Skip to main content

Vallerrevyen 2022: Tidvis kjempegøy, men kommer til kort

«Mikrokosmos» heter årets Vallerrevy, som byr på samfunnsaktuelle temaer gjennom 29 sketsjer. Som denne, «Ekte følgere», som handler om jaget etter likes og hjerter, og et troll i kommentarfeltet.

«Mikrokosmos» heter årets Vallerrevy, som byr på samfunnsaktuelle temaer gjennom 29 sketsjer. Som denne, «Ekte følgere», som handler om jaget etter likes og hjerter, og et troll i kommentarfeltet. 

Foto: EVA GROVEN

De trår ikke mye feil på Valler, men tekstene kunne med fordel kommet bedre frem.

Terning 4 hvit bakgrunn
Terning 4 hvit bakgrunn

Vallerrevyen er, som andre skolerevyer, et resultat av en solid dugnadsinnsats. 

Helt siden juni i fjor har elevene, visstnok 300 i tallet, jobbet med revyen «Mikrokosmos». Selv om de startet for snart ett år siden, måtte de sette mye av arbeidet på pause ettersom smittetrykket kom og gikk i samfunnet. Revyen knyttes sammen av fem små historier, alle med tittelen «Metakosmos», og publikum får innblikk i små episoder og hendelser mange kan nikke gjenkjennende til. 

Det første som virker åpenbart er at revyen fremstår som særdeles gjennomarbeidet. Faktisk så gjennomarbeidet at man kan mistenke at aktørene har glemt at publikum ser og hører dette for aller første gang. Det går litt fort i svingene. Litt for ofte blir teksten borte, enten så slukes den av høy musikk, eller så sluker skuespillerne ordene. 

Det er synd, for her mangler det ikke på gode tekster. Den røde tråden er soleklar, og samfunnsaktuelle poenger kommer på løpende bånd. Til og med helgens store skandale med Will Smith under Oscar-utdelingen, har de fått med i Vallerrevyen. Det er beundringsverdig. I tillegg har de bakt inn strømpriser, klimaaktivister, vaksinefornektere, pendlerboliger og kvinnehelse i sketsjer med brodd og tidvis intelligent humor.  

Vallerrevyen har viet en sketsj til mensen, spilt av Karianne Dillevig (t.v). Nora Abbass er den som får gjennomgå.

Vallerrevyen har viet en sketsj til mensen, spilt av Karianne Dillevig (t.v). Nora Abbass er den som får gjennomgå. 

Foto: EVA GROVEN

Skuespillerne er gode, de viser spilleglede og energi i bøtter og spann. Men Emilio Lombardo og Karianne Dillevig fortjener en ekstra stjerne i boka. De glitrer med sin timing, mimikk og evne til å engasjere publikum. Flere ganger gjennomfører de sketsjer uten å ytre ett eneste ord, men til latter og begeistring i salen. Dessuten synger Nora Abbass nydelig i nummeret «Hvem kan høre meg?», akkompagnert av både cello, klarinett, piano og saksofon i bandet. 

Skuespiller Emilio Lombardo er glimrende og minner om en moderne form for Mr. Bean i sketsjen «Hotel Dorado».

Skuespiller Emilio Lombardo er glimrende og minner om en moderne form for Mr. Bean i sketsjen «Hotel Dorado».

Foto: EVA GROVEN

Valler-bandet er bunnsolid og binder revyen godt sammen med proffe overganger. De byr på låter som pleaser foreldregenerasjonen der de sitter og kan nynne med til Abba, Beatles, Jackson Five og J-Lo. Valler-elev Niklas Ludescher, som omkom i et snøskred i Sveits i vinterferien, var en sentral del av revybandet i år. I slutten av første akt hyller musikerne vennen sin med et eget nummer. 

De få gangene danserne får skinne, gir de en energiboost til publikum, som svarer med heiarop og trampeklapp. De fire jentene kunne med fordel fått litt mer plass, på bekostning av et par av sketsjene. 

At revyen er gjennomarbeidet viser seg på flere vis. Overgangene er sømløse, lyssettingen er bra og koreografien sitter. Så hvorfor ikke høyere terningkast? Fordi at sketsjene litt for ofte avsluttes med platte poenger og kommer ikke helt til sin rett. Vi hører ikke hva som blir sagt, og tidvis er sangen for sur. Men la ikke det ta fra dere gleden over at dere har klart å gjennomføre en god revy, Valler. I pandemitid og alt. Det er godt gjort. 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.