Skip to main content

Foreslår ekstra timer for elever etter pandemien

Guri Melby har fått rapport om tiltak i skolen etter pandemien.

Guri Melby har fått rapport om tiltak i skolen etter pandemien.

Foto: KARL BRAANAAS

En arbeidsgruppe foreslår blant annet ekstra timer for elever som har behov for det, mer tid til kontaktlærerrollen og forsterket opplæring.

Gruppen er ledet av utdanningsdirektøren hos Statsforvalteren i Oslo og Viken, Grethe Hovde Parr. Den kommer med forslagene fordi mange barn og unge har gått glipp av læring og sosialt fellesskap under pandemien.

– Det har vært et tøft år for mange elever som har gått glipp av mye læring. Nå gjelder det å finne en god balanse mellom å gi ansatte og elever ro til å ta fatt på hverdagen igjen, og å sette inn tiltak der det trengs, sier kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby (V) i en pressemelding tirsdag.

Det er allerede bevilget 330 millioner kroner for å bidra til å ta igjen tapt læring, og nå foreslår de 256 millioner ekstra, i tillegg til 500 millioner til sommerskole, påpeker Melby.

Dårligere opplæring

Arbeidsgruppen skriver i sin rapport at hovedbildet, i både nasjonal og internasjonal forskning, er at opplæringen har vært dårligere under periodene med stengte skoler. For elever i skoler med strenge smitteverntiltak har skolehverdagen vært preget av mer individuell oppgaveløsning, mindre tilpasset opplæring, færre tilbakemeldinger og mindre samarbeid og sosialt fellesskap. 

Dette har ført til redusert motivasjon, særlig hos elever som sliter på skolen. 

I voksenopplæringen har skolene i mange områder vært mer stengt enn grunnskolen, og mange deltagere har fått dårlig læringsutbytte på grunn av manglende språklige ferdigheter eller fordi de ikke har tilgang på digitalt utstyr.

– Pandemien har fått konsekvenser for alle elever. Inntrykket er likevel at det er lagt ned en stor innsats fra elever, foreldre og lærere, og denne innsatsen har også resultert i ny læring, slik som digital læring. Vi foreslår tiltak som skal støtte læreren i jobben de gjør, slik at de kan gjøre mer av det som er bra. Vi er også veldig opptatt av at laget rundt eleven må samarbeide, særlig med tanke på dem som har hatt et stort læringstap, sier utvalgsleder Grethe Hovde Parr.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.