Skip to main content

Sportsbutikk på Storsenteret er konkurs

KONKURS: Tøft Terreng holdt til i lokalene til høyre på bildet, like ved inngangen fra Sandviksveien. FOTO: NILS H. HARNES
KONKURS: Tøft Terreng holdt til i lokalene til høyre på bildet, like ved inngangen fra Sandviksveien. FOTO: NILS H. HARNES

Butikken Tøft Terreng er konkurs med 1,3 millioner kroner i gjeld. Hele varelageret ble solgt til en ny driver rett før konkursen.

Axl-Sport AS, som eierselskapet bak butikken heter, hadde i 2013 en omsetning på 7,5 millioner kroner, med et underskudd på 230.000 kroner. Inntil i mars i fjor hadde de også en butikk i Parkveien i Oslo, som ble lagt ned.

– Jeg ønsker ikke å gi noen kommentar, sier driver og eier Aksel Michelet.

LES OGSÅ: Utfordrer netthandel med nytt reisebyrå

Milliongjeld

I kjennelsen fra Asker og Bærum tingrett står det at selskapet hadde verdier for 188.000 kroner på konkurstidspunktet og en gjeld på rundt 1,3 millioner kroner. Bostyrer opplyser at det dreier seg mye om skatt og avgifter og leie av lokalene.

– Lokalene var tømt da vi kom til butikken i Sandvika. Det viste seg at de har overdratt virksomheten og varelageret til en nytt selskap før konkursen, sier bostyrer Kim Friis-Møller hos KCO Advokater.

Tøft Terreng hadde fokus på utstyr til friluftsliv.

LES OGSÅ:

De fire ansatte fikk ikke følge med over i det nye selskapet.

– Vi må gå inn og se om salget av varelageret har skjedd til markedspris, for å sikre at det ikke er gått verdier ut av boet før konkursåpningen. Det er ikke uvanlig at varelager blir solgt før konkursen, men det må bostyrer undersøke for å se om det er gjort riktig og hvor kjøpesummen har tatt veien, sier han.

LES OGSÅ: Må betale tilbake penger fra fransk villaselskap etter konkurs

Tøff konkurranse

Advokatfullmektig Torleiv Drangsland fra Kco Advokater jobber også med konkursboet.

– Butikken har hatt lokaler på Storsenteret, i samme område som Anton sport og XXL. De drev riktig nok mer spesialisert inn mot fjellsport, men her har det er helt klart vært sterk konkurranse innenfor 50 meter. Det har nok ikke vært lett å drive en nisjebutikk med de store kjedene rett ved siden av meg, ut fra det driverene har opplyst til oss, sier Drangsland.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.