslår er derfor allerede ansett av kommunen som gode utplasseringssteder.

Sykkelkoordinator Håvard Eriksson i Bærum kommune sier forslaget om å også prioritere nærhet til offentlige søppelkasser oppleves som svært aktuelt.

– Mange står i nærheten av busskur hvor det allerede er søppelbøtter, men vi kan alltids ha dette i bakhodet når det skal gjøres justeringer. Vi vil jo at det skal være ryddig, så hvis man kan få samlet slike ordninger er det bare fint, sier Eriksson. 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.