– Fælt at evnerike elever ikke ble sett

EVNERIKE RÅD: Andrea Fauskanger Gundersen (13) fra Bærums Verk (t.v.), Kari Naug (12) fra Høvik Verk og drøyt 30 andre evnerike elever har gitt politikerne i Bærum råd om hva de mener vil gjøre skolen bedre.

EVNERIKE RÅD: Andrea Fauskanger Gundersen (13) fra Bærums Verk (t.v.), Kari Naug (12) fra Høvik Verk og drøyt 30 andre evnerike elever har gitt politikerne i Bærum råd om hva de mener vil gjøre skolen bedre. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Tiltakene rettet mot evnerike elever er kommet for å bli. Det lover skolepolitikerne i Asker og Bærum etter pionérprosjekter i år.

DEL

– Det er trist å vite at vi har hatt mange elever i Bærum-skolen med spesielle teoretiske begavelser – uten at vi har klart å fange det opp. Det er fælt å tenke på at vi ikke har sett dem og gitt dem et godt tilbud. For mange har det hatt store negative konsekvenser i livet, sier Anne Lene W. Hojem (H), leder av hovedutvalg for barn og unge i Bærum.

Som Budstikka skrev lørdag, har både Asker og Bærum kjørt forsøksprosjekter for evnerike elever dette skoleåret.

LES HELE LØRDAGSREPORTASJEN HER: Vil satse på evnerike elever

– På bekostning av de svake

– Det er godt at vi nå har fått kompetanse ved alle skolene våre som kan gjenkjenne og møte elever med ekstra stort akademisk talent, sier Hojem.

Skolepolitikerne i Bærum vedtok nylig å fortsette satsingen som går frem til 2019, med blant annet kompetanseheving av lærerne, samordning av ideer og erfaringer ved skolene.

1,4 millioner kroner er bevilget til satsingen. Den møter imidlertid også motbør. «Sterke krefter ønsker å prioritere evnesterke og dyktige barn på bekostning av min Ebbe», skriver Stefan Lindskog i et innlegg på budstikka.no. Han er far til en elev ved Haug skole, der det i fjor ble kuttet i budsjettene med drøyt 5 millioner kroner.

– Det går ikke an å sette disse to sakene opp mot hverandre, det blir helt feil. Vi bruker betydelige midler på Haug skole, og det skal vi fortsette med – uten at det er noen motsetning til at vi vil satse på barn med stort læringspotensial. Vi skal se alle elevene, sier Hojem.

ANBEFALT LESNING: Elsker matte, kjeder vettet av seg i mattetimene

DEBATT: Ett steg i riktig retning 

Vil fortsette pionérarbeidet

I Asker skal årets pionérprosjekt evalueres til høsten. Håvard Espelin (H), leder for komité oppvekst i Asker, er spent på å høre mer om erfaringene fra Hofstad skole og Vettre skole, der rundt 10 lærere og 100 elever på femtetrinn har testet ut teorier for evnerik tilpassing i naturfagstimene.

– At Asker er i gang med en slik satsing, er veldig gledelig. I en eller annen form kommer vi til å fortsette dette arbeidet, sier Espelin. Han merker seg lærernes begeistring – og deres bekymring: De påpeker at for å lykkes med å ta tilpasset opplæring ett skritt videre, krever det mer enn én lærer på en stor klasse.

– Hvor vil du ta ressursene fra?

– Det må vi se på når rapporten er klar. Alle barn har krav på tilpasset opplæring, også de med ekstra store teoretiske evner.

Artikkeltags