Skip to main content

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Rå fjell og vær i Bærum Kunstforening

SOLID: Det handler om fjell og brå værskifter for Ørnulf Opdahl. Her ved et motiv fra Svalbard, bak et fra Hjørundfjord.

Bærum Kunstforening kuttet ut heltids daglig leder grunnet trang økonomi, men satser kunstnerisk på Ørnulf Opdahls bilder av røffe fjell.

– Lederskiftet skyldes trang økonomi. Med høyere husleie og som en av de få kunstforeningen i Norge med heltidsansatt daglig leder ble kostnadene for høye. Det har medført at vi har måtte tære på oppsparte midler over noen år. Vi var også for ambisiøse med hensyn til å få et økt kunstsalg. Det har ikke sunket og er bra på rundt 2,5 millioner i snitt årlig, men har heller ikke steget, sier Øystein Løvseth, styreleder.

Han forteller at de derfor snur skuta nå, også ved at en i styret gratis har påtatt seg jobben som regnskapsfører, og ved at ny daglig leder Inger Knutsen jobber på timebasis.

Ikke færre utstillinger

– Vil innstrammingene føre til at dere senker ambisjonene når det gjelder kunstnerisk kvalitet og antall utstillinger?

– Nei, innstrammingene vil ikke føre til at ambisjonene med hensyn til kunstnerisk kvalitet og antall utstillinger vil bli senket. Tvert imot. Og vi opplever at motivasjonen og innsatsen blant de mange frivillige nå er svært høy, sier han.

Inger Knutsen tar over som daglig leder av foreningen på deltid.

 

NY: Inger Knutsen er ny daglig leder på deltid og har stor sans for Opdahls grafikk.

– Hva kan du tilføre foreningen?

– Jeg kjenner den og publikummet godt. Har vært daglig leder tidligere, deretter med i styret og kunstnerisk råd. Er vel den som har vært med lengst i foreningen, sier hun.

LES OGSÅ: 7. generasjon og kvinnedominans i Høviks eldste villa

Maler barndommens rike

Og første kunstner ut etter snuoperasjonen er Ørnulf Opdahl. Han åpner utstillingen «Lys i mørke» med malerier og grafikk.

– Jeg er opptatt av landskapet jeg bor i, på Godøy rett vest for Ålesund, som er ganske dramatisk, det er kilden, sier han. Og forteller at det i arbeidene hans handler om møter mellom geografi og meteorologi, de brå skiftningene i været.

LES OGSÅ: Bekrefter «Dødshus» til Østerrike – men Bærum nekter å gi opp

– Hvorfor denne motivkretsen?

– Sikkert fordi det er et barndommens landskap som sitter veldig sterkt i meg. Jeg begynte som 17 åring på Kunstakademiet, og hele tiden i de ti årene jeg bodde i Oslo, lå det i underbevisstheten at jeg ville gjøre noe med landskapet jeg kom fra. Det sto sterkere for meg da jeg var i Oslo, og siden jeg kom hjem har det vært temaet, sier han. På utstillingen vises også landskap fra Svalbard og Grønland, alle handler de om barsk natur.

Les flere artikler